Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoektocht naar lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoektocht naar lenzen

    hey,
    zoals altijd zit ik met 10000den vragen,sommige beantwoorden zichzelf door te experimenteren,maar voor anderen heb ik hulp en advies nodig van professionelen zoals jullie. Hier komt dan mijn vraag die me kopzorgen geeft.
    Ik zou graag mijn gamma lenzen willen uitbreiden om op elk vlak meer dan deftige prestaties te kunnen neerleggen. Ik zoek hiervoor dus voor mijn Canon EOS 400D :

    -macrolens : ik zag een Canon EF 50mm F 2.5 Macro ø 52mm , maar ik zie sommige mensen met een 70 tot 190mm macro lens, wat zou ik het beste nemen ? Bedoeling is wel om insectjes en hoge details weer te geven van de kleine wezentjes die op onze aardbol rondlopen of plantjes. ( ik zit vaak in het bos en moet telkens weer mijn foto's verwijderen wegens gebrek aan detail met de lensjes die ik nu heb )

    -zoomlens : ik zit nu met een 18-55mm en een 55-200mm ( beiden kitlenzen )maar ik moet te vaak verwisselen van objectief, ik hoorde al eens praten over wandel lenzen van 18-200 zijn deze wel scherp genoeg ? welk merk is aan te raden, wel rekening houdend met kwaliteit prijsverhouding waarbij de prijs niet het dak moet uitswingen. en dan zou ik nog een lensje willen die naar de 300mm toegaat.

    -en als laatste zou ik een vast brandpunt lensje willen voor portrefotografie die lichtsterk zou moeten zijn. Ik zag hiervoor een Canon EF 50mm F 1.8 II ø 52 mm , maar zou ik de macro lens hiervoor ook nie kunnen gebruiken indien de macro een 50mm zou worden, het zou me echt niet storen om een 90mm macro te nemen en dan nog een 50mm lichtsterke objectief extra mee te moeten dragen.

    U bent alvast heel vriendelijk bedankt om op mijn hulpkreet te antwoorden. Ik ben al een paar maandjes op zoek naar een uitbreiding van mijn lenzen waarbij de 2 kitlenzen de deur uit zullen gaan.

    Mvg,
    Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

  • #2
    Re: zoektocht naar lenzen

    over die laatste niet twijfelen ,
    hij kost nieuw 90 euro en is heerlijk om mee te werken
    je kan er niet mee missen
    groeten, Sebastiaan

    Comment


    • #3
      Re: zoektocht naar lenzen

      Macrolens: de brandpuntafstand bepaald hoever je van je onderwerp kunt blijven. Bij een 50 mm zal je tot op enkele cm moeten naderen om 1:1 te hebben, met een 180 mm lens zal dit enkele 10 tallen cm zijn.
      Insecten gaan snel vliegen als je te dicht nadert, dus daarvoor gebruik je best een groter brandpuntafstand.

      Zoom: een superzoom lijkt soms wel handig maar zij boeten meestal in aan kwaliteit en lichtsterkte.
      De meesten verkiezen zoomlenzen tot max 4 a 5X (grootste brandpunt delen door kleinste brandpunt) beter is een 3x zoom, al zijn er wel uitzonderingen op deze regel.

      Portretlens : 50 mm is goed, de betere portretlens is de 85 mm lens (deze zijn speciaal ontwikkeld als portretlenzen en zijn van zeer goede kwaliteit).
      Voor portretten gebruik je best minimaal een 50 mm en max een 100mm.
      Kleiner wordt alles uitgerokken, groter wordt alles samengedrukt.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: zoektocht naar lenzen

        voor macrolens

        de canon 100mm is een super lens deze kost een 500 euro
        voor die prijs heb je bijna een sigma 150mm, daarmee kan je dichter komen en zo gemakkelijker beestje vastleggen.
        wil je iets goedkoper

        sigma 105mm 388 euro
        tamron 90mm 369 euro
        tokina 100mm 329 euro (zeer interessant voor prijs/kwaliteit)

        voor zoomlens

        je hebt bij tamron de 18-200 kost rond de 350 euro en dan de 18-250 die toch iets beter is (hoop ik) 415 euro.
        maar sigma heeft een 18-200 OS (optic stabilisatie) 495 euro.

