Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

    Hallo allemaal,



    Sommigen onder jullie wisten dat ik een Dell 2007WFP ging kopen en dat heb ik ook gedaan. Nu misschien wel met een beetje spijt in het hart. Ik ga hier mijn verhaal doen en anderen proberen waarschuwen indien nodig.

    Om direct to the point te komen: ik heb met de 2007WFP niet zomaar de eerste de beste monitor gekocht omdat velen zeggen dat deze goed is voor fotobewerking (voor de aankoop dacht ik dit ook). Omdat er geen haast was bij de aankoop heb ik een dik jaar regelmatig dingen gelezen over monitoren en specifiek over de Dell schermen. Zo was ik op de hoogte van de toenmalige banding bij de 2007WFP en 2407WFP. Enkele revisies later zou dit zijn opgelost volgens vele (?) mensen, maar dan vraag ik me af of die geen bril nodig hebben. Ik heb wel een bril en ik heb er geen spijt van want op deze manier ontdek ik nog steeds banding bij de 2007WFP. Ik heb een rev04 en normaal gezien zou de banding hier al lang moeten opgelost zijn, maar dit is dus niet het geval.

    Nog voor ik mijn 2007WFP kocht ben ik een 2407WFP-HC van een vriend gaan bekijken en testen. Ook hij bleek ongelooflijk maar waar banding te hebben. Dit bij een scherm dat nog maar pas uit is en dus maw het nieuwste van het nieuwste is? Op internet werd hierover geen woord gerept of allesinds heel weinig. Zo weinig dat ik het niet kon vinden.

    Waarom heeft iedereen (op enkele uitzonderingen na) positieve commentaar over beide schermen en ben ik en die vriend totaal niet tevreden? Toevallig twee slechte monitoren of zal Dell het dan nooit leren? Of zijn er zo weinig mensen die hoge eisen stellen aan hun monitor (zoals voor fotobewerking)?



    EDIT 1:
    Voor alle duidelijkheid misschien nog even vermelden dat het na kalibratie met een eye one nog erger is dan zonder. Zonder kalibratie is de banding minder waarneembaar (bij de 2007WFP, bij de 2407WFP-HC blijft de banding even erg zichtbaar voor en na kalibratie)

    EDIT 2:
    Ondertussen hebben we al een tweede 2407WFP-HC in ons bezit gehad en ook daar was er banding. De tweede had de backlight bleeding net iets beter onder controle daarom hebben we deze ook gehouden. Zonder of met kalibratie, het maakt niks uit, de banding blijft.

    EDIT 3:
    Ondertussen hebben we de 2407WFP-HC mogen aanschouwen naast een Eizo CG241W van *wim* waarvoor onze dank!. Beiden gekalibreerd met een Eye One Pro. De bevindingen staan op pagina 2 van het topic!

    EDIT 4:
    gradients gebruikt in het topic om banding te testen:
    - linear gradient: http://users.skynet.be/guust-fi/up2407WFP_0044.png
    - radial gradient: http://users.skynet.be/guust-fi/gradient1gp.png



    Grtzzz
    Last edited by jochen87; 24 november 2007, 09:10. Reden: updates zodat lezers de stand van zaken snel kunnen lezen
    Nikon D50

  • #2
    Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

    Ik ben helemaal geen crack op gebied van computers, maar komt die banding niet eerder door uw grafische kaart i.p.v. door de monitor zelf?
    beeldbank www.arterra.be
    persoonlijke site www.wildeyes.be
    Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

    Comment


    • #3
      Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

      We hebben inderdaad meer informatie nodig.
      Welke PC? Welke grafische kaart? Welke connectie? (VGA/DVI) Heb je de schermdrivers geïnstalleerd?

