Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukformaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukformaat

    Ik heb van een vriend een foto op cd gekregen, die foto is afkomstig van een Nikon D70 en het foto formaat is 1063x1599 px en 265, KB.
    Nu vraag ik mij af of ik dit kan laten afrukken op formaat 13x20 en nog een goede kwaliteit kan behouden,ik wil laten afdrukken bij agfanet.
    Kunnen die foto's zo uit de D70 komen of zou hij ze al verkleind hebben alvorens op cd te zetten ?
    Ben benieuwd.
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

  • #2
    Re: Afdrukformaat

    Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
    Ik heb van een vriend een foto op cd gekregen, die foto is afkomstig van een Nikon D70 en het foto formaat is 1063x1599 px en 265, KB.
    Nu vraag ik mij af of ik dit kan laten afrukken op formaat 13x20 en nog een goede kwaliteit kan behouden,ik wil laten afdrukken bij agfanet.
    Kunnen die foto's zo uit de D70 komen of zou hij ze al verkleind hebben alvorens op cd te zetten ?
    Ben benieuwd.

    Dat hangt er van af of "agfanet" 300 dpi wil hebben.
    In dat geval kom je niet toe.

    DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukformaat

      Zullen bijgesneden en/of verkleind zijn. Uit de D70 komt normaal toch 3002x2000px.

      Met dit formaat 1599x1063 op 20cmx13cm ga je ongeveer 200dpi hebben.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukformaat

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Dat hangt er van af of "agfanet" 300 dpi wil hebben.
        In dat geval kom je niet toe.

        DPaul.
        Op hun site staat het volgende wat ik niet goed begrijp:

        Voor de weergave van de kwaliteitsindeling wordt de volgende berekening toegepast:

        Optimaal: tot 40% van 300DPI, met betrekking tot de fotogrootte
        Goed: tot 20% van 300DPI, met betrekking tot de fotogrootte
        Matig: minder dan 20% van 300DPI, met betrekking tot de fotogrootte
        Hierbij wordt rekening gehouden met details.
        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
        Web-Albums

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukformaat

          Omgerekend naar dots/inch geeft dit 204 dpi, welk volgens mij geen probleem mag geven.

          Ik heb eens voor de test foto's om verschillende resolutie laten afdrukken.
          bij 100 dpi kon ik goed de pixels als vierkante blokken herkennen
          bij 150 dpi kon ik geen verschil meer zien, maar mijn dochter (jongere ogen) zag ze nog wel.
          bij 200 dpi heb ik niemand gevonden die pixels terugvond.

          Groetjes
          Ronny

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukformaat

            Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
            Ik heb van een vriend een foto op cd gekregen, die foto is afkomstig van een Nikon D70 en het foto formaat is 1063x1599 px en 265, KB.
            Nu vraag ik mij af of ik dit kan laten afrukken op formaat 13x20 en nog een goede kwaliteit kan behouden,ik wil laten afdrukken bij agfanet.
            Kunnen die foto's zo uit de D70 komen of zou hij ze al verkleind hebben alvorens op cd te zetten ?
            Ben benieuwd.
            Je kan testen hoe "groot" je je foto maximum kan afdrukken door bvb in photoshop de foto te openen en dan naar het menu item gaat waar je de AFBEELDINGGROOTTE kan aanpassen.

            Door nu met deze afmeting de DPI waarde aan te passen zie je hoe groot de foto voor die afdrukinstelling zou zijn...

            Zoals hierboven aangegeven zou 200DPI min zijn voor een mooie afdruk zonder kartels...
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

            Comment


            • #7
              Re: Afdrukformaat

              Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
              Je kan testen hoe "groot" je je foto maximum kan afdrukken door bvb in photoshop de foto te openen en dan naar het menu item gaat waar je de AFBEELDINGGROOTTE kan aanpassen.

              Door nu met deze afmeting de DPI waarde aan te passen zie je hoe groot de foto voor die afdrukinstelling zou zijn...

              Zoals hierboven aangegeven zou 200DPI min zijn voor een mooie afdruk zonder kartels...
              Bedankt voor al de info hier, kan iemand me nog vertellen Welk vakjes moeten uit of aanvinkt zijn bij "Afbeeldingsgroottte aanpassen" ? :
              - "Stijlen schalen "
              - "Verhoudingen behouden"
              - "Nieuw beeldpixels berekenen"
              Naaste buur
              Billeneair
              Bicubisch
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

              Comment


              • #8
                Re: Afdrukformaat

                Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                Bedankt voor al de info hier, kan iemand me nog vertellen Welk vakjes moeten uit of aanvinkt zijn bij "Afbeeldingsgroottte aanpassen" ? :
                - "Stijlen schalen "
                - "Verhoudingen behouden"
                - "Nieuw beeldpixels berekenen"
                Naaste buur
                Billeneair
                Bicubisch
                OPGELET, mijn uitleg was enkel bedoeld om te kijken hoe groot je de foto kan afdrukken. Naargelang de resolutie van de printer zal dat dus een andere foto geven.
                Je hebt de foto gekregen en nu wil je weten hoe groot je afdruk kan zijn? Vul dus de resolutie in van de printer die je gaat gebruiken, soms kun je kiezen in welke reolutie je dat gaat doen, dat hoeft niet altijd de max. te zijn van de betrokken printer! Hoe lager de resolutie hoe groter de afdruk wordt van dezelfde foto. Snappie?
                Verder kun je de size inderdaad vergroten MAAR komt nooit de kwaliteit van de foto ten goede en daar ga ik voor deze vraag niet verder uitleg geven over de opties in dat menu, ik ken de heorie daaromtrend ook niet zo goed.

                Grtz.
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment


                • #9
                  Re: Afdrukformaat

                  Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment

                  Working...
                  X