Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude lenzen

    Ik wist dat mn pa vroeger wel eens foto's nam (met een Canon AE-1), maar ik wist niet dat hij volgende lenzen nog had:

    Canon lens FD 35mm 1:3.5 S.C.
    Canon lens FD 100mm 1:2.8 S.S.C
    Osawa Mark II 60-300mm 1:5.6 MACRO
    Komura Telemore 95 II 7KMC FOR EF (tele voorzetlens)


    Mijn vraag: kan ik nog iets aanvangen met deze lenzen (bv op een canon 400d), of zijn ze echt niets meer waard

  • #2
    Re: Oude lenzen

    Die 2 laatste lenzen ken ik niet, maar als ze alle 4 op de AE-1 werden gebruikt is het antwoord op je vraag NEEN... De EOS-reeks gebruikt een EF-vatting, terwijl de AE-1 een FD-vatting heeft... Jammer
    BD0910BE

    Comment


    • #3
      Re: Oude lenzen

      20 jaar geleden is Canon op de EF-vatting overgegaan
      De prijs die hiervoor moest betaald worden is dat de vroegere FD-lenzen niet meer bruikbaar zijn
      Er bestaan glasloze adapters, maar door de grotere afstand tot het filmvlak van de nieuwe vatting kan er niet meer op oneindig scherpgesteld worden
      De speciale uitvoering met een lens is nogal zeldzaam en duur dacht ik
      Je verliest in elk geval je automatische scherpstelling en diafragma
      Er is een ruim aanbod van tweedehandslenzen voor de EF-vatting in alle prijsklassen die allemaal perfect werken op de nieuwe digitale toestellen
      Zie bv het forum Aangeboden

      Comment


      • #4
        Re: Oude lenzen

        dag,

        ik heb zo'n adapter gehad om mijn oude FD lenzen (ook van op een AE1) te kunnen gebruiken op mijn EOS. En ja, mits gebruik ervan passen de FD lenzen, maar voor mij was het verlies van Autofocus niet te pruimen, en ik heb die adapter dan ook weer verkocht.
        Anderzijds, zo duur is zo'n ring niet, kijk maar eens op ebay, je vindt ze altijd in de aanbieding.
        Ik ben het ermee eens dat je beter "moderne" lenzen koopt, al dan niet tweedehands.
        succes
        Filip

        Comment


        • #5
          Re: Oude lenzen

          Okay, bedankt voor de info

          Ik wil binnenkort een Nikon D40 kopen maar ik begon te twijfelen toen ik deze lenzen vond en overwoog daarom een Canon 400D..

          Comment


          • #6
            Re: Oude lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door E31 Bekijk bericht
            Okay, bedankt voor de info

            Ik wil binnenkort een Nikon D40 kopen maar ik begon te twijfelen toen ik deze lenzen vond en overwoog daarom een Canon 400D..

            weer een Nikonian bij, we hadden beter gezwegen

            Nikon heeft zijn vatting nooit veranderd, maar op een D40 kan je toch geen oude lenzen gebruiken, op de hogere modellen wel

            Comment


            • #7
              Re: Oude lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              weer een Nikonian bij, we hadden beter gezwegen

              Nikon heeft zijn vatting nooit veranderd, maar op een D40 kan je toch geen oude lenzen gebruiken, op de hogere modellen wel
              Ook op een D40 kun je oude lenzen gebruiken, maar alleen in de M stand. Dus je hebt dan geen lichtmeting (maar dat kun je achteraf ook simpel op je histogram aflezen of dit goed zit) en je moet alles handmatig instellen (zowel de instellingen van je camera als ht scherpstellen met de lens zelf).
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment

              Working...
              X