Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

    Hoi,

    Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me verder kunnen helpen (als het hier niet kan, waar dan wel?).

    Ik ben grafisch vormgever van beroep, heb een eigen zaak en ben een liefhebber van mooie fotos die aan de vereisten (meestel drukwerk) voldoen. Ik heb een gloeiende hekel aan digitale toestellen waarmee je fotos trekt die nog niet half zo goed zijn als de spiegelreflexfotos van 30 jaar geleden!

    Het komt vaak voor dat klanten fotos aanleveren die totaal niet geschikt zijn voor gebruik: matige resolutie, totaal geen compositie, oncorrigeerbare foute kleuren. Daarom ga ik mezelf een toestel aanschaffen. Ik ben dan ook van plan me verder te verdiepen in de fotografie, in de mate van het mogelijke natuurlijk. Als ik eerlijk moet zijn moet ik bekennen dat ik totaal niets van fotograferen afweet, maar ik kan wel zeer goed fotos beoordelen eenmaal ze getrokken zijn. Dus om 2 the point te komen: ik heb jullie wijze raad heel hard nodig!!

    Wat ik dus nodig heb is een toestel dat om te beginnen gemakkelijk te bedienen is voor een beginner zoals ik. Ik ga de fotos meestal gebruiken voor drukwerk, wat dus wil zeggen dat de kwaliteit op vele vlakken perfect moet zijn! Budget is rond de 500-600€.

    - welke toestellen kunnen jullie me aanraden? Zelf dacht ik aan een Canon EOS 350D. Hoeft voor mijn part dus niet allernieuwste model te zijn.
    - ik ken niets af van de accesoires die ik nodig heb en heb schrik dat ze me in de winkel zaken gaan aansmeren die ik niet nodig heb. Wat is ga ik volgens jullie nog moeten bijkopen? (lenzen, geheugenkaarten, ...)
    - zoals ik al zei wil ik me echt wel verdiepen in de fotografie. Gezien ik het nogal druk heb met mijn zaak ga ik niet direct lessen kunnen volgens ofzo.. zelfstudie dus en veel oefenen. Zijn er boeken, cursussen ofzo die jullie me kunnen aanraden?

    Ben benieuwd naar jullie tips!!!
    Alvast bedankt.
    Last edited by robbymontana; 14 november 2007, 17:51.

  • #2
    Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

    ga eerst ns naar de bib, neem: leen wat boeken over fotografie uit (gelijk welke zijn goed voor beginneling), en begin goed te lezen. Nadien zal je gerichtere vragen kunnen stellen en meer hulp op maat kunnen verkrijgen.
    Als je professioneel bezig bent en je wilt kwaliteit voor drukwerk, dan zal je budget van 500-600 euro veel te krap zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

      ik ben zeker geen pro op dit vlak maar qua boeken kan ik je mischien wel helpen. ikzelf ben beginner in fotografie en dit boek heeft me echt geholpen alles beter te begrijpen

      een boek van John Freeman getiteld "het nieuwe handboek voor het maken van betere foto's FOTOGRAFIE"
      ISBN : 905920181-7
      deze heb ik wel op de boekenbeurs gekocht voor een klein prijsje van 19euro. Maar ik vind het echt wel een prachtboek.

      over materiaal heb ikzelf ervaren dat het toestel vaak niet al het werk doet,maar eerder de lenzen. Durf ook om 2dehands lenzen of kodakjes te kopen , met kodakjes bedoel ik bvb de 350D die je op het oog hebt (heeft wel maar 8Mpixels wat ik nogal weinig vind voor digitale bewerking ) Anderen zullen me mischien wel tegenspreken hierover.
      Zo kan je met je budget zeker een body met 2 lenzen of mischien iets meer kopen ( kwaliteit zal het niet echt worden,want de beste lenzen zitten zelfs 2de hands nog boven de 400euro per stuk ). Als je echt kwaliteit wilt,dan kan je met je budget hoogstens 1 lens kopen
      je moet ook nog specifieren wat je wilt trekken van foto's , sport vraagt een volledige andere configuratie van lens dan een "concertlens" of een "landschapslens".

      Ik laat nu het woord over aan de pro's op het vlak van fotografie maar het boek kan ik je zeker aanraden.

      Mvg,

      Oli
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

        De lens die je op dit toestel zet zal zeker zo belangrijk zijn als het toestel zelf.
        Maar 500-600 euro voor de body dat kan.Maar dan heb je geen semi-professionele body.
        (Ik denk eerder dat je richting Nikon D80-D200 ...Canon 400D-40D... Pentax en Sony enz...)
        Maar dan zou ik het budget wat optrekken voor professioneel glas.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

        Comment


        • #5
          Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

          Bedankt al voor de reacties.
          Wat ik wil trekken zijn toch meer "statische" zaken denk ik zoals interieurs van bedrijven, bedrijfsgevels, sfeerfotos in restaurantjes, maar hoe meer aspecten het toestel heeft hoe beter natuurlijk.

