Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem stroomdoorvoer (Pentax ist DL)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem stroomdoorvoer (Pentax ist DL)

    Hallo allemaal,

    Ik ben ondertussen al meer dan een jaar een trotste gebruiker van een pentax ist DL. Maar sinds voorbije zomer is er een probleem beginnen optreden met de stroomdoorvoer tussen de batterijen en het toestel. In het begin gebeurde het slechts heel sporadisch, maar de laatste weken gebeurt het zo vaak dat ik er al een paar keer de colère van heb gekregen.

    Het probleem is het volgende: Indien ik volgeladen batterijen in het toestel plaats en het toestel aan zet geeft hij voor ongeveer 90% van de gevallen aan dat de batterijen vol zijn, er is dus niks aan de hand en ik kan schieten wat ik wil. Maar in 10% van de gevallen geeft hij aan dat de batterijen zo goed als leeg zijn. Na een tijdje als de batterijen al wat gewerkt hebben en dus niet meer volledig vol zijn gebeurt het dat in die 10% van de gevallen mijn toestel gewoon niet meer werkt vermits hij aangeeft dat de batterijen volledig plat zijn (terwijl dat helemaal niet is). Om het op te lossen neem ik de batterijen even uit het toestel en plaats ze er dan opnieuw weer in. Soms lukt het van de eerste keer en geeft hij dan opnieuw een volle lading als ik het toestel dan weer aanzet en is alles weer normaal. Maar meestal dus niet en probeer ik maar weer de batterijen eruit en er weer in te steken en dat te herhalen tot het euvel weg is. Soms lukt het na 20 keer proberen en soms wil het helemaal niet lukken en geraakt mijn geduld op. Uiteraard is het zo niet meer plezant foto's nemen.

    Voor alle duidelijkheid, het ligt niet aan de batterijen zelf. Dat heb ik al genoeg uitgetest. Met penlites heb ik het probleem ook.

    Heeft er iemand een idee wat er juist aan de hand kan zijn en of dit op te lossen valt? Ik ben nog niet mee naar de winkel geweest want volgens mij lijkt dit zo'n probleem dat men moeilijk gaat herkennen?

    Alles is begonnen na een reis Noorwegen waar het toestel een keer redelijk nat is geworden in de regen. Het begint nu vooral weer op te treden bij de koudere temperaturen.

    Ik zou erg dankbaar zijn als er iemand raad weet met dit probleem.

  • #2
    Re: Probleem stroomdoorvoer (Pentax ist DL)

    hey is uw probleem intussen opgelost? mijn toestel heeft net hetzelfde probleem... is me iets raars...

    Comment


    • #3
      Re: Probleem stroomdoorvoer (Pentax ist DL)

      Helaas miste ik deze post indertijd.

      Het probleem is inderdaad vocht en koude. De prestatie van de batterijen is in koude een stuk minder, en dus zullen ze veel eerder een lagere lading registreren.

      Als er bovendien vocht in de camera geraakte kan dit de electronica nog verder negatief hebben beïnvloed. Best de camera eens laten nakijken/kuisen.

      De *istDL is helaas niet stof- of spatwaterdicht...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Probleem stroomdoorvoer (Pentax ist DL)

        Het probleem heet "slecht elektrisch contact"! 'k Heb het ook af en toe aan de hand met mijn K100super. Blijkbaar veroorzaken zelfs zwakke vingerafdrukken voornoemde problemen. Eerst dacht ik dat het aan bepaalde batterijen lag, maar 'k heb een zeer betrouwbare voltmeter en die toonde aan dat de batterijspanning ok was - soms zelfs hoger dan van batterijen die al een tijdje in de camera zaten en die volgens de indicatie op het LCD-schermpje toch nog vol waren.
        Contacten aan de binnenkant van het batterijendekseltje en/of de polen van de batterijen ontvetten met beetje alcohol op 'n wattenstaafje.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment

        Working...
        X