Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

antistof systeem en scotch tape?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • antistof systeem en scotch tape?

    Hallo, even een simpele (?) vraag. Ik werk nu met een camera waarbij ik af en toe een Scotch tape over de sensor haal om deze schoon te maken.
    Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe body en lees dat deze is voorzien van een antistof systeem. ik heb begrepen dat deze dan trilt om de stof eraf te krijgen. Kan ik bij zo'n sensor met antistof systeem ook nog aan de gang met de scotch tape of kan er dan schade optreden?

    Alvast bedankt voor de reactie(s)!

    Ed
    ---------------- Ik doe niet meer mee

  • #2
    Re: antistof systeem en scotch tape?

    Heb ik een canon 400D dus met zo een anti stof systeem en na 5000 foto's heb ik scotch moeten gebruiken dus nog altijd scotch hé.

    mvg duindistel

    Comment


    • #3
      Re: antistof systeem en scotch tape?

      Oorspronkelijk geplaatst door Duindistel Bekijk bericht
      Heb ik een canon 400D dus met zo een anti stof systeem en na 5000 foto's heb ik scotch moeten gebruiken dus nog altijd scotch hé.

      mvg duindistel
      Is dat anti-stofsysteem na 5000 kliks al defect?

      Comment


      • #4
        Re: antistof systeem en scotch tape?

        Ik heb gelezen dat die anti-stofsytemen nog niet helemaal op punt zijn. Het meeste gaat er wel af maar er zou altijd nog een restje overblijven.

        Ik heb met mijn D50 tot nu toe altijd success gehad met een rubberen blaasbalgje. Zelf zou ik het nooit riskeren met scotch tape. Wat als er lijm sporen op de sensor overblijven? Verwijderen met een beetje white spirit of afschuren met schuurpapier?

        Comment


        • #5
          Re: antistof systeem en scotch tape?

          Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
          Ik heb gelezen dat die anti-stofsytemen nog niet helemaal op punt zijn. Het meeste gaat er wel af maar er zou altijd nog een restje overblijven.

          Ik heb met mijn D50 tot nu toe altijd success gehad met een rubberen blaasbalgje. Zelf zou ik het nooit riskeren met scotch tape. Wat als er lijm sporen op de sensor overblijven? Verwijderen met een beetje white spirit of afschuren met schuurpapier?
          WilliamK, ik ben bekend met de bedenkingen over Scotch Tape maar dat was mijn vraag niet
          De vraag is of je Scotch tape kunt gebruiken op een sensor met anti-stofsysteem........
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • #6
            Re: antistof systeem en scotch tape?

            Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
            WilliamK, ik ben bekend met de bedenkingen over Scotch Tape maar dat was mijn vraag niet
            De vraag is of je Scotch tape kunt gebruiken op een sensor met anti-stofsysteem........
            EdjeB, ik zou het nooit proberen met scotch tape. Een anti-stofsyteem is een dun laagje voor de sensor dat trilt om het stof te verwijderen. Als er lijm restjes op dit laagje komen dan is het probleem ook niet opgelost. Er bestaan kits (zachte borsteltjes & produkt) om hardnekkige stof te verwijderen als het blaasbalgje niet genoeg is.

            (quote : "One truly odd idea floating around the internet is to use Scotch tape to clean your sensor..." unquote)

            Meer info over anti-stof systemen :

            Meer info verkrijg je in iedere fotozaak. Ook zij zullen het u afraden om scotch tape te gebruiken.
            Veel success !

            Comment


            • #7
              Re: antistof systeem en scotch tape?

              Hoi WilliamK,

              ik maak mij niet zo ongerust om lijm restjes (nooit last van) maar meer om het trillende plaatje zelf en of het aanraken met tape van dit plaatje schade kan veroorzaken aan het trilsysteem en het mechanisme zelf van dit systeempje.
              Ed
              ---------------- Ik doe niet meer mee

              Comment


              • #8
                Re: antistof systeem en scotch tape?

                Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                Hoi WilliamK,

                ik maak mij niet zo ongerust om lijm restjes (nooit last van) maar meer om het trillende plaatje zelf en of het aanraken met tape van dit plaatje schade kan veroorzaken aan het trilsysteem en het mechanisme zelf van dit systeempje.
                Ed
                Dag Ed, dat is een goede vraag. Hoe stabiel is dit plaatje? Overweeg jij de aankoop van een D300? In dit geval is er nog niet veel gekend van dit anti-stofsysteem (behalve het bestaan ervan en een foto op de vele 'preview' sites)

                Comment


                • #9
                  Re: antistof systeem en scotch tape?

                  he dat is inderdaad een goede vraag , hoe zit het met kuisen met swaps , je moet dan ook het bewengend plaatje aanraken , nu vraag ik me af of je dan niet heel voorzichtig moet zijn , of dat het wel een beetje druk aankan
                  Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

                  Comment


                  • #10
                    Re: antistof systeem en scotch tape?

