Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

    Beste

    Ik ben de eigenaar van een Fuji F31FD.

    Een prima toestelletje, helaas sinds een tijdje 1 probleem.

    Bij foto's met ISO-waardes >= 800 ( f31fd kan tot iso3200 ), vertonen de foto's een dunne lijn.

    Deze lijn is 1pixel breed en de lengte is ongeveer 2/5 van de totale sensor-breedte, bij een zwarte achtergrond kleurt de lijn precies groen ( dat doet denken aan dode-pixels bij LCD's)

    Onder iso800 is er dus geen enkel probleem.

    Is dit een gekend probleem bij digitale camera's ? ( is het een softwarematig probleem of is het hardware/sensor-probleem ?)

    Voorlopig heb ik nog geen firmware-update kunnen vinden voor de f31fd.

    Ik heb even een aantal foto's gecontroleerd en het probleem is zich pas gaan voordoen na een paar maanden gebruik.

    Het toestel is steeds goed behandeld en er is dus geen sprake van valschade ofzo.

    In de winkel waar ik m kocht, zei de verkoper dat een typisch fenomeen is voor digitale camera's en dat ik ermee moet leven. ( toestel is nu 11 maand oud en ik zou het probleem graag onder garantie laten oplossen)

    Vanavond zal ik een paar foto's uploaden ter illustratie.

    Iemand advies of tips ?

    Alvast bedankt !

    2 voorbeelden die mijn probleem illustreren:





    ( de verkoper had van mij de 1e foto in bijlage gekregen, en beweerde dat hij het probleem niet kon zien ... )
    Last edited by freeke; 14 november 2007, 21:33.
    Nikon D70S: Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 + Nikon 85mm f/1.8 / Fuji F-31FD / Canon S95 / Canon 400D: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

  • #2
    Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

    Oorspronkelijk geplaatst door freeke Bekijk bericht
    In de winkel waar ik m kocht, zei de verkoper dat een typisch fenomeen is voor digitale camera's en dat ik ermee moet leven. ( toestel is nu 11 maand oud en ik zou het probleem graag onder garantie laten oplossen)
    Zeg maar tegen die verkoper dat het niet normaal is dat er een streep op de foto's komt als je op iso 800 of hoger fotografeert.

    Het toestel zal dus gerepareerd moeten worden onder garantie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

      hieronder dus 2 links naar foto's die mijn probleem illustreren:





      ( de verkoper had van mij de 1e foto in bijlage gekregen, en beweerde dat hij het probleem niet kon zien ... )
      Nikon D70S: Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 + Nikon 85mm f/1.8 / Fuji F-31FD / Canon S95 / Canon 400D: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

      Comment


      • #4
        Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

        Als die verkoper het probleem niet ziet op foto 1, dan heeft hij niet naar de foto gekeken.
        Overduidelijk en zou niet mogen...dus garantie!
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

          Goed zichtbaar, 2e foto vooral, als je dit niet ziet ben je blind of je hebt de foto niet gezien.
          Is geen typisch fenomeen voor digitale camera's.
          Moet verholpen worden onder garantie.
          Als die pipo weer een L*L verhaal begint op te hangen gewoon de baas vragen.
          En als die ook moeilijk doet vragen of ze het op papier willen zetten dat de fout van jou toestel normaal is.

          Btw ik snap dat soort verkopers niet, hun hoeven toch niet voor de kosten op te draaien of het te repareren?

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

            Vreemd dat de lijn niet perfect horizontaal is
            Maar zeker een fout, gewoon afdrukken en terug naar de winkel gaan of opsturen!
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

              begrijp ik dat goed dat het niet altijd op dezelfde plaats is ?

              Maar zeker een fout. ALs de verkoper je niet wil helpen zou ik toch maar een stapje hoger gaan. Informeer ook eventjes bij FUJI zelf.

              Off topic : Had dit al eerder gezien bij mijn nieuwe reflex. Maar hier bleek het een probleem te zijn bij compressie naar JPG. In RAW waren de fotos zuiver. Maar bij compressie naar JPG had deze soms artefacten zoals rode stippen op de foto. Maar had de compressie dan ook op maximum gezet.

              Comment


              • #8
                Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

                ik had net hetzelfde met mijn fuji s3 pro. alleen was het een verticale lijn en was die rood.
                het probleem is dat je het op iso 100-400 niet zo goed ziet, maar het bij hogere iso's veel beter opvalt. blijkbaar was de sensor niet goed uitgelijnd of zo, was de uitleg.
                Oplossing? toestel binnen en was binnen 10 dagen terug, met een nieuwe sensor , gelukkig onder garantie

                snel opsturen dus!

                Comment


                • #9
                  Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

                  hij was al opgestuurd en teruggekomen bij verkoper ....

                  ik kreeg echter de melding:

                  "Beste, we hebben de camera retour ontvangen echter Fuji heeft geen gebreken geconstateerd !"

                  Ik had nochtans een document bijgevoegd met de details van m'n probleem, maakt meteen duidlijk hoe grondig ze dat daar testen ...

                  alleen als ie echt dood was hadden ze m waarschijnlijk vervangen
                  Nikon D70S: Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 + Nikon 85mm f/1.8 / Fuji F-31FD / Canon S95 / Canon 400D: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

                  Comment


                  • #10
                    Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

                    Blijkbaar slechte of zelfs geen service bij Fuji. Schandalig !
                    Goed om weten, heb wel eens gedacht om me een Fuji-camera aan te schaffen, maar dat mogen ze nu wel op hun buik schrijven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

                      ik denk niet dat je dit mag veralgemenen. Er zijn vast en zeker meer mensen die wel tevreden zijn over de service. Ikzelf bijvoorbeeld...

                      Comment


                      • #12
                        Re: technische vraag: ivm dode-pixel-lijn / sensor-probleem

                        Dat klopt ook wel.

                        Als het kon had ik het toestel rechtstreeks naar Fuji gestuurd.

                        Ik weet ook niet of de verkoper, de nodige informatie heeft doorgespeeld naar de Fuji Repair Dienst ( nu in Engeland blijkbaar ).

                        Voor hetzelfde geld hebben ze gewoon de camera opgestuurd zonder enig woord uitleg. ( dit brengt niets voor hen op hé )
                        Nikon D70S: Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 + Nikon 85mm f/1.8 / Fuji F-31FD / Canon S95 / Canon 400D: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5

                        Comment

                        Working...
                        X