      Ikzelf heb een HP maar heb al verschillende malen met Dell schermen gewerkt en was er altijd tevreden van.
      Last edited by dragonfly; 14 november 2007, 11:18.
      Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
      Meer op: www.xindi.be

      Comment


      • #4
        Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

        Heb je hier ook al eens gekeken.


        mvgr
        antoine200

        Comment


        • #5
          Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

          Al eens contact opgenomen met de Service van Dell? Misschien kunnen zij je wel verder helpen / informeren of bvb je grafische kaart wel voldoet aan de minimum requirements, etc...
          BD0910BE

          Comment


          • #6
            Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

            Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
            Al eens contact opgenomen met de Service van Dell? Misschien kunnen zij je wel verder helpen / informeren of bvb je grafische kaart wel voldoet aan de minimum requirements, etc...
            De kans dat je het zelf oplost is groter (tenzij er echt iets kapot is). Ik heb die mannen al veel aan de telefoon gehad, zowel voor desktops als voor Servers en telkens is het een nachtmerrie.
            Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
            Meer op: www.xindi.be

            Comment


            • #7
              Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

              sorry hoor, maar wat is banding eienlijk?

              Comment


              • #8
                Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk bericht
                De kans dat je het zelf oplost is groter (tenzij er echt iets kapot is). Ik heb die mannen al veel aan de telefoon gehad, zowel voor desktops als voor Servers en telkens is het een nachtmerrie.
                Jammer... mij hoor je niet echt klagen over Dell-support. Ik heb ze af en toe nodig voor Desktops / Laptops / Servers, en wordt steeds snel en goed geholpen... Alleen... af en toe blijkt dat IK meer afweet van de machine als de Dell-man aan de andere kant van de lijn... Maar daar lig ik niet wakker van : Gewoon gesprek afsluiten en opnieuw bellen is dan de boodschap. Gegarandeerd krijg je dan wel een kenner aan de lijn...
                BD0910BE

                Comment


                • #9
                  Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kel.Ken Bekijk bericht
                  sorry hoor, maar wat is banding eienlijk?
                  Dit zal je wijzer maken : http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_banding
                  BD0910BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                    Ik heb nog geen enkele LCD gezien die GEEN banding laat zien, ze hebben het allemaal in meer of mindere mate en dit maakt het nog moeilijker: de mate van banding is dikwijls sterk afhankelijk van de gebruikte scherminstellingen, ja, zelfs helderheid/contrast en vooral kleurtemperatuur die je het best op 'native' laat staan als dat kan...

                    Probeer het eens op foto vast te leggen zodat we het hier kunnen beoordelen? Ik zal het vanavond eens thuis doen op m'n NEC...

                    Hier heb je een leuke testfoto:
                    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                    Comment


                    • #11
                      Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                      Misschien iets raars hoor, maar als je niet tevreden bent kan je je monitor toch omruilen voor een goed exemplaar of eventueel een ander model ?

                      Ik begrijp wel dat zoiets frustrerend is maar het kan gebeuren dat jullie toevallig 2 "slechte" hebben.

                      Het kan ook aande instellingen of gebruikte hardware liggen zoals al aangehaald. ( alhoewel ik dit niet vind moeten kunnen )

                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                        Hallo mensen,



                        Ik ben net terug van bij de vriend met de 2407WFP-HC en we hebben iets gedaan dat goed lijkt op de ultieme tft test.

                        Wat hadden we om te testen?
                        - HP laptop 1680x1050
                        - Samsung 913N
                        - Dell 2007WFP
                        - 2 x Dell 2407WFP-HC

                        Je zal inderdaad zien dat er twee 2407WFP-HC monitoren zijn. Binnenkort moet er weer eentje de deur uit. Dell komt hem namelijk weer ophalen dan.

                        Hoe was de banding?
                        De Samsung 913N met vga aansluiting was de beste op vlak van banding. We mogen gerust vermelden dat deze twee jaar oude monitor een uitstekende prestatie heeft afgelegd. Banding was onbestaande!
                        Op de tweede plaats komt mijn laptop die een heeeeeeel klein beetje banding vertoonde, maar dat was compleet acceptabel.
                        Op drie hebben de de 2007WFP en op vier en vijf de twee 2407WFP-HC monitoren.

