Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnerslens voor canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnerslens voor canon 400D

    Hallo allemaal,

    Ik ben een leek op gebied van digitale spiegelreflexcamera's. Na lang twijfelen en veel opzoekingswerk ben ik nu zo goed als zeker dat ik de Canon Eos 400 D ga kopen. Maar ik ben er nog niet .... welke lens zou ik daarbij het best aanschaffen?

    Het toestel zal vooral gebruikt worden om foto's van ons zoontje te nemen (zowel binnen als buiten) en voor de rest natuurlijk het 'gewoon' gebruik: familiefeestjes, uitstapjes, op reis, ....

    Ik heb reeds vernomen dat de kitlenzen die erbij aangeboden worden (vooral de 18-55mm en 55-200) geen zo'n goede kwaliteit zijn.

    Via via kregen we van een 'kenner' het advies om alleen de body te nemen zonder de kitlenzen en dan de Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM ø 72mm erbij te nemen als 'allround' lens. Er zou dan ook niet meer constant van lens moeten gewisseld worden. Wat zijn jullie ervaringen met deze lens?
    Hier in het forum heb ik al topics gelezen waarin men stelde dat beginnen met een 28 al té groot is (geen breedhoekmogelijkheid meer, als ik het goed begrepen heb??) en dat die 135 dan ook alweer veel te weinig zoom is om als (voorlopig) enigste lens te gebruiken. Heb ik dit zo goed begrepen?

    Bij de info die ik vind over de lens, staat helaas niet zoveel over de lengte en het gewicht van deze lens. Hoe is dit ten opzichte van bv de 18-55 kitlens?

    Men raadde men mij ook nog aan om een uv-filter als extra bescherming en een zonnekap erbij te kopen. Is dit nodig?

    Ik bezoek ook geregeld air shows, en daar kom ik met deze lens sowieso tekort om foto's te nemen van vliegtuigen in de lucht, maar zou deze wel voldoen om de toestellen op de grond goed te fotograferen?

    Moesten jullie vinden dat ik toch beter (een) andere lens(zen) neem, dan hoor ik graag dewelke!

    Nog een laatste vraag: raden jullie aan om dit allemaal bij Konijnenberg te kopen via postorder? Ik woon daar ver van en zie het niet zitten om daar eens ter plaatse te gaan. Maar wat dan als er iets kapot is? Is de service daar een beetje goed?

    Graag jullie adviezen, aub

    Alvast bedankt voor de vele reacties!
    Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

  • #2
    Re: beginnerslens voor canon 400D

    Wat die keuze van de lens die je bij de body koopt betreft, is dit volgens mij sterk afhankelijk van je budget en verwachtingen...

    Ik heb zelf de kitlens 18-135mm bij mijn Nikon D80 gekocht. Alhoewel deze lens naar mijn mening zeker niet fantastisch is, geeft ze mij wel de mogelijkheid om voor een beperkt budget (toch wat de lens betreft - body is een ander verhaal ) me in mijn hobby te laten verdiepen.

    Wat konijnenberg betreft : ik heb daar tot nu toe reeds alles gehaald - is voor mij maar een half uur rijden. Ik ben wel tevreden van de service ginder.
    Ze hadden mij een verkeerd geheugenkaartje meegegeven voor mijn
    D80 en bij thuis komen alles direct opengescheurd en niet gezien dat ze mij CF hadden meegegeven ipv SD. Zonder probs omgeruild.

    Suc6 met je zoektocht
    Nikon D80 + grip / nikkor 50mm 1.8 / SB600

    Comment


    • #3
      Re: beginnerslens voor canon 400D

      De EF 28-135 IS heeft zeker een goede prijs/kwaliteit, maar zoals je zelf zegt te weinig groothoek en te weinig tele

      Daarom heb ik de EF 24-85 gekocht (tweedehands), ze heeft geen IS maar 24mm is al betere groothoek voor een dagelijks gebruik

      Als tele kan je dan kiezen tussen

      - EF70-200 f:4 (L-lens, tweedehands een kleine 500 EUR),
      - EF70-300 f:4.5-5.6 IS (geen L, maar zeer goede kwaliteit en IS)
      - Sigma 70-300 (de beste van de low-cost telezooms)

      Als je dan voor weinig licht nog de 50mm 1.8 "plastic phantastic" koopt
      ben je al een heel stuk op weg

      Met de zoekfunctie vind je hierover nog vele discussies

      Veel plezier met je aankoop

      Comment


      • #4
        Re: beginnerslens voor canon 400D

        Bedankt voor de reactie, Jxhxn en Palombian!

