Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

    Wie heeft een bovenstaande lens en wie heeft daarbij een beschermfilter?
    Welk merk/type?
    En geen verlies aan kwaliteit?

  • #2
    Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

    met de B+W uv filters (67mm voor de 70-200 f4) kan je nooit misdoen...
    prijzig, maar kwaliteitsverlies zal niet te zien zijn

    natuurlijk als je zelf wat voorzichtig bent, kan je perfect zonder UV filter hoor. Met zo'n gigantische ronde zonnekap op de 70-200 f4 moet je al veel doen om aan het frontglas te kunnen...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      met de B+W uv filters (67mm voor de 70-200 f4) kan je nooit misdoen...
      prijzig, maar kwaliteitsverlies zal niet te zien zijn

      natuurlijk als je zelf wat voorzichtig bent, kan je perfect zonder UV filter hoor. Met zo'n gigantische ronde zonnekap op de 70-200 f4 moet je al veel doen om aan het frontglas te kunnen...
      Nu je het over een zonnekap heb. Is het aan te raden altijd een zonnekap op de 70-200 lens te hebben??
      of beter een filter en soms(indien nodig) een zonnekap.

      Daddy Cool

      Comment


      • #4
        Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

        Oorspronkelijk geplaatst door DaddyCool Bekijk bericht
        Nu je het over een zonnekap heb. Is het aan te raden altijd een zonnekap op de 70-200 lens te hebben??
        of beter een filter en soms(indien nodig) een zonnekap.

        Daddy Cool
        De zonnekap zit er standaard op, die moet je gewoon omdraaien als je ze wil gebruiken. Met een zonnekap krijg je nooit kwaliteitsvermindering van het beeld, alleen maar verbetering.
        Waarom zou je ze dan niet altijd willen gebruiken?

        Ik heb voor elke lens een zonnekap, en ik gebruik ze ook altijd. De meeste lenzen die ik gebruik hebben 77mm-schroefdraad (alleen de macrolens niet), ik heb wel een 77mm-uv-fliter, maar het is al twee jaar geleden dat ik die nog op een lens geschroefd heb.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

          Oorspronkelijk geplaatst door DaddyCool Bekijk bericht
          Nu je het over een zonnekap heb. Is het aan te raden altijd een zonnekap op de 70-200 lens te hebben??
          of beter een filter en soms(indien nodig) een zonnekap.

          Daddy Cool
          ik gebruik altijd een zonnekap, weer of geen weer, binnen of buiten...
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            ik gebruik altijd een zonnekap, weer of geen weer, binnen of buiten...
            Idem
            Nog nooit "bescherm"-filter gebruikt.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
              Idem
              Nog nooit "bescherm"-filter gebruikt.
              Dat is duidelijk dus, geen filter ter bescherming maar een zonnekap! maar het maakt de lens wel een stuk langer. Wat is daar jullie ervaring mee?
              alvast bedankt.
              DaddyCool

              Comment


              • #8
                Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                Oorspronkelijk geplaatst door DaddyCool Bekijk bericht
                Dat is duidelijk dus, geen filter ter bescherming maar een zonnekap! maar het maakt de lens wel een stuk langer. Wat is daar jullie ervaring mee?
                alvast bedankt.
                DaddyCool
                Persoonlijk heb ik geen last omdat de lens wat langr is. Ik ga mij toch 1 goede uv filter aanschaffen i.v.m. the weather sealing op mijn 16-35L en die past dan ook nog op andere lenzen die ik heb.
                Groetjes Steco

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                  Ik zie dat de normale UV van Canon voor de 70-200 € 40 kost en
                  van B&W € 50. Duurdere beter of gaat dat niet op?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                    Oorspronkelijk geplaatst door DaddyCool Bekijk bericht
                    Nu je het over een zonnekap heb. Is het aan te raden altijd een zonnekap op de 70-200 lens te hebben??
                    of beter een filter en soms(indien nodig) een zonnekap.

                    Daddy Cool
                    Het verwonderd mij (als ex.beroepsfograaf) dat veel mensen zonder een zonnekap fotograferen...bij beroepstoestellen als Hasselblad en groot formaat Linhof's maakte ik steeds gebruik van een Kompendium...een soort van balg die je per objectief op de gewenste lengte kon instellen,met nog wat metalen maskers om indien nodig alle ongewenst licht afteschermen.
                    Zefs met een Apo objectief ..wat de grootste saturatie gaf werd dit gebruikt!
                    Enkel als je een bepaalde sfeer (bv à la David Hammilton) die dan nog wat soft focus filters of vaseline op de filter gebruikte moet je ze niet gebruiken.
                    Wil je overstraling en of flauwe contrastloze beelden krijgen gebruik ze dan niet...aan U de keuze wat wil je bereiken als eindresultaat..
                    De moderne objectieven met een groot lensvlak van 77mm hebben ten allen tijden baat bij een zo groot mogelijke zonnekap,de tulipvormige zonnekap bij gebruik van zoomlenzen is een geweldige uitvinding geweest.....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                      Het verwonderd mij (als ex.beroepsfograaf) dat veel mensen zonder een zonnekap fotograferen...
                      Ik heb er al heel wat gezien die de zonnekap omgekeerd op de lens laten zitten, misschien is het teveel werk om die even op de juiste manier op de lens te zetten?
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik heb er al heel wat gezien die de zonnekap omgekeerd op de lens laten zitten, misschien is het teveel werk om die even op de juiste manier op de lens te zetten?
                        Ik snap het ook niet goed. Op de 70-200mm staat die ook altijd juist - al is het alleen omdat je anders niet (goed) aan de knopjes kan van de lens (afstand, IS, IS mode en AF On/Off). Heb wel voor elke lens die ik heb een UV filter, just in case... Al is het alleen maar om te beschermen bij steentjes ofzo tijdens een race / rally / waar dan ook.
                        Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                          Op mijn 70-200 staat ook geen filter, op al mijn andere lenzen wel ... Vooral omdat zoals eerder hier gezegd de zonnekap ook mijns inziens mer dan genoeg bescherming biedt, en elke filter, hoe goed ook, zal toch altijd wel iéts doen met je beeldkwaliteit.
                          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                            Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
                            Heb wel voor elke lens die ik heb een UV filter, just in case... Al is het alleen maar om te beschermen bij steentjes ofzo tijdens een race / rally / waar dan ook.
                            Dat is natuurlijk wel een heel goede reden om wel een filter te gebruiken omdat de zonnekap de steentjes die recht op de lens afkomen niet kan tegenhouden.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 70-200 F4.0: welk beschermfilter?

                              ik ben ook nog aan het twijfelen over een uv filter ,
                              maar omdat ik altijd mijn zonnekap gebruik , zou die er zeker niet constant op zitten
                              groeten, Sebastiaan

                              Comment

                              Working...
                              X