Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

    Hallo..
    een paar maand terug zat ik nog met een eos350 en ben ik overgegaan naar de 400d .. daar had ik destijds al een paar twijfels over omdat ik 'ergens' had gelezen van een mogelijke fout bij de kleurweergave..
    nu moet ik vastellen dat elke kleur net dat ietsje donderder worden vastgelegd dan dat ze in werkelijkheid zijn, het gaat vooral harder opvallen in minder belichte omgevingen..waar de ISO waarden omhoog moeten..
    op klaarlichte dag is daar niets van te merken.
    vb: mijn vrouw heeft donker blonde haren en op foto gaan die al snel 'roestkleur' 'koperbruin' zijn..
    ik heb dus de indruk dat alle kleuren 'warmer' worden weergegeven..
    opzich geeft dat soms wel heel mooi foto's,maar zou het toch liever hebben dat ik daar zelf kan over beslissen..

    ik gebruik de volgende samenstelling
    CANON 400D met de batt.grip BG-E3
    SPEEDLITE 580 EX
    EFS 17-85mm IS USM

    ik hoop dat iemand dit euvel herkend.. aangezien ik de site niet terugvindt waar ik maanden terug al iets over gelezen had
    Canon400D/Canon EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM/Sigma 24-70 2.8 DG MAcro/Speedlite 580ex m'n webstekje

  • #2
    Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

    kijk je instelling eens na op je camera, staat in je boekje hoe je die kan veranderen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      kijk je instelling eens na op je camera, staat in je boekje hoe je die kan veranderen.
      grt,bouk.
      Instellingen veranderen? .. ik dacht mss dat er nog 400d eigenaars iets dergelijks hebben voorgehad met de kleuren..
      Ik vind persoonlijk dat ..zelfs als ik op het 'vol aut menu' een fotoken schiet dat deze toch geen frapante afwijking mag weergeven.
      maar als je het dan toch over instellingen hebt..
      kan je dan mss iets specifieker zijn.. ik ken de camera behoorlijk maar horen de standaardwaarden normaal gesproken niet te voldoen om 'niet al te ingewikkelde composities' op de gevoelige plaat vast te leggen??
      Canon400D/Canon EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM/Sigma 24-70 2.8 DG MAcro/Speedlite 580ex m'n webstekje

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

        Volgens mij moet je de optie "neutraal" selecteren ipv "standaard".
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

          .. of je hebt een 400D die onderbelicht .. zoals die prul van mij ..

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            .. of je hebt een 400D die onderbelicht .. zoals die prul van mij ..
            en dat is denk ik ..waar mijn toesteletje wel eens last van zou kunnen hebben
            Ik heb zo nogal de indruk gekregen dat de combinatie die ik gebruik,zijnde 400D met 17-85 IS USM en de SpeedLite 580 ex niet perfect op elkaar zijn afgestemd.
            Ik voel aan de afstand waarop gefocust wordt precies niet gelijk loopt met de belichting.. en dan vooral als ik de 17mm instel op de lens..vanaf 35mm loopt het al wat beter..

            Heb je dan enkel de belichting een beetje opgeschroefd en voila..thats it..!

            Nu heb je het in jouw reply over.. prul.. wel..ik was eerder wel heel tevreden over mijn Canon.350 D.. en de weinige extras die de 400d te bieden heeft zijn tot nu wel goed bevallen..vooral het groter scherm vind ik al het prijsverschil waard..
            Canon400D/Canon EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM/Sigma 24-70 2.8 DG MAcro/Speedlite 580ex m'n webstekje

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

              Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
              Volgens mij moet je de optie "neutraal" selecteren ipv "standaard".
              Ik heb in de 2de menu de beeldstijl op neutraal gezet ipv standaard..
              de belichting +2/3 en zo lijkt het beter met de kleuren..

              maar nu heb ik eens gecheckt of de neutraal ook automatisch wordt aangeduid bij het wissen van alle instellingen..
              EN..wat blijkt,nu duidt hij opnieuw standaard aan ipv neutraal..dus weet ik het niet zeker of ik het daar moet gaan zoeken
              ik zal er maar aan wennen om dus telkens de belichting paar stops hoger te zetten..
              vind het wel nbeetje jammer dat zo'n foutje in de camera zit..in die prijsklasse
              Last edited by B.Pro..; 12 november 2007, 14:14.
              Canon400D/Canon EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM/Sigma 24-70 2.8 DG MAcro/Speedlite 580ex m'n webstekje

