Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

    Begin deze maand kocht een van mijn collega's een Canon 400D met oa de Canon EF 50mm F1.8 II erbij.
    Ik zie ook wel het nut in van zo'n goedkope lens die toch wel echt lichtsterk is. Maar ik twijfel om een paar redenen tussen die 50mm en de Canon EF 35mm F2 (die wel bijna 3x zo duur is als de 50mm)

    Ik denk dat de 35mm in meer gevallen inzetbaar is icm mijn 300D. Met de cropfactor van 1.6 is de 35mm eigenlijk een 56mm lens. Dat valt nog best mee voor binnen. Maar een 50mm lens is eigenlijk een 80mm lens, en daardoor binnen enkel bruikbaar voor portretten vrees ik.

    Als ik reviews bekijk lees ik overal dat de 50mm een prima lens is voor het geld, maar de 35mm zou op zowel beeldkwaliteit als de bouw van de lens zelf nog iets beter zijn.

    De 50mm heeft een focusafstand van 45cm en de 35mm slechts 25cm. Dus de 35mm leent zich beter voor macro's. Maar bij F2 is de DOF wel enorm van zo dichtbij, dus heb ik dan wel zo'n grote Av nodig...
    En hoe zit het met de "object magnification" die ik zie op photozone? De 35mm heeft een 1:4 verhouding, en de 50mm een 1:7 verhouding. Mijn collega legt het uit als volgt: Iets van 7cm zal met zijn 50mm lens eigenlijk maar 1 cm op de foto zijn. Dus de 1:4 van de 35mm is dan beter, terwijl de 50mm toch meer 'zoomt' in mm's?? Nogal tegenstrijdig

    Volgend jaar denk ik ook mijn 18-55 kitlens te vervangen door een kwalitatiever model. Ik denk aan de Tamron 17-50mm of de Sigma 17-70mm. Misschien beïnvloedt dat ook de keuze voor een 35 of 50mm prime lens? Ik zou hiervoor wachten tot de komst van de 450D.

    Bottom line: wat zou ik wél kunnen doen of beter doen met de duurdere 35mm wat ik niet of moeilijker met de 50mm zou kunnnen doen? En is dat het prijsverschil wel waard voor een amateur? Zeker als er over een paar maand nog een andere breedhoeklens bijkomt.

    reviews 35mm:



    reviews 50mm:

    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

  • #2
    Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

    Ik weet niet waar je het idee haalt dat de 35 f2 een goede lens is.
    Of dat een 35 mm lens een goede macro lens is.

    Van photozone scherpte meting op een APS sensor:

    50 mm f4 : 2032 en 1932.
    35 mm f4 : 2050 en 1560.

    Echt super scherp is hoger dan 1800.
    De getallen op f2,8 en f5,6 kan je zelf vergelijken.

    Edit: dit is nog een review. Deze lens lijkt minder onscherp aan de randen.


    Jan.
    Last edited by Jan_10D; 13 november 2007, 11:35.

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

      Ik heb een 50mm van Nikon die eerst op mijn analoge consumer-body stond. Schoon foto's en leuke DOF (soms een beetje te riskant, als de oren er niet meer scherp opstaan, maar de neus wel). Toen moest ik nog veel leren. Ondertussen staat die 50mm op een digitale body (de D50, meer geld heb ik niet). Daarnaast heb ik oude olympus OM1 met een 50mm lens (30 jaar geleden was dat normaal). Soms ga ik met die laatste op stap en dan ben ik toch verbaasd van hoeveel meer je op de foto krijgt.
      Een 35mm op gewone DSLR-body komt neer op ongeveer 50 mm en dan heb je dus evenveel op je foto als vroeger (in de klassieke fotografie). Voor mij zijn er dus 2 oplossingen:
      1. naar een 30 of 35mm (bv. de sigma 30mm 1.4)
      2. naar full frame (maar dan eerst de Lotto winnen).
      --
      F L I C K R

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

        @Jan: met "macro" druk ik me misschien wat verkeerd uit. Close-up ben ik al tevreden mee... Mijn huidige 28-135mm heeft een afstand van 50cm nodig om scherp te stellen en dat is met wat teveel...
        Waarom ik denk dat de 35mm beter is dan de 50mm (over het algemeen dan he)? Dat lees ik gewoon regelmatig. Bijvoorbeeld deze al op FredMiranda:
        I've bought this lens because I was not satisfied by the 50 1.8.
        This one is better in every aspect:
        - Much better AF (noisier but much more accurate, even in low light)
        - Very sharp even wide open
        - Better contruction
        - More useful focal on a 1.6 crop camera
        En 1560 valt nog altijd binnen de categorie "Very good" hoor. Vanaf 1850 is het "excellent". Mijn 28-135mm zit ook in de "very good" klasse, en daar ben ik best tevreden over. Ik denk dat jij een beetje teveel L lenzen gewend bent
        Canon EOS 40D + grip + handstrap
        EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
        Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Freeco Bekijk bericht
          Ik denk dat jij een beetje teveel L lenzen gewend bent
          Dat denk ik ook.
          Mijn definitie van heel goed is net iets anders.

          Ik volg die info van FM wel.