                        Kleurweergave?
                        We mogen gerust besluiten dat de High Color van de 2407WFP-HC het kleurenbereik ietwat verhoogt. Op twee komt dan de 2007WFP die uiteraard beter is dan de TN panelen van de HP en de Samsung.

                        Wat heb ik ontdekt en waar ga ik me nog eens in verdiepen?
                        Wanneer ik bij de nvidia drivers de kleurkwaliteit van 32-bits naar 16-bits verlaag, is er zo goed als geen banding te zien (bij bepaalde gradients)? Idd, dit begrijp ik ook niet goed!

                        Nog informatie:
                        - De drie Dell schermen werden enkel getest met DVI aansluiting en verschillende drivers waren geen oplossing.
                        - Momenteel zitten we in een periode dat we niet echt weten wat we moeten doen. Ik vrees ervoor dat nog eens omruilen geen uitkomst zal bieden. Het probleem zal blijven bestaan. Ik denk na om misschien wel een andere monitor te kopen (geen Dell), maar dan zal er meer geld op tafel moeten gelegd worden en welke ik dan moet nemen is me nog een raadsel.
                        - videokaarten: MSI 6600GT en Gigabyte 8600GT



                        Grtzzz
                        Last edited by jochen87; 14 november 2007, 16:33.
                        Nikon D50

                        Comment


                        • #13
                          Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                          En met welke programma's ? Met welke foto's hebben jullie dat nagekeken ? Kunnen we dat zelf hier ook eens nakijken op onze tft's ? Ik heb hier ook dell staan (zou eens graag het verschil met mijn mac zien )
                          To make your dreams come true, wake up

                          Comment


                          • #14
                            Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                            De eigenaar van de 2407wfp-hc aan het woord....

                            De backlight bleeding bij de 2407wfp-hc is ook het vervelendste van alle schermen vind ik. In de rechterbovenhoek is het echt opvallend (met donkere foto's etc.) bij het nieuwe scherm dat ik van dell gekregen heb is dit nog steeds zo maar minder erg. Vooral de drie andere hoeken hebben er weinig last van. Bij de laptop (hp) heb je redelijk wat bleeding onder en boven maar dit stoort niet omdat dit boven en onder is... hetzelfde geldt voor de samsung.

                            Kwa paarse verkleuringen onder grotere kijkhoeken met zwarte achtergrond: 2007wfp > 2407wfp > 2407wfp (nieuwe van dell gekregen).
                            Zover ik zag hadden de tn panelen daar echt geen last van.

                            Kleurenweergave van 2407wfp-hc is echt schitterend. Nog 20% beter mss dan 2007wfp imo. Dit merk je wel enkel bij zeer kleurrijke foto's.

                            De drie dell schermen werden gekalibreerd met een eyeone (i1) (eerste versie) + recentste software @ 5500K, 120cd/m², gamma 2.2.
                            Desondanks vertoont mijn eerst 2407 een nogal roze schijn de 2de 2407 lijkt een beetje groenachtig ernaast. Hoe kan dit ?? Een witte achtergrond op beide schermen is dag vs. nacht.
                            Verder heb ik op beide schermen blauw/rode randen rond bepaalde text. Dit is zeer goed zichtbaar in foobaar2000 zonder columnsUI bij de vierkante haken. (Op beide schermen even erg.)

                            2de 2407 heeft een rode (stuck) pixel die ik niet wegkrijg met oorkuisstokje of andere technieken. Ik durf er niet harder op duwen.
                            Konica Minolta Dynax 7D -- Dell 2407WFP-HC Monitor (A00)
                            Current Project: diymidicontroller.blogspot.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                              Ik heb monitors van ACER. Al1951 en AL1916W. En had zelfs geen automatische kleurkalibratie nodig. Getest met verschillende kleurpatronen en manueel ingesteld. Van Banding geen last. Kleurweergave is perfect.
                              Grijswaarden hebben geen paarse zweem. En wit, is wit.
                              En niet duur. onder de 300 euro voor beide. Dus bij nieuwe schermen eventjes dit merk overwegen zou ik zeggen.

                              Comment

                              Working...
                              X