Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sony a100 of pentax k100d super (of k10d?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sony a100 of pentax k100d super (of k10d?)

    Ik ben hard aan het twijfelen tussen deze twee (drie) modellen.

    reden van aankoop : ik gebruik nu een sony w90 digitaal fototoestelletje. Dit levert prachtige resultaten! Maar ik zou graag overgaan naar een digitale reflex (heel vroeger nog een paar vakanties met mijn pappies analoog toestel "gespeeld" maar dit is al lang geleden) Ik zou graag terug dat gevoel hebben van zelf foto's te maken sluitertijden, diafragma kunnen bepalen, ... en niet gewoon op een knopje duwen, effie wachten en dan het resultaat op het schermpje zien...

    doel : vakantiefoto's, familiefoto's, feestjes, ... (je weet nooit wat ik allemaal ga fotograferen één keer ik die microbe heb...)
    als je men doel leest : gewoon snel een foto trekken moet dus ook kunnen (zonder eerst een paar uur te moeten zoeken naar de juiste instellingen, ...)

    zeeeer korte (en subjectieve!) samenvatting :

    pentax k10d : lijkt me de meeste mogelijkheden te hebben en de beste resultaten mits je er goed mee kan werken, maar voor een beginneling zal dit wat tijd (lees : veel tijd) kosten om te leren (mede door het ontbreken van scène-instellingen)

    pentax k100d super : minder mogelijkheden maar zeer mooi toestel voor mooie prijs en eenvoudiger te bedienen. (maar misschien hierdoor sneller op "uitgekeken" (misschien niet helemaal juiste woordkeuze) dan op de k10d door zijn "beperkingen")

    sony alpha 100 : zit hier ergens tussenin?

    waarschijnlijk koop ik hier een allroud lens bij (tamron 18-250)
    Ik weet dat dit niet de "beste" resultaten levert, maar voor vakantie, familie,... meer dan goed genoeg! en later kan ik altijd uitkijken naar een lichtsterke lens voor binnen of gewoon optisch betere lenzen...

    (en nog een flitsken pentax af360 of sony f36 naargelang het merk ik kies natuurlijk)

    het gaat hier dus niet over professionele fotografie

    enkele antwoorden die ik niet hoef te krijgen

    -"neem ze eens vast en voel welke jou het beste ligt..." heb ik al gedaan en maakt het alleen maar moeilijker
    -"waarom geen canon of nikon? heeft meer accessoiremogelijkheden, is sneller in autofocus of wat dan ook... " ik heb mijn keuze beperkt tot deze drie... mijn vraag is niet : "sony a100, pentax k10d k100d super, canon eos 400d of nikon d80 nikon d40 d40x of nog andere merken??"
    -"zoek eens op sites zoals dpreview, zoek in ons forum, ..." heb ik ook al grondig gedaan.
    -"welk toestel je ook kiest, ze maken alledrie zeer mooie foto's" dat weet ik, dus een verkeerde keuze maak ik eigenlijk nooit ...

    dus : nene helen boterham
    Is er iemand die toevallig tot helemaal beneden aan mijnen boterham is geraakt? en nog enkele meningen durft geven? of doorslaggevende argumenten? Dat zou ik super appreciëren

    Alvast bedankt,

    stutteke

  • #2
    Re: sony a100 of pentax k100d super (of k10d?)

    Mijn keuze was snel gemaakt. Heb de Sony, de K100D en de K10D vergeleken. De prismazoeker (pentamirror bij de anderen) van de K10D heeft de doorslag gegeven.
    Van deze drie toestellen is de K10D zonder meer de beste keuze.
    De Tamron 18-250 lijkt ook een goede lens te zijn, zeker op een body met ingebouwde stabilisatie, maar dat hebben ze in dit geval alle drie.
    Sommige shops bieden nu ook de K10D in combinatie met deze Tamron als kit aan (minder dan 1100 €).
    Tevens is De Beukelaer invoerder van zowel de Pentax toestellen als de Tamron lenzen.
    De Tamron 18-250 is nu ook leverbaar met Pentax label, maar deze is wel iets duurder.
    Groetjes van tozumi

    Bezoek hier mijn webstek

    Comment


    • #3
      Re: sony a100 of pentax k100d super (of k10d?)

      Een paar plussen bij de a100 zijn voor mij :
      (1) de beschikbaarheid van tweedehands Minolta-lenzen, gaande van degelijke basislenzen tot de echte toplenzen,
      (2) de goeie Sony- en CZ-lenzen die al op de markt zijn, waaronder bv. een toplens als de CZ135/1.8, en de reeks nieuwe lenzen die er binnenkort aankomt,
      (3) de "dynamic range optimizer" die voor extra beelddetail zorgt in extreme omstandigheden,
      (4) bruikbaar voor iedereen in het gezin: is enerzijds voor de gevorderde fotograaf vrij compleet wat manuele bediening/instellingen betreft, maar kan anderzijds ook simpelweg via pictogrammen bediend worden,
      (5) mooie upgrade naar a700 (en binnenkort misschien zelfs "a900" mogelijk), en
      (6) iets wat je hopelijk nooit nodig hebt: een uitstekende after-sales service in geval van problemen (via VIDEP - Antwerpen.

      (Wat dus niet betekent dat je met de K10d een foute keuze zou maken, maar dat wist je al. Dit geeft enkel de punten aan die mij persoonlijk, op basis van mijn interesses en voorkeuren, voor een a100 doen kiezen.)

      Succes met je keuze !
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: sony a100 of pentax k100d super (of k10d?)

        Bedankt voor de snelle reacties.

        @tozumi : de grote prismazoeker is inderdaard een pluspunt! dit is toch zeer belangrijk bij een reflextoestel (om makkelijke en goed te kunnen scherp stellen)

        @K-2 : over de "dynamic range optimizer" heb ik ook al veel positieve reacties gelezen.
        Maar ik denk dat de after-sales service bij pentax nu ook goed is, aangezien dat nu via de beuckelaar gaat als ik me niet vergis.

        JPG's gaan zonder er iets aan te doen waarschijnlijk beter uit de sony a100 rollen, maar mits aanpassingen (natural -> bright, sharpness, ...) worden de resultaten even mooi bij de k10d (of ben ik hier verkeerd?)

        groetjes,
        stutteke

        Comment


        • #5
          Re: sony a100 of pentax k100d super (of k10d?)

          Oorspronkelijk geplaatst door stutteke Bekijk bericht
          JPG's gaan zonder er iets aan te doen waarschijnlijk beter uit de sony a100 rollen, maar mits aanpassingen (natural -> bright, sharpness, ...) worden de resultaten even mooi bij de k10d (of ben ik hier verkeerd?)
          Eigenlijk zit er heel weinig verschil tussen hoor. Immers, Sony en K10D hebben dezelfde sensor. De jpegs uit de K10D zijn wel wat meer gecomprimeerd, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik hoofdzakelijk in RAW fotografeer.
          Resultaten van dezelfde studiopnames van deze toestellen kunt u hier vinden.
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment

          Working...
          X