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

                Oorspronkelijk geplaatst door B.Pro.. Bekijk bericht
                Ik heb in de 2de menu de beeldstijl op neutraal gezet ipv standaard..
                de belichting +2/3 en zo lijkt het beter met de kleuren..

                maar nu heb ik eens gecheckt of de neutraal ook automatisch wordt aangeduid bij het wissen van alle instellingen..
                EN..wat blijkt,nu duidt hij opnieuw standaard aan ipv neutraal..dus weet ik het niet zeker of ik het daar moet gaan zoeken
                ik zal er maar aan wennen om dus telkens de belichting paar stops hoger te zetten..
                vind het wel nbeetje jammer dat zo'n foutje in de camera zit..in die prijsklasse
                ja idd 0,67 tot 0,83 onderbelichting als je raw gebruikt .. zelfde equivalent in jpg, dat is de diagnose voor een onderbelichtende 400D .. mijn 400D is al 2x nagekeken en sorry maar onze NL Canon reparatiediensten bakken er niets van zo lijkt het wel .. (op naar Frankrijk ?)
                Hoop niet dat een vaste offset (bvb +2/3) de oplossing is .. meestal is zo'n camera ook nog slecht/verkeerd? gecalibreerd (geen correcte 18% grijs referentie) ik denk dat een of andere slimmerik die "oude" batch camera afgeregd heeft op 12,7% grijs en de kwaliteitscontrole heeft het niet gezien ..
                Verscheidene amateurtests hebben aangetoond dat zowel voor grijs als voor wit waarde tests de te verwachten histogrampiek "wandelt" in functie van de lens, de brandpuntsafstand en de belichting, niet direct wat je zou verwachten van een goed afgeregelde camera .. in 't kort een +2/3EV levert je totaal geen garantie dat je ook een goed belichte foto krijgt, de lichtmeting heeft kuren !
                oh .. & BTW een hoop fotografen hier verwijzen je met deze stelling naar het land der fabeltjes, vreemd dat Canon altijd bereid is dit "fabeltje" gratis te "herstellen" (dat ze er, volgens mij, niet in slagen dat correct te doen is een ander verhaal) sterker nog, als je ze lang genoeg "plaagt" willen ze zelfs toegeven dat ze van het "fabeltje" op de hoogte zijn

                PS: voor mij is het onmogelijk om ook maar 1 correct belichtte jpg uit die camera te krijgen (en NEEN ik gebruik NOOIT automatische modes), ik moet 100% van mijn fotos nabewerken .. ik vraag mij af of dit eigenlijk wel normaal is .. een "stomme" P&S geeft percentgewijs een gigantisch hogere "out of camera hit" dan mijn dSLR .. en nu komt er iemand die zegt dat men dan maar bij zo'n P&S moet blijven daarmee bewijzend dat het lichtmetingssysteem in een P&S in vergelijking met een zoveel duurdere dSLR vele malen beter en betrouwbaarder is .. you must be kidding right ?
                Last edited by Guest41; 12 november 2007, 19:47.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

                  persoonlijk werk ik met picturestyle Landscape (gezien mijn interesses) en kies ik de witbalans volgens het heersende licht
                  belichtingscompensatie 0, tenzij speciale omstandigheden (tegenlicht, sneeuw, donker bos, ...), in geval van twijfel iets meer licht (gebruik het histogram - expose to the "right" )

                  met film moest dit ook

                  op deze manier komt uit de 400D een foto die weinig of geen nabewerking nodig heeft (anders zou dit toestel niet verkopen)

                  sinds ik in raw werk blijf ik dit doen, op die manier weet ik van naar 2 kanten nog speling te hebben om bij te werken

                  ik ben geen superfotograaf maar dacht er toch in te slagen goed te belichten en een groot dynamisch bereik vast te leggen

                  dit is een heel behoorlijke camera voor iemand die zonder veel moeite mooie fotos wil hebben, en met enige aandacht behoort hij bij de beste zeker in zijn prijsklasse

                  gedaan met z.....n

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

                    Hallo,
                    dit is nog eens een heerlijk mooi antwoord!
                    ik sta op punt over te schakelen van Nikon naar Canon , maar ik twijfel nog een beetje ! ik hoop dat ik een goeie keuze maak en stel uw woord ten zeerste op prijs! moeilijke keus hoor!
                    succes met uw foto apparaat!
                    groetjes, Raf

