Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Carl Zeiss ... verleidelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Carl Zeiss ... verleidelijk

    Carl Zeiss begint nu blijkbaar ook zijn gamma reflexlenzen verder uit te breiden naar de zs en zk mount (http://www.zeiss.com/photo).
    Jammer genoeg geen eosmount...

    Toch begint het te kriebelen om een adapter te kopen en er eentje aan te schaffen voor op de 5D (I know ... geen AF en manueel diafragma instellen). Ik dacht te beginnen met een 50 mm 1.4 planar en ev. later de 1.4 85 mm voor portret (cfr. http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_14/index.htm en http://www.photozone.de/8Reviews/len...5_14/index.htm).

    Maar http://www.16-9.net/lens_tests/zeiss_85mm/index.html doet uitschijnen dat er toch kwaliteitsverlies is met een adapter en dan lijkt het me ook weer minder de moeite.

    Welke mount en welke adapter zou ik best kopen om geen enkel kwaliteitsverlies te hebben? (ZF adapter voor de F-bajonet van Nikon biedt meer herverkoopwaarde maar de M42 compatiebele ZS mount igeeft misschien minder kwaliteitsverlies???)

    NB: Ik zou zowieso het objectief nieuw willen aanschaffen (geen gebruikschade, nog goede coatings itt sommige oudere contaxexemplaren en vermoedelijk niet zo slechte herverkoopwaarde).
    Last edited by PK; 9 november 2007, 22:38. Reden: toelichting

  • #2
    Re: Carl Zeiss ... verleidelijk

    Hi,

    Jouw keuze lijkt mij een beetje onlogisch.
    In je sig staat dat je de EF 50mm 1.4 en de 85 mm 1.8 bezit.
    Laat dat nu juist de 2 EF lenzen zijn met de beste kwaliteit/prijsverhouding van Canon.

    De MF die-hards beginnen met andere dingen, die Canon niet kan evenaren , zoals echte WA's bvb.

    En kwaliteitsverlies via een tussenring zonder glas ? Als het ding focust, dan focust het. Die lens weet echt niet of er een film of een sensor in zit.

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Carl Zeiss ... verleidelijk

      Carl Zeis lenzen, ze zijn gegeerd én zeer duur; maar ja wel topglas.
      Op te merken valt dat ze geen chip hebben, de belichting wijkt dus even af.
      de resultaten zijn wel geweldig knap.

      mvg,

      Roland

      Comment


      • #4
        Re: Carl Zeiss ... verleidelijk

        @Dpaul

        1. Ik weet het - heb reeds 50 mm en 85 mm van Canon maar voor de 50 mm zou ik toch nog extra scherpte willen en voor de 85 mm ook scherpte en vooral extra opening (is ook pas echt scherp op F2.8). Bovendien vindt ik kleur en contrast van de 50 mm en 85 mm van Canon toch iets minder dan de L-lens kleuren, doch dit is wel wat aan te doen in de beeldverwerking achteraf. Ik wil ook echt eens een Zeisslens gebruiken en een 50 mm lens is nog betaalbaar en gebruik ik relatief weinig (gebruik eerder de 24-70L omdat ik de kwaliteit en dan vnl de kleur prefereer), dus dat leek me een goede mogelijkheid.

        NB Wat de breedhoellenzen betreft, ik neig naar de aanschaf van een 35 1.4L voor low light en voor de DOF mogelijkheden, maar moest de ervaring met de Zeiss goed zijn en het manueel scherpstellen me opnieuw wat zegt (had vroeger OM1), dan overweeg ik ook een 25 mm of 35 m van Zeiss (de 21 mm van Contax is met te duur).

        2. Voor wat betreft het kwaliteitsverlies, lijkt het mij ook onlogisch dat er kwaliteitsverlies optreedt gezien er geen glas in zit, maar de 16:9 lenstest wijst het toch uit (en is toch betrouwbare site). Jij denkt dus dat ik geen kwaliteitsverlies hoef te vrezen? Als ik het toch eens probeer - en ik denk dat ik dat wel eens zal doen - welke adapter zou je aanraden en welke mount (ZF, ZS, ZK)?

        Hoe zit het trouwens met scherpstellen op oneindig? Gezien de iets langere afstand tot de sensor kan het misschien toch beperkt worden (cfr.tussenringen voor macro)?

        Comment


        • #5
          Re: Carl Zeiss ... verleidelijk

          Hi,

          1) WA: als je olympus en 16:9 kent, dan weet je dat na de contax de zuiko 21mm de max is. Ik kan dat bevestigen.

          2) Welke adapter: die jij citeert gebruik ik niet, dus no idea.

          Ik ben op dit ogenblik aan het bieden op een niet-canon alternatief voor de 35mm 1.4. Niet de flektogon 35mm trouwens die iedereen wil, ik kan er geen goede foto mee maken. Zal wel aan mij liggen of aan copy variation.

          Scherpstellen op oneindig moet je op letten. Voorbij oneindig is soms nog iets beter want dan ben je zeker.
          Voor portret of macro heeft dat idd. geen belang.

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Carl Zeiss ... verleidelijk

            Niemand een idee of er toch geen EOS mount Zeisslenzen in aantocht zijn?

            Comment

            Working...
            X