          De construktie is zeker veel beter. (minder goed dan de 50 1,8 zou niet eenvoudig zijn )
          En als de AF veel beter is dan is dat ook een groot voordeel.
          En in het midden is deze lens zeker super scherp.
          Alleen de randen zijn niet helemaal super.

          Maar als je 35 mm (x1,6) nodig hebt dan moet je gewoon 35 mm kopen en zeker geen 50 mm.

          Jan.

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

            nja, dat is het nu net... Misschien wordt een 35mm prime lens wel overbodig wanneer ik definitief besloten heb welke breedhoek er komt. Ik kan het niet zo goed inschatten wat ik wel en niet zou kunnen met de 35 en 50mm primes.
            En wat met die object magnification in mijn eerste post? Daar heb ik nog geen antwoord op...
            Misschien neem ik dan beter de 50mm om portretjes te nemen en wat andere experimentjes te doen, en investeer ik de €150 die ik dan bespaar beter in een iets duurdere breedhoek (EF 10-22mm of EF 17-40L??).
            Canon EOS 40D + grip + handstrap
            EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
            Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

              Onderschat vooral de portretjes niet. Als er sommigen onder ons zijn die investeren in een dure 85mm op een FF, krijg jij een vergelijkbare portretlens voor minder dan €100. Natuurlijk heeft elke marginale verbetering zijn prijs.

              De zoon hier studeert fotografie met een 350d, ik heb hem ook die 50mm aangepraat, en de schellen vielen plots van z'n ogen (weldra zal hij scherp van bijna scherp kunnen onderscheiden).

              Ik denk dat je best uitbreidt met een 24 of 28mm.

              Zonder belerend te willen zijn, denk ik dat, indien je redelijk te been bent, eerst je voeten te leren gebruiken en niet te veel te zoomen. Ik heb de betere zooms... in mijn koffer thuis zitten. Handig voor op vakantie.
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                Ikzelf heb een breedhoek- en telezoom.
                Er is echter een "gat" tussen 40 en 70mm en de "portret" brandpuntsafstand valt hier net in voor een crop DSLR.
                Daarom heb ik de 50mm f1.8II erbij gekocht die hiervoor perfect te gebruiken is (en de beperkte DOF is mooi meegenomen voor deze toepassing).

                En geloof me, dit "plastic fantastic" lensje geeft minstens zo scherpe plaatjes als m'n 2 (L) zooms.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                  ik onderschat zeker de kracht van zo'n primelens niet. Sowieso komt er zeker eentje in huis, dus op z'n minst de goedkope 50mm. Voor dat geld moet ik nu ook niet sukkelen he.
                  Maar ik vroeg me gewoon af of ik niet beter investeer in een iets duurdere prime. Bijvoorbeeld die 35mm. Maar misschien is het de meerprijs niet waard als er volgend jaar toch een andere breedhoek in mijn tas komt ter vervanging van de 18-55.

                  Koen, wat bedoel je met die 24 of 28? Ook een prime dan? Die gaan ook al weer richting €400-500 he. Dan toch liever een duurdere breedhoek zoom.
                  Behalve als de 24 f2,8 een goeie keuze zou zijn. Nog geen reviews van bekeken. Die is maar rond de €200.

                  Maar nog niemand heeft me die "object magnification" uitgelegd
                  Canon EOS 40D + grip + handstrap
                  EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                  Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                    Ik zou eerder de Sigma 30mm AFS F1.4 overwegen zalig lenske en superscherp en overal inzetbaar.
                    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                    Hier op dit forum.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                      Maar de Sigma kost dan wel bijna 400 ipv 85 € (bij piet konijn).

                      Voor een Canon-bezitter is de 50 mm 1.8 een niet te missen hebbeding: kwaliteit aan lage prijs, een "no-brainer".
                      Beauty need only be a whisper
                      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                        Voor allround gebruik in de compact macro 2.5 50mm ook helemaal zo gek niet! Heb ik bovendien te koop
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                          Maar de Sigma kost dan wel bijna 400 ipv 85 € (bij piet konijn).
                          Voor een Canon-bezitter is de 50 mm 1.8 een niet te missen hebbeding: kwaliteit aan lage prijs, een "no-brainer".
                          idd, en de kwaliteit zou toch ook maar redelijk zijn volgens photozone:
                          Canon EOS 40D + grip + handstrap
                          EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                          Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Freeco Bekijk bericht
                            Koen, wat bedoel je met die 24 of 28? Ook een prime dan?
                            Maal 1.6 crop geeft 38mm of 45mm, wat een mooi standaard objectief geeft; vooral de 24 als je dicht genoeg bij je onderwerp durft komen.
                            Ik verkies tegenwoordig vooral de voetenzoom...
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn eerste primelens: goedkope 50mm f1.8 of ...

                              't is de 50mm f/1.8 II geworden. Het bespaarde geld kan ik dan investeren in een vervanger voor mijn kitlens. Die zal ik waarschijnlijk wel meer gebruiken.
                              Daarnet wat binnen getest, en 't is toch wel weer aanpassen zo terug zonder IS
                              Canon EOS 40D + grip + handstrap
                              EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                              Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                              Comment

                              Working...
                              X