        voor portret

        kan je eventueel je macrolens gebruiken
        of een 24-70 f2.8 is ook handig bv van tamron iets meer dan 300 euro

        zo hopelijk geraak je eraan uit want het is een heel zware en moeilijke keuze
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

        Comment


        • #5
          Re: zoektocht naar lenzen

          het is inderdaad moeilijk te kiezen
          maar met deze tips kan ik alvast een heleboel lenzen afschrijven ( niet omdat ik ze niet goed vind maar omdat ik toch een vaste range van breedhoek tot zoom wil bekomen MET kwaliteit )
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: zoektocht naar lenzen

            Hallo,

            Je kan ook optie 1 & 3 combineren, met bvb de: Canon EF-S 60mm F2.8 USM Macro, een goeie macro lens, lichtsterk en vast brandpunt.
            Je kan ze ook als portretlens gebruiken, want het verschil tussen 50 of 60 mm is maar heel miniem
            De prijs is momenteel een 300 euro en daar komt ook nog een cashback op
            Grtz

            Comment


            • #7
              Re: zoektocht naar lenzen

              De Canon EF 50mm f2,5 macro is geen echte macrolens als je er de speciale tussenbus niet bij gebruikt, die tussenbus kost bijna evenveel als de lens zelf...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: zoektocht naar lenzen

                50mm compact macro 50mm f/2.5 is natuurlijk nog altijd 1:2 en met crobpbody zit je dus aardig tegen 1:1 aan. Bovendien heb je dan gelijk een vrij handig portretlensje.
                Ik twijfel nog altijd (ondanks dat ik een 90mm Tamron heb) of ik die 2.5/50 toch niet handiger vind en vrij goed gebouwd.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: zoektocht naar lenzen

                  heb je toevallig geen voorbeelden van foto's die je met de tamron getrokken hebt ? Want met een macro wil ik vooral SCHERPTE !!! die kitlensjes zijn eigenlijk dikke tegenvallers, ik krijg mijn foto's nooit zo scherp als anderen :s ligt het aan mij of zijn die kitlenzen nie zo scherp ? en een 50mm macro is als ik het zo hoor toch maar nipt want als je te dichtbij komt bij een insectje zal het natuurlijk gemakkelijk wegvliegen,weglopen,wegkruipen,wegzwemmen. een plant zal ook rapper weglopen als die je ziet aankomen ... oh wacht dit kan niet.
                  Moest ik nu een zoomlens nemen voor portret foto's, zijn deze niet minder scherp dan een vast brandpunt ? wat zijn de + en de - punten van een vast brandpunt en zoomlens voor portretfotografie ? Het is niet mijn bedoeling om met tussenringen te werken.

                  @ spanjaart : wat bedoel je met handiger ?
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoektocht naar lenzen

                    lenzen gekocht,

                    de macro is een tamron 90mm f 2.8 DI macro geworden , en hier heb ik dus echt wel geen spijt van,wat een kwaliteit!

                    de zoomlens is een 2de hands lens geworden, sigma 70-300 apo , hopelijk kan ik hiermee ook wat plezier aan beleven.

                    Maar toe ik in de winkel even rondwandelde heb ik een heleboel lensjes op mijn wishlist gezet.

                    om te beginnen staat nog steeds de canon 50mm f 1.8 op mijn verlanglijst
                    hierbij is dan gekomen de Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM
                    en daar nog eens bij de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC of de Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro

                    bij deze laatste 2 zit ik te twijfelen,iemand info over deze lenzen,ik ga eens dit forum van kop tot teen afzoeken met info over deze lensjes maar indien iemand me al info kan bezorgen vooral over de 2 laatste lenzen die ik zou willen,dit is altijd welkom,

                    Mvg

                    Oli
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: zoektocht naar lenzen

                      Ik bedoelde: handiger met name vanwege het formaat in de tas. Op een crop body is een 50mm caompact macro ook een leuk portretlensje, alhoewel de 1.8 50II natuurlijk ook heel handig is, alleen heb je dan geen macro al staat er een tulpje bij 0,4m op de lens.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment

                      Working...
                      X