Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

    Ik zou graag deze camera aanschaffen binnenkort, maar nu wou ik toch weten of iemand hier de Pentax K10D ook heeft en hier tevreden over is of niet

    Bedankt!

  • #2
    Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

    Ik heb een K10D en ben er zeer tevreden over.
    Welke lens ga je er bijpaken? Of heb je al Pentax lenzen?

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

      Hallo,

      Er is hier een K10 topic.

      http://forum.belgiumdigital.com/show...ght=pentax+k10

      Let op 1:
      Het is geen camera voor beginners want er zijn geen scene-modes.

      Let op 2:
      Sommige K10's kunnen last hebben van een tilt-probleem. D.w.z. dat als je door de zoeker kijkt en je hebt bv. de horizon mooi horizontaal staan in de zoeker dat het er op de foto toch een helling is van ongeveer 1 graad in wijzerszin.
      Ik dacht lange tijd dat het aan mij lag maar er was wel degelijk een probleem in het zoeker gedeelte, de sensor zelf was perfect ge-alinieerd. Mijn toestel is daarvoor een weekje binnen geweest bij De Beuckelaer.
      Nu is alles prima in orde. Daar het een toestel van de eerste lichting is kan het probleem met de huidige lichting ondertussen opgelost zijn.
      Maar toch iets om na te kijken mocht je besluiten tot aankoop.


      Dus om te antwoorden op jouw vraag, ja ik ben er NU HEEL tevreden mee.


      mvg
      Marc
      Last edited by MP61; 11 november 2007, 08:42.
      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
      M.v.g. Marc

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

        Hallo Marc,
        Interessante opmerking ivm het zoekerprobleem. Ik ben ook van plan om een K10D aan te schaffen (voor eind dit jaar). Kan je vermelden hoelang je jouw toestel reeds hebt ?
        Dank U
        Yva

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

          Hi Caroline,
          Geweldige camera. Na erg positieve ervaringen met de Ist*DS van PENTAX, heb ik niet getwijfeld om het topmodel aan te schaffen. Bijna een jaar en 5000 opnames verder nog geen seconde spijt van gehad.
          PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

            Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
            Let op 1:
            Het is geen camera voor beginners want er zijn geen scene-modes.

            Let op 2:
            Sommige K10's kunnen last hebben van een tilt-probleem. D.w.z. dat als je door de zoeker kijkt en je hebt bv. de horizon mooi horizontaal staan in de zoeker dat het er op de foto toch een helling is van ongeveer 1 graad in wijzerszin.
            Ik dacht lange tijd dat het aan mij lag maar er was wel degelijk een probleem in het zoeker gedeelte, de sensor zelf was perfect ge-alinieerd. Mijn toestel is daarvoor een weekje binnen geweest bij De Beuckelaer.
            Nu is alles prima in orde. Daar het een toestel van de eerste lichting is kan het probleem met de huidige lichting ondertussen opgelost zijn.
            Maar toch iets om na te kijken mocht je besluiten tot aankoop.


            Dus om te antwoorden op jouw vraag, ja ik ben er NU HEEL tevreden mee.


            mvg
            Marc
            1 Geen scene modes

            Helemaal akkoord, de K10D heeft geen scene modes, maar is het niet veel simpelder 3 begrippen (diafragma, sluitersnelheid en ISO) en hun relatie te begrijpen dan uit te vissen wat 20 scene modes precies doen met die parameters?
            De bijzonder handige "P" hyperprogram mode die uniek is voor de K10D doet al die scene modes gauw vergeten.

            2 De zoeker was voor mij een van de doorslaggevende argumenten voor de aankoop van de K10D. Samen met de D200 en de D80 een der beste op de markt (FF even buiten beschouwing gelaten).
            De meest ervaren fotografen hier zullen al heel tevreden zijn als hun horizon maar 1° verdraaid is

            Mijn toestel is geleverd in 2006, serienr. 222xxxx, en tot op heden heb ik geen enkel negatief kantje kunnen ontdekken.
            Duurder en beter zal er altijd wel zijn, maar zeker tegen de huidige prijzen is de K10D een van de toestellen met de beste kwaliteit-prijsverhouding.
            Dat daarbij mijn Tamron 28-75 2.8, FA*200 2.8 en mijn Sigma 50-500 gestabiliseerd zijn is prettig meegenomen.
            Uitstekende keuze zou ik zeggen.
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

              Hallo,

              Oorspronkelijk geplaatst door yva Bekijk bericht
              Hallo Marc,
              Interessante opmerking ivm het zoekerprobleem. Ik ben ook van plan om een K10D aan te schaffen (voor eind dit jaar). Kan je vermelden hoelang je jouw toestel reeds hebt ?
              Dank U
              Yva
              Het toestel heb ik sinds begin februari.

              Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
              2 De zoeker was voor mij een van de doorslaggevende argumenten voor de aankoop van de K10D. Samen met de D200 en de D80 een der beste op de markt (FF even buiten beschouwing gelaten).
              De meest ervaren fotografen hier zullen al heel tevreden zijn als hun horizon maar 1° verdraaid is
              Inderdaad een heldere zoeker en een voor mij voldoende dioptrie aanpassing. Staat ook vermeld in het K10 topic.
              Als je gebouw en/of landschapfotografie doet is 1 graad te veel. Ik heb/had geen zijn om telkenmale de boel recht te trekken in PS waardoor de oorspronkelijke kadrering in het gedrang komt.

              mvg
              Marc
              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
              M.v.g. Marc

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                Is het ook zo dat als je bv. alleen de sluitertijd instelt, dat de diafragmaopening automatisch mee gekozen wordt, of moet je echt alles manueel instellen?