          2de hands is natuurlijk ook een optie. Ik wou morgen eens gaan kijken voor dit toestel dat te koop staat:
          Canon EOS 400d incl 18-55mm EFS lens, SPLINTERNIEUW IN DOOS met garantie! = 530€
          Een goede prijs denk ik? Als ik het goed begrijp is een 15-55mm lens standaard maar ok voor het trekken van normale fotos?

          Comment


          • #6
            Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

            goede prijs..hier kan je al mee beginnen.
            Glas kan je altijd bij kopen volgens de behoefte.
            Maar een goed statief heb je ook nodig volgens mij.
            Onmisbaar voor interieurfotografie.
            Extra grote geheugenkaart zal je nog moeten aanschaffen of is er al een geheugenkaart bij?
            Standaard lens is een 18-55 geen 15mm denk ik. Voldoet wel maar heeft wat vervorming zulke lens, maar dat trek je wel recht in een goed grafisch programma.
            Last edited by jan van ginkel; 14 november 2007, 18:22.
            Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
            Hier op dit forum.

            Comment


            • #7
              Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

              Ik ben student Grafische Vormgeving te Gent en ik heb me onlangs Canon 400D aangeschaft. Ik ben er super tevreden over. De kwaliteit van mijn beelden is zeker geschikt voor fotobewerking en het fototoestel vind ik uitermate geschikt voor een grafisch vormgever. Zelf heb ik er 800 euro voor betaald (samen met kitlens). Later heb ik me dan andere lenzen aangeschaft, naargelang de producten die ik maak.

              Sebastiaan

              Comment


              • #8
                Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                Bedankt,

                Zijn er mensen in de grafische vormgeving die weten of een 350d voldoet voor beeldbewerking?

                Twijfel tussen beide toestellen, is er veel kwaliteitsverschil tussen 350d en 400d voor de zaken waar ik hem voor nodig heb?

                Comment


                • #9
                  Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                  Een vriend van me heeft de 350d en is er ook zeer tevreden over.
                  Zijn beelden zijn ook in orde. Perfect om je uit te leven. Geef maar lekker vorm.

                  Sebastiaan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                    Oorspronkelijk geplaatst door robbymontana Bekijk bericht
                    ... Wat ik wil trekken zijn toch meer "statische" zaken denk ik zoals interieurs van bedrijven, bedrijfsgevels, sfeerfotos in restaurantjes ...
                    Dan kan je best een deftige lichtsterke breedhoek lens nemen ivp de kitlenzen.
                    Een statief kan ook wel handig zijn.

                    En aangezien je nu werkt met foto's van de klant die wss niet eens boven de 5MP uitkomen zullen recente DSRL's wel over voldoende MP beschikken.
                    Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                      Dan ga ik voor een occasie 350d denk ik.

                      Wat is de technische naam voor zo'n breedhoeklens?
                      En nu ik toch bezig ben, wat bedoel je met MP?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                        Hey,

                        ik heb zelf de 350D en ben er suuper tevreden van (grafisch commercieel gestudeerd). Kijk ook eens uit naar de acties, want de 350D (met kitlens) gaat nu dikwijls de deur uit voor maar 399euro!! (en het is volgens mij nog altijd leuker als je een nieuw toestel kunt aanschaffen)

                        MP = Mega Pixels, en met de 8MP van de 350D zou je tot A3 moeten kunnen drukken dus.


                        groeten
                        Oickie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                          Bedankt he!!!

                          Ik ben op korte tijd al stukken wijzer geworden! Nu zou ik alleen nog graag weten welke lenzen ik nodig heb. Graag zou ik de technische specificaties kennen van een lens voor sportevenementen en een breedhoeklens.

                          Bedankt nog eens iedereen voor de gouden tips!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                            Ola,

                            350D 399,-met kitlens bij Saturn in Antwerpen.

                            groetjes Albert

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het perfecte toestel voor mij: hulp gevraagd!

                              Was er al over ingelicht via privebericht, toch bedankt en ik ga er zeker achteraan!

                              Kan me nog even iemand verderhelpen met de lenskeuze? Ik som nog even op waarvoor ik ze ga nodig hebben
                              - sfeerfotos interieur/kaarsen/thuisgebruik
                              - fotos van bedrijfsgevels, sfeerfotos buiten
                              - eventueel sport-evenementen

                              Thanks!

                              Comment

                              Working...
                              X