Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic en ruis.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic en ruis.

    Ik heb momenteel een simpele digitale compact camera. (Aldi)
    Daar ben ik tevreden over, maar ik zou heel graag betere foto's maken
    en mij wat verdiepen in de kunst van de fotografie.

    Een ideaal toestel zou voor mij de Panasonic DMC-FZ50 zijn.
    Deze heeft een optische zoom van 12x, waar je waarschijnlijk al heel wat mee kan doen. Het enige grote nadeel is de ruis bij hogere ISO-waarden.

    Heeft iemand al ervaring met de DMC-FZ8 en DMC-FZ18 ?
    Het grote verschil met de FZ50 is natuurlijk de manuele zoomring en de 18x zoom voor de FZ18.
    Ik vroeg mij af wat de beste keus was om echt het fotograaf-gevoel te ervaren. Ik heb gewoon wat schrik voor foto's binnenshuis en bij valavond. De ISO-waarden met bijkomende ruis schrikken mij wat af. Ik zou graag een tweedehands FZ50 kopen (van mei 2007) voor € 275, maar heb echt nog wat twijfels.

    Elke vorm van commentaar en/of tips zijn echt welkom !
    Alvast bedankt !!!
    Nikon D40 + Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX.

  • #2
    Re: Panasonic en ruis.

    Ik denk dat je altijd wel last van ruis hebben met een compact
    De FZ50 is de beste compact tot nu toe (volgens allerlei testen)
    Als je er bijv een FL36 flitser erbij koopt heb je geen last meer van ruis bij binnen met weinig licht
    Bij een DSLR heb je ook binnen meestal een flitser nodig dus waarom niet bij een compact
    Voor deel van die FZ50 is dat die prima werkt met een extrene flitser (plug en play op TTL auto)

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic en ruis.

      Ik heb een FZ5 en ik moet bekennen dat ruis inderdaad een probleem kan vormen, vooral als je de isowaarde opdrijft. Zelf ga ik nooit hoger dan iso 200 ( meestal 80 - 100) en dan blijft het binnen de perken. Via Noiseninja en Neat image kan je het eventuele euvel vlotjes verwerken, maar toch...

      Bijkomend probleem is dat de FZ8 en FZ18 een hoger aantal megapixels hebben op dezelfde sensorgroote en naar men zegt doet dit de ruis ook al geen goed.

      Daar tegen over staat dat ik fotografen reeds heb horen vertellen dat de FZ50 hele mooie beelden maakt en soms beter overweg kan met minder gunstige omstandigheden dan heavy equipment...

      Ik blijf een Panasonic-fan, maar nu is het toch tijd dat ik naar een dSLR overstap. Maar mijn kleintje zal ik toch ook steeds bij me hebben...
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic en ruis.

        De FZ18 is een goed en plezant toestel om mee te werken met een keigroot bereik , maar veel (geelachtige?) ruis vanaf iso 200.Buiten valt dit nog mee maar binnen kan jebeter onder iso 100 blijven, tenzij je de flits gebruikt.
        Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic en ruis.

          ELKE digitale compact heeft last van ruis bij hogere ISO's. En de FZ50 van Panasonic is daar geen uitzondering op, hij is daarin niet beter, MAAR ZEKER OOK NIET SLECHTER, dan de andere niet DSLR's.

          Wil je ruisvrije foto's moet je investeren in een DSLR, maar dan zal je, zeker als je een even groot optisch bereik wil hebben, toch wel wat meer geld moeten uitgeven.

          Met de FZ50 zal je zeker een goed fotograaf-gevoel hebben (hij bied grotendeels dezelfde instelmogelijkheden als een DSLR). Het grote voordeel is de manuele zoom-ring, zeker bij dit optisch zoombereik.
          De FZ18 heeft een groter zoombereik maar, wegens het ontbreken van de zoomring, zal je regelmatig te laat zijn bij het in of uitzoomen en zo veel leuke fotografie-momenten missen.

          Voor 275,- € zou ik niet lang twijfelen...
          Groetjes,
          FilMar, Beeldbrouwer ;-)
          * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic en ruis.

            Mijn eerste was ook zo'n toestelletje van den aldi (ik kon daar wel leuke foto's mee schieten maar dat was het dan ook) .Zaterdag heb ik dan de fz8 gekocht nadat ik meer dan een uur in de winkel gestaan heb met zowel de fz8 als de fz18 op de toonbank uiteindelijke heeft het prijskaartje de doorslag gegeven.Volgens mij is de 18 een uitgebreide versie van de 8 ik had zelfs de indruk dat op de 18 veel meer toeters en bellen staan die je niet echt nodig hebt om een mooie foto te maken (dit is een persoonlijke mening) ,het enige voordeel van de 18 is meer pixels en een grotere zoom.
            Ik ben nu al een paar avonden bezig met gebruiksaanwijzing en het toestel uit te proberen en ben zeer tevreden tot nu toe.Wat de ruis betreft heb ik de indruk dat dit zeer goed meevalt tot iso 200 daarboven nog niet getest ik heb ook alleen nog maar binnen bij kunst licht kunnen schieten (als de zon schijnt moet ik werken) maar ga dat dit weekend goed maken ze geven zon voor zaterdag .Mijn eerste indruk is geen spijt van de aankoop tot nu toe in tegendeel zelfs.

            Een vraag naar de fabrikanten in de bridge sector (want die lezen toch allemaal dit forum) breng een model op de markt evenwaardig aan de fz8 en dergelijke maar dan zonder de video functie investeer in de plaats in een betere sensor meer pixels zoom ring.........
            Panasonic FZ8

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic en ruis.

              Oorspronkelijk geplaatst door jeisgat Bekijk bericht

              Een vraag naar de fabrikanten in de bridge sector (want die lezen toch allemaal dit forum) breng een model op de markt evenwaardig aan de fz8 en dergelijke maar dan zonder de video functie investeer in de plaats in een betere sensor meer pixels zoom ring.........
              Beter sensor is grotere sensor, is grotere lens, en dan zit je bij een DSLR.

              Ik zou zeker de FZ18 gekocht hebben.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic en ruis.

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Beter sensor is grotere sensor, is grotere lens, en dan zit je bij een DSLR.

                Ik zou zeker de FZ18 gekocht hebben.
                Budget was te klein (studerende kinderen) maar het is de bedoeling om te sparen en volgend jaar deze periode een DSLR te kopen,maar we hadden nu een toestel nodig want de vorige heeft op een slechte manier contact gemaakt met de grond deze zomer.
                Panasonic FZ8

                Comment

                Working...
                X