Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving fotografie - portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wetgeving fotografie - portretfotografie

    Hallo allen,

    Vandaag had ik problemen met de bestuurder van een vrachtwagen naar aanleiding van het fotograferen van zijn truck in beweging ! Veel kans op uitleg kreeg ik niet, integendeel. Al snel was ik een deel van mijn eigendommen kwijt.

    Om het geschil te kortsluiten heb ik de politie erbij gehaald. De betreffende chauffeur wou van rede niet weten, noch tegenover mij, noch tegenover de wetsdienaars.

    Eind goed, al goed? Jammer genoeg niet, de apperatuur is terug, doch de geheugenkaartjes zijn verdwenen. Waarvan notitie in het PV.

    En nu de prangende vraag: heeft iemand weet van de Belgische wetgeving inzake fotografie? Wat mag je fotograferen zonder het risico te lopen om plots slachtoffer te zijn van een misnoegd persoon?
    Last edited by Franciskine; 10 november 2007, 00:05.

  • #2
    Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Tricky Bekijk bericht
    En nu de prangende vraag: heeft iemand weet van de Belgische wetgeving inzake fotografie? Wat mag je fotograferen zonder het risico te lopen om plots slachtoffer te zijn van een misnoegd persoon?
    Er is steeds het risico om slachtoffer te zijn van een misnoegd persoon. Je vraag is eigenlijk... Wanneer is iemand "terecht" misnoegd ?

    In weze komt het er op neer dat je op een publieke plaats alles naar believen mag fotograferen. Er zijn ongeschreven regels inzake ethiek bij ongevallen, rampen enz... Maar alles wat je vanaf de openbare weg kan zien, mag je eigenlijk fotograferen. Vanuit mijn hart zeg ik dan... als je mensen wil fotograferen, is een toestemming snel gevraagd.

    Je mag fotograferen, MAAR dat wil nog niet zeggen dat je het mag publiceren. Voor publicatie, zeker bij mensen, is eigenlijk de toestemming van de persoon vereist. Bovendien zijn er gebouwen, zoals bijvoorbeeld het Atomium, waar je geen foto's van mag publiceren.
    Last edited by Franciskine; 10 november 2007, 00:05.

    Comment


    • #3
      Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

      reed die truck misschien te snel en zat jij toevallig in een auto met rood en blauwe strepen????
      moet festina lente bijtreden
      alles wat zich op de publieke weg bevind, mag je fotograferen
      maar bij mensen toch even vragen of het in orde is
      Last edited by Franciskine; 10 november 2007, 00:05.

      Comment


      • #4
        Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

        De bedoeling was de truc in beweging te volgen met het objectief. Daar deze in beweging was kon ik de bestuurder moeilijk om toestemming vragen.

        Ik heb meermaals aangeboden om de bewuste foto's (voor zovere er sprake was van een scherp beeld) te wissen op de kaart. De tegenpartij stond echt niet open voor gehoor.

        Toevoeging: ik moet dit nog bevestigen, doch een bevriend politieagent wist me te vertellen dat dit mogelijk onder het hoofdsuk "verkeersaggressie" valt.

        Uiteraard volg ik deze zaak op de voet op. Ik laat jullie weten hoe onze wetgevers reageren.

        Comment


        • #5
          Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

          Die zal even een mindere dag gehad hebben of iets gedaan hebben dat niet mag ! In ieder geval mag je alles fotograferen wat je ziet maar je mag niet alles gebruiken in publicatie. Persoonblijk zou ik nooit toestemming vragen als je candid wil doen, dan is de regel eerst fotograferen en dan vragen.

          Het wel een erg driest optreden van de trucker en het missen van je geheugenkaarten zegt mij dat er meer aan de hand is. Ik zou dit uitspitten tot op de grond en klacht indienen tegen de trucker!

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

            Personen die gefotografeerd worden kunnen zich "belaagd" voelen (=stalking). Denk maar aan beroemdheden die uitvaren tegen paparazzi's.
            Kijk er de wetgeving ivm belaging eens op na.

            Hypothese:

            U kent de voorgeschiedenis niet van die man. Hij zal wel zijn redenen gehad hebben en die zullen hoogstwaarschijnlijk niet tegen U persoonlijk zijn. Soms is er echter die laatste "druppel te veel" in het geval van belaging ... en springen de stoppen door.
            Last edited by Jokke; 10 november 2007, 07:57.
            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

            Comment


            • #7
              Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Jokke Bekijk bericht
              Personen die gefotografeerd worden kunnen zich "belaagd" voelen (=stalking). Denk maar aan beroemdheden die uitvaren tegen paparazzi's.
              Kijk er de wetgeving ivm belaging eens op na.

              Hypothese:

              U kent de voorgeschiedenis niet van die man. Hij zal wel zijn redenen gehad hebben en die zullen hoogstwaarschijnlijk niet tegen U persoonlijk zijn. Soms is er echter die laatste "druppel te veel" in het geval van belaging ... en springen de stoppen door.


              Dat kan allemaal best zijn, maar da wil nog niet zeggen dat je dat allemaal moet goedvinden hé. De stoppen moeten niet doorslagen, niet bij ons en niet bij een ander.