        Uw antwoorden indachtig ben ik een winkel binnengestapt om meer info (en de prijs uiteraard) te vragen voor een kit met een 17-... en de 70-300.

        Maar daar raadde men mij aan om dan maar over te schakelen naar een Nikon D80+18-200 VR in kit.
        Redenen
        1)Dit zou dan in ongeveer dezelfde prijsklasse zitten, maar wel met een betere body en toch nog een goede lens
        2)mijn voorkeur om maar met 1 lens te werken zou hier dan wel lukken.

        Zijn er nog personen die deze body en/of lens hebben en die kunnen aanraden?

        Is het mogelijk om op de Nikon 18-200 VR een teleconverter te gebruiken, zodat ik dan op air shows ook weg kan?

        Bedankt!
        Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

        Comment


        • #5
          Re: beginnerslens voor canon 400D

          Zelfde prijsklasse? D80 + 18 - 200 VR staat bij konijnenberg aan € 1.422

          Canon 400D + 18 - 55 mm kitlens aan € 650 te krijgen ( Vandenborre)
          Sigma 70 - 300 mm DG APO aan € 220 ( Foto Rubens)
          Canon 70 - 300 IS USM aan € 480 ( foto Rubens)

          Canon 400D + sigma = € 870
          Canon 400D + Canon = € 1.130

          En dan krijg je nog een cashback van € 70 op de 400D en € 60 op de canonlens, dus komt die combinatie op € 1.000

          Mijn advies, kijk goed rond voor je je toestel koopt.

          Maar als de Nikon je beter ligt en je hebt het budget, moet je het vooral niet laten hé...
          Last edited by Omag; 17 november 2007, 14:47.
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

          Comment


          • #6
            Nikon D80 + 18-200 Vr

            Bedankt voor de info, Omag!

            Helaas woon ik in West-Vlaanderen en zijn zowel Fotokonijnenberg als Foto Rubens een heel eind rijden voor mij. En met de dure brandstofprijzen ligt mijn voordeel alweer een stuk lager.
            Ik heb al veel ervaringen gelezen met Fotokonijnenberg, zowel goede als slechte. Maar iedereen rijdt blijkbaar naar de winkel. Nergens vond ik ervaringen van mensen die via postorder besteld hadden ginder.

            Ik vergeleek dus de prijzen bij de lokale fotograaf. De canon-combinatie met de 400D+ 17-85 IS (dus niet de goedkoopste 18-55 kitlens) en 70-300 IS was daar zelfs iets duurder als de Nikon D80+18-200 VR.

            Zijn er mensen die een goedkope, maar tegelijk ook heel betrouwbare fotowinkel weten in de streek Roeselare-Brugge-Oostende? En die evt. daar reeds een Nikon D80+18-200 VR gekocht hebben tot hun tevredenheid?
            Last edited by zorro123; 17 november 2007, 11:41. Reden: typfoutjes
            Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

            Comment


            • #7
              Re: beginnerslens voor canon 400D

              Ik woon zelf in Ruiselede, dus ook West-Vlaanderen...

              Dus ook voor mij zou die info interessant zijn.
              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

              Comment


              • #8
                Re: beginnerslens voor canon 400D

                Uitsluitend Canon .... in West-Vlaanderen:

                meestal duurder dan Turnhout maar goedkoper dan een gewone fotozaak
                Wel heel vriendelijk en behulpzaam!
                MVG

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 + 18-200 Vr

                  Oorspronkelijk geplaatst door zorro123 Bekijk bericht
                  ... Nikon D80+18-200 VR gekocht hebben tot hun tevredenheid?
                  Ben zelf toevallig Canonian en niet fanatiek
                  De Nikon 18-200 VR schijnt een zeer goede reputatie te hebben, in ieder geval heeft Canon niets vergelijkbaars
                  Geen ervaring met de D80, de zoeker is wel groter dan die van de 400D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 + 18-200 Vr

                    Oorspronkelijk geplaatst door zorro123 Bekijk bericht
                    Bedankt voor de info, Omag!