                    Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
                    Dag Ed, dat is een goede vraag. Hoe stabiel is dit plaatje? Overweeg jij de aankoop van een D300? In dit geval is er nog niet veel gekend van dit anti-stofsysteem (behalve het bestaan ervan en een foto op de vele 'preview' sites)
                    Hallo William, ik wil inderdaad straks de D300 te kopen.
                    Nu weet ik dat er niet veel over bekend is over hoe het antistof systeem werkt maar ik was nieuwsgierig hoe andere liefhebbers omgaan met hun camera waar dit soort systeem al wel inzit. (Canon - Pentax - Sony).
                    Natuurlijk zegt dit nog niet veel over de D300...... maar het schoot mij ineens te binnen toen ik mijn D70s weer zat te behandelen met de Scotch...... en de tape wel errug vast zat aan het glas en ik me bedacht dat er straks een trillend plaatje zou zitten en ik wat ongerust werd zo'n los zittend plaatje glas lijkt mij veel breuk gevoeliger dan een "vastgeplakt" plaatje glas........ of erger nog, trek je het plaatje straks niet los uit je camera?

                    Groetjes

                    Ed
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: antistof systeem en scotch tape?

                      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Hallo William, ik wil inderdaad straks de D300 te kopen.
                      Nu weet ik dat er niet veel over bekend is over hoe het antistof systeem werkt maar ik was nieuwsgierig hoe andere liefhebbers omgaan met hun camera waar dit soort systeem al wel inzit. (Canon - Pentax - Sony).
                      Natuurlijk zegt dit nog niet veel over de D300...... maar het schoot mij ineens te binnen toen ik mijn D70s weer zat te behandelen met de Scotch...... en de tape wel errug vast zat aan het glas en ik me bedacht dat er straks een trillend plaatje zou zitten en ik wat ongerust werd zo'n los zittend plaatje glas lijkt mij veel breuk gevoeliger dan een "vastgeplakt" plaatje glas........ of erger nog, trek je het plaatje straks niet los uit je camera?

                      Groetjes

                      Ed
                      Hallo Ed, op deze baldzijde http://www.dpreview.com/previews/nikond300/page5.asp kun je een foto & uitleg vinden van dit systeem. Naar het schijnt zou dit plaatje zelfs kristal zijn? En als dit plaatje moet trillen dan is het zeker heeeel dun. Ook zou het zo dun mogelijk moeten zijn om de beeldkwaliteit en vertekeningen niet te beinvloeden.
                      Ik ben zelf alles behalve technisch aangelegd, maar ik zou het toch afraden om scotch te gebuiken. Men vind in alle fotozaken goed materiaal daarvoor. Persoonlijk kon ik het tot nu toe het best met een blaasbalgje doen (10 Euro)
                      Greetz,
                      William

                      Comment


                      • #12
                        Re: antistof systeem en scotch tape?

                        Hoi William,

                        Bedankt voor de link, een blaas peertje heb ik hoor maar af en toe wat hardnekkige zooi die ik met tape verwijder. Zou je wel een sensor swab kunnen gebruiken op dit soort systemen?

                        Ed
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: antistof systeem en scotch tape?

                          Volgens mij is de blaasbalg wel echt de slechtste methode want je blaast het stof in het rond. Er is geen betere methode om gelijk terug stof op de sensor te hebben denk ik.

                          Nee met die scotch tape neem je het stof wel echt weg. Maar of het gebruikt mag worden op zo een tril-dinges, weet ik niet.

                          Misschien eens over een andere boeg dan. Als je de camera meeneemt op de fiets of auto en de weg is hobbelig. Is de kracht op dat plaatje dan kleiner dan als je er met een scotch-tape aankomt?

                          Ik zelf denk het niet eerlijk gezegd.
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: antistof systeem en scotch tape?

                            Denk toch wel, het plakband erop en dan trekken geeft andere krachten dan het schudden van een voorwerp.

                            Groet,

                            Ed
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

                            Comment


                            • #15
                              Re: antistof systeem en scotch tape?

                              Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                              Hallo, even een simpele (?) vraag. Ik werk nu met een camera waarbij ik af en toe een Scotch tape over de sensor haal om deze schoon te maken.
                              Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe body en lees dat deze is voorzien van een antistof systeem. ik heb begrepen dat deze dan trilt om de stof eraf te krijgen. Kan ik bij zo'n sensor met antistof systeem ook nog aan de gang met de scotch tape of kan er dan schade optreden?

                              Alvast bedankt voor de reactie(s)!

                              Ed
                              Ik neem aan dat je hier de nieuwe D300 bedoeld, wel volgens mij mag je ook hier zelf je sensor gaan kuisen, en kunnen deze dingen dan ook tegen deze krachten die je er op uitoefend, anders hadden ze bij Nikon terug naar het systeem van de D2H overgeschakeld, waar je zonder speciale externe voeding je spiegel en sluiter niet kon openen, bij de D300 kan je dat terug gewoon via je menu, op voorwaarde dat je batterij meer dan 3/5 volgeladen is.
                              Moest en een gevaar inzitten om zelf je sensor te kuisen, dan hadden ze deze functie ook niet voorzien, en scotch magic tape kleeft nu ook niet zo heel erg hé.

                              Comment

                              Working...
                              X