              MVG, Jeff
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                Als jij niet "systematisch" achter dezelfde man bent aangelopen, wetende dat dat hem irriteerde, dan heb je jezelf niets te verwijten en leg je klacht neer tegen die man. In het andere geval legt hij klacht neer tegen U. Simpel.
                BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                Comment


                • #9
                  Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tricky Bekijk bericht
                  ...doch een bevriend politieagent wist me te vertellen dat dit mogelijk onder het hoofdsuk "verkeersaggressie" valt.

                  Uiteraard volg ik deze zaak op de voet op. Ik laat jullie weten hoe onze wetgevers reageren.
                  Dit is "verkeersagressie" EN "diefstal". Uw geheugenkaartjes zijn gestolen. Ik ken de precieze omstandigheden niet, maar zoals het verhaal nu klinkt, lijkt het me meer een diefstal met geweld of bedreiging, net iets hoger gekwalificeerd als verkeersagressie... (zo zou ik het toch opstellen, HET Parket, de rechterlijke macht (niet de wetgever), beslist uiteindelijk over de kwalificatie.
                  Mag ik U nog één advies geven. Verwittig uw verzekeringsagent, deze waar U verzekerd bent met de rechtsbijstand van de familiale polis. U bent benadeeld door een gekende derde, en hebt aldus recht op rechtsbijstand. Als je het niet gedaan krijgt bij je verzekeringsagent (sommige agenten menen dat zoiets niet telt, maar ik ben 100% zeker, dat als je een familiale- of burgerlijk aansprakelijkheidsverzekering hebt, met rechtsbijstand, dat je recht hebt op rechtsbijstand), dan laat maar een PM. Vraag de politie, mocht je het nog niet gekregen hebben, een attest van klacht, waarmee je, of je verzekering verdere stappen kan ondernemen.

                  Mvg
                  Last edited by FestinaLente; 10 november 2007, 08:45.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                    Als je aangeboden hebt de foto's te wissen heb je in mijn ogen niks verkeerds gedaan. Geen idee waarom deze man zo agressief reageerde maar je zou er bijna wat van gaan denken (staat misschien gesignaleerd of zo?) Ik hoop dat je in elk geval je schade vergoed krijgt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                      je zou er bijna wat van gaan denken (staat misschien gesignaleerd of zo?)
                      Maar ik lees dat de flikken erbij zijn geweest (want zo kreeg de OP zijn Camera terug ?) dus zouden die dit dan niet hebben nagekeken ?? (OK we zitten wel in België he) want ze zullen de Pas of het rijbewijs van de chauffeur toch moeten hebben voor op het PV ?

                      Trouwens, over wetgeving gesproken is er ergens iets meer te vinden ofver wetgeving omtrend fotografie of is het echt zo simpel als je mag alles fotograferen zolang je maar op een openbare plaats bent behalve mensen want daar heb je om privacy redenen toestemming voor nodig.

                      En het geval "atomium" begrijp ik ok niet, want als je dat vanaf de openbare weg kan fotograferen doe je toch niks verkeerd ??

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
                        Trouwens, over wetgeving gesproken is er ergens iets meer te vinden ofver wetgeving omtrend fotografie of is het echt zo simpel als je mag alles fotograferen zolang je maar op een openbare plaats bent behalve mensen want daar heb je om privacy redenen toestemming voor nodig.

                        En het geval "atomium" begrijp ik ok niet, want als je dat vanaf de openbare weg kan fotograferen doe je toch niks verkeerd ??
                        Je mag de wetgeving ivm fotograferen niet verwarren met de wet omtrent publiceren. Fotograferen mag, publiceren is iets anders. Hier zijn trouwens al vele topics aan besteed. Via de zoekfunctie garandeer ik je uren leesplezier.
                        SITE: http://www.xraypictures.be
                        FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                          Ah, dus je mag in princiepe alles fotograferen voor persoonlijk gebruikt maar als je wil gaan publiceren (en een website valt daar onder) dan is het een ander verhaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                            Met publiceren moet je inderdaad opletten; voor personen geldt dan het portretrecht. Hier op het forum wordt daar geregeld een boom over opgezet.

                            Maar zomaar alles fotograferen mag ook niet, hoor.
                            Remember de heisa rond de foto's van de opgebaarde Raymond Goethals.
                            BRUSSEL - Een man heeft aan de krant Het Laatste Nieuws foto's aangeboden van het lichaam van Raymond Goethals. Hij zou de foto's genomen hebben bij de begrafenisondernemer. De man wordt niet aangehouden, maar riskeert een gevangenisstraf van een maand tot een jaar wegens grafschennis.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                              Zelf kom ik al wel eens tegen dat iemand komt vragen ( bijv bewaking van een bedrijf ) waarom ik aan het fotograferen ben. Maar dat is dan steeds een dialoog en als ik de indruk heb dat ze het toch niet graag hebben stop ik onmiddellijk en desnoods wis ik de opnames ook al sta ik op de openbare weg. Ik denk dat in de meeste gevallen de mensen niet inzien wat je daar nu zo interessant aan vindt om foto's van te nemen tenzij met slechte bedoelingen.

                              Maar in geen geval is het goed te praten wat u heeft meegemaakt. Ik denk dan ook eerder aan iemand die iets aan het doen was dat niet mocht ofwel zich als trucker in deze tijden met het gevoel rondrijdt dat iedereen iets tegen hem heeft.

                              Mvg
                              Gert
                              Feedback is the breakfast of the champion

                              website

                              Comment

                              Working...
                              X