                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                  Oorspronkelijk geplaatst door CarolineBerckmans Bekijk bericht
                  Is het ook zo dat als je bv. alleen de sluitertijd instelt, dat de diafragmaopening automatisch mee gekozen wordt, of moet je echt alles manueel instellen?

                  Groetjes
                  De K10D heeft, net als (vrijwel) alle andere dslr's verschillende voorkeursmogelijkheden:

                  - Green mode: volledig automatisch

                  - P mode: (Program) automatisch sluitertijd en diafragma, met de mogelijkheid om handmatig de sluitertijd of diafragma aan te passen. Wanneer één van beide wordt aangepast, past de camera het andere automatisch aan.
                  (bijv;De camera berekent f5.6 en 1/60 sluitertijd. Wanneer jij dan besluit het diafragma aan te passen naar f8, verandert de sluitertijd automatisch naar 1/30.)

                  - SV mode (sensitivity priority): Je kiest zelf de Iso waarde, en laat de camera een correcte sluitertijd en diafragma kiezen

                  - TV mode (shutter priority): Je stelt zelf de sluitertijd en Iso waarde in en de camera kiest het diafragma

                  - AV mode (aperture priority) Je stelt zelf het diafragma en Iso waarde in en de camera kiest de sluitertijd

                  - TAv mode (Shutter & Aperture priority): Je stelt zelf het diafragma en sluitertijd in en de camera kiest de Iso waarde

                  - M mode (manual) Je kiest het diafragma, sluitertijd en Iso waarde allemaal zelf

                  - B mode (Bulb): Je kiest het diafragma en Iso waarde zelf en de sluiter blijft open staan zolang de afdrukknop ingedrukt blijft.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                    Hier ook een positieve K10 gebruiker...

                    Ik heb ook het scheve horizonsyndroom, maar blijkbaar heeft het te maken met hoe ik mijn camera gebruik, want de zoeker is goed uitgelijnd (heb de test gedaan: fotografeer in een spiegel: de camera moet perfect horizontaal uitgelijnd zijn hoe scheef de horizon ook staat. Met de ist D had ik dat probleem niet...

                    Verder niks dan lof, al vond ik de handligging van de ist D net iets beter; de ist D gebruik ik ook nog steeds...
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                      Bedankt MarkEL

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        Hier ook een positieve K10 gebruiker...

                        Ik heb ook het scheve horizonsyndroom, maar blijkbaar heeft het te maken met hoe ik mijn camera gebruik, ...
                        Ha, jij was het die mij die truuk vermeld heeft.
                        Ik heb op het internet een post gezien, ik denk het pentax-forum, van iemand die het met een waterpasser gecheckt heeft. Dat ik daar zelf niet ben opgekomen

                        1) Waterpasser en fototoestel samen op een horizontaal vlak leggen en neem een foto. Is die waterpasser mooi horizontaal op de foto dan is de sensor positie ok.

                        2) Waterpasser nog steeds horizontaal. Zet je toestel op een statief. Zorg dat de waterpasser evenwijdig ligt met de bovenste of onderste rand van de zoeker of met de lijnen die de focus-punten omkaderen. Neem een foto.
                        En voila, bij mij lag de waterpasser dan schuin op de foto. Het matglas bleek niet correct te zitten.

                        mvg
                        Marc
                        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                        M.v.g. Marc

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                          Caroline,
                          zelfde moeilijke keuze moeten maken maar de kogel is door de kerk : ik heb enkele maanden getwijfeld, maar enkele weken geleden de knoop doorgehakt, voor de K10D gegaan met pentax DA* 50-135 2.8 lens, en hier nog geen seconde spijt gehad.
                          Ik ben nu aan het experimenteren met de instellingen: als je de werkingsprincipes van een reflex even bestudeert en dit vervolgens in de menu-structuur op het display nagaat, zal je zien dat de camera heel praktisch in elkaar steekt.
                          Echter, oefening baart kunst, maar hier geen probleem : slechte foto's kunnen zo in de 'vuilnisbak'.
                          Ik ben zeer blij met de keuze, en weet dat ik voor een hele tijd verder kan.
                          Nu nog een beetje sparen voor een korte zoom....
                          hartelijke groeten
                          jan
                          Pentax K10D - zoom DA*16-50 - zoom DA* 50-135 - flash FG540
                          en hopen te leren ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                            Mits je fotografisch een beetje op de hoogte bent, ga je qua: prijs/kwaliteit en performance niets beter vinden.
                            Hij heeft trouwens niet voor niets die awards gekregen

                            best
                            agzz
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax K10D, iemand hier ervaring mee?

                              Pas terug na bijna 4 weken afwezigheid. Kan me bij de meeste commentaren aansluiten. De K10D is een fijne camera waarmee je met wat vaardigheid uitstekende resultaten kan halen. De meeste foto's op m'n reisblog (allez, van mij en mijn madam) werden er mee gemaakt (met uitzondering van de paar 4:3 beelden, die zijn met mijn madam's P&S): http://blog.ishpuini.be

                              Alle beelden zijn RAW getrokken, en achteraf in-camera (!!) naar JPG omgezet (met WB tuning en soms een lichte exposure aanpassing) voor webpublicatie. Dat kan je alleen met een K10D! Om de bestandsgrootte minimaal te houden deed ik wel nog een extra resize naar 800px op de langste zijde met de in de internetcafé's beschikbare tools (op 't einde installeerde ik hiervoor zelf Irfanview vanop m'n draagbare drive).

                              Gebruikte objectieven: Pentax DA*16-50/2.8, Pentax DA*50-135/2.8 en Tamron SP90/2.8.

                              hth, Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X