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      persoonlijk werk ik met picturestyle Landscape (gezien mijn interesses) en kies ik de witbalans volgens het heersende licht
                      belichtingscompensatie 0, tenzij speciale omstandigheden (tegenlicht, sneeuw, donker bos, ...), in geval van twijfel iets meer licht (gebruik het histogram - expose to the "right" )

                      met film moest dit ook

                      op deze manier komt uit de 400D een foto die weinig of geen nabewerking nodig heeft (anders zou dit toestel niet verkopen)

                      sinds ik in raw werk blijf ik dit doen, op die manier weet ik van naar 2 kanten nog speling te hebben om bij te werken

                      ik ben geen superfotograaf maar dacht er toch in te slagen goed te belichten en een groot dynamisch bereik vast te leggen

                      dit is een heel behoorlijke camera voor iemand die zonder veel moeite mooie fotos wil hebben, en met enige aandacht behoort hij bij de beste zeker in zijn prijsklasse

                      gedaan met z.....n
                      ja ja ik ken al die theorie en de praktijk van achter naar voor en terug .. je kan nog zoveel "exposuren to the right" tot je er een "blauwe gezicht" van krijgt .. je krijgt het histogram maximum niet over de 80% heen en je midden-grijspiek ligt steevast ergens rond de 77-83 .. en je kan nog zoveel discussieren als je wil er zijn gebruikers zat met een defekte 400D en die zien allemaal hetzelfde fenomeen zonder te z....n
                      heck man .. ik zie op forums ook wel goed belichte fotos met een 400D en dat maakt mij nog nijdiger temeer omdat dat diegenen zijn die de meeste (verveloze) commentaar spuien zonder te weten waar het eigenlijk over gaat, dat soort superioriteitsgevoel is de 400D gedupeerden goed bekend, ze kregen het van Canon zelf ook opgelepeld als ze geen voet bij stuk hielden .. & BTW &FWIW als het je hoegenaamd iets zegt, .. mijn eerste SLR was een Yashica Pentamatic ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

                        Oorspronkelijk geplaatst door rafaello Bekijk bericht
                        Hallo,
                        dit is nog eens een heerlijk mooi antwoord!
                        ik sta op punt over te schakelen van Nikon naar Canon , maar ik twijfel nog een beetje ! ik hoop dat ik een goeie keuze maak en stel uw woord ten zeerste op prijs! moeilijke keus hoor!
                        succes met uw foto apparaat!
                        groetjes, Raf
                        Hopelijk trek je geen 400D uit de "oude doos" die onderbelicht .. maar je kan je dan altijd troosten met de curieuze opvatting dat een dSLR een standaard +2/3EV tot +1EV nodig heeft om correct te belichten, niet soms maar altijd LMAO !..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 400D kleurweergave telkens donkerder

                          Amai.. canon HELPdesk..

                          die geven mij doodleuk het volgende antwoordt op het dus..blijkbaar allom gekend probleem met de 400D..echter,daar bedoel ik mee..gekend onder de bezitters van zo een 'trek een lot uit de 400D t'rommel' en hoop dat het een goeie is' want bij canon houden ze het dus voorlopig op
                          ..
                          Geachte klant,


                          Wij hebben uw bericht goed ontvangen. Hierbij vindt u de nodige informatie om het probleem op te lossen.

                          Wij willen u vragen om een handmatige witbalans door te voeren om na te gaan of dit de kleurzweem oplost.
                          U kunt dit terug vinden op pagina 86 van uw handleiding.
                          Mocht dit geen oplossing geven willen wij u adviseren de Camera EOS 400D te resetten om na te gaan of dan de kleurzweem is verdwenen
                          .


                          ff serieus jonges..
                          hopelijk vragen ze mij in het volgende antwoordt niet om het eens mee te nemen in bad..om er zeker van te zijn dat alle vuil van de lens is gespoeld!

                          Heeft er iemand ervaring met de duur van zo een reparatie.. ik hoop dat dit iets vlotter verloopt dan de maildesk bij Canon..alhoewel dat ik hierbij het gevoel krijg met een lotterijbiljetje hoop de pot te winnen

                          Alvast bedankt aan elk van jullie voor de antwoorden..
                          Voor een amateur als ik is't soms wel een paar keer..over en over en opnieuw lezen voor ik het allemaal snap..maar,ik leer hier op dit forum enorm veel bij

                          Thx..
                          Canon400D/Canon EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM/Sigma 24-70 2.8 DG MAcro/Speedlite 580ex m'n webstekje

                          Comment

                          Working...
                          X