Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF (depth of field) preview

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DOF (depth of field) preview

    DOF (depth of field) preview? Kan iemand mij uitleggen wat dit is?
    Flickr

  • #2
    Re: DOF (depth of field) preview

    Bedoel je dat knopje wat op een reflex toestel staat?

    Door de zoeker kijk je eigenlijk altijd met de grootste diafragmaopening.

    Door het knopje 'dof preview' in te drukken wordt het gekozen diafragma ingesteld krijg je in de zoeker ook een idee over de scherptediepte. Bij de goedkopere reflexen laat men dit knopje wel eens weg. Bij een Nikon D40 en D50 (ea?) staat het er niet op.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: DOF (depth of field) preview

      Een knopje aan de zijkant van een (D)SLR waarmee je het diafragma kan sluiten zoals als op je toestel is ingesteld.
      Je kan er dus visueel mee controleren welke delen van je foto scherp in beeld zullen gebracht worden.
      Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

      Comment


      • #4
        Re: DOF (depth of field) preview

        Ok, beiden bedankt voor de les :-)
        Ben nog steeds op zoek naar eerste DSLR, en had gelezen dat de D40x geen DOF preview had, vandaar...
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: DOF (depth of field) preview

          Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
          Ok, beiden bedankt voor de les :-)
          Ben nog steeds op zoek naar eerste DSLR, en had gelezen dat de D40x geen DOF preview had, vandaar...
          Ik heb zelf een D50 en ik kan je zeggen dat ik het DOF-preview knopje mis op mijn toestel. Als ik een landschap wil fotograferen met objekten op de voorgrond dan zet ik het diafragma (A) altijd ergens rond f/16 om zeker te zijn dat alles scherp is van voorgrond tot achtergrond. Met dit DOF knopje heb je dus een kontrole vooralleer je de foto neemt.

          O.a. een D80 heeft een DOF-preview...

          Comment


          • #6
            Re: DOF (depth of field) preview

            Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
            Ik heb zelf een D50 en ik kan je zeggen dat ik het DOF-preview knopje mis op mijn toestel. Als ik een landschap wil fotograferen met objekten op de voorgrond dan zet ik het diafragma (A) altijd ergens rond f/16 om zeker te zijn dat alles scherp is van voorgrond tot achtergrond. Met dit DOF knopje heb je dus een kontrole vooralleer je de foto neemt.
            Bij brede beeldhoeken gebruik ik het zelden omdat je dan mits een goeie keuze van brandpuntsafstand, scherpstelpunt en diafragma opening gemakkelijk een maximale DOF bekomt. En een landschap loopt ook niet weg, dus kun je achteraf (of vooraf) checken op je LCD schermpje of alles scherp is.

            'k Vind het eigenlijk voornamelijk handig bij macro opnames.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: DOF (depth of field) preview

              Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
              DOF (depth of field) preview? Kan iemand mij uitleggen wat dit is?
              Een knopje dat iedereen wil en niemand gebruikt.
              Je zoeker word zo donker dat je het toch niet meer goed kunt zien.
              Maar de theorie is hierboven wel korrekt beschreven.

              Comment


              • #8
                Re: DOF (depth of field) preview

                bah Rudy dat is nogal persoonlijk ik gebruik dat toch regelmatig. Niet altijd natuurlijk want dat heeft geen zin. Maar vaak toch wel.

                En dan nog wel op een Canon waar die knop verschrikkelijk slecht geplaatst is!

                Comment


                • #9
                  Re: DOF (depth of field) preview

                  ik gebruik het eigenlijk veel te weinig ,
                  maar het zit wel op mijn toestel ,
                  ik zou het niet direct missen denk ik , maar