                    Helaas woon ik in West-Vlaanderen en zijn zowel Fotokonijnenberg als Foto Rubens een heel eind rijden voor mij. En met de dure brandstofprijzen ligt mijn voordeel alweer een stuk lager.
                    Ik heb al veel ervaringen gelezen met Fotokonijnenberg, zowel goede als slechte. Maar iedereen rijdt blijkbaar naar de winkel. Nergens vond ik ervaringen van mensen die via postorder besteld hadden ginder.

                    Ik vergeleek dus de prijzen bij de lokale fotograaf. De canon-combinatie met de 400D+ 17-85 IS (dus niet de goedkoopste 18-55 kitlens) en 70-300 IS was daar zelfs iets duurder als de Nikon D80+18-200 VR.

                    Zijn er mensen die een goedkope, maar tegelijk ook heel betrouwbare fotowinkel weten in de streek Roeselare-Brugge-Oostende? En die evt. daar reeds een Nikon D80+18-200 VR gekocht hebben tot hun tevredenheid?

                    je kan evengoed met de prijzen van konijn in een vandenborre, me-dia markt of saturn terecht, hoewel ik niet zeker weet bij laatste 2 want die hebben een 30km regel

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginnerslens voor canon 400D

                      Sedert dit WE gelukkige bezitter van CANON 400D met lens 18-55 kit. (Media... te Roeselare)(kreeg gratis tas bij de kit-koop)
                      Had nog m'n lenzen van m'n analoog toestel willen blijven gebruiken, vandaar.
                      Heb nu de lens van 't digitaal + de analoge Canon 35-105 en de Sigma 70-300.
                      Nu nog zoeken om ergens een vorming te vinden om toestel optimaal te gebruiken....
                      Tot nu toe zeg ik :

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 + 18-200 Vr

                        Oorspronkelijk geplaatst door zorro123 Bekijk bericht
                        Helaas woon ik in West-Vlaanderen en zijn zowel Fotokonijnenberg als Foto Rubens een heel eind rijden voor mij. En met de dure brandstofprijzen ligt mijn voordeel alweer een stuk lager.
                        Ik heb al veel ervaringen gelezen met Fotokonijnenberg, zowel goede als slechte. Maar iedereen rijdt blijkbaar naar de winkel. Nergens vond ik ervaringen van mensen die via postorder besteld hadden ginder.

                        Hallo, zelf ben ik ook van West - Vlaanderen en als ik iets nodig heb qua fotomateriaal ga ik toch naar Konijnenberg hoor. Het is voor mij heen en terug 260km, maar goed dat kost me dan ongeveer een kleine 20 euro aan Diesel. Maar heb jij al ergens een winkel gezien in West - Vlaanderen waar een objectief of body slechts 20 euro duurder is dan in bvb Konijn of fotorubens? Ik denk het niet, anders laat het me zeker weten.
                        Ik ben zo onlangs eens gaan zien bij Mediamarkt ( in Oostende voor alle duidelijkheid ) en de prijzen van de Canon L objectieven waren daar zonder overdrijven meerdere honderden euro's duurder dan bij Rubens of Konijn, dus het is zeker de rit meer dan waard.


                        Oorspronkelijk geplaatst door zorro123 Bekijk bericht
                        Zijn er mensen die een goedkope, maar tegelijk ook heel betrouwbare fotowinkel weten in de streek Roeselare-Brugge-Oostende? En die evt. daar reeds een Nikon D80+18-200 VR gekocht hebben tot hun tevredenheid?
                        Bestaat die wel
                        Grtz

                        Comment


                        • #13
                          Re: beginnerslens voor canon 400D

                          Ik heb de knoop doorgehakt en heb me zonet een Nikon D80 body + nikkor 18-200 VR lens aangekocht.

                          Bedankt aan iedereen die op dit topic gereageerd heeft of me gemaild heeft!

                          Nu zullen de vragen over het gebruik of uitbreidingen wellicht wel volgen, maar dit wordt dan een ander topic.

                          groetjes
                          Nikon D80 + Nikon D7100 + Nikkor 18-200mm 1/3,5-5,6 VR + Nikkor 50mm 1/1,8 + Sigma 150-500 OS + SB 700

                          Comment


                          • #14
                            Re: beginnerslens voor canon 400D

                            van harte met de aankoop en heel veel plezier er mee.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment

                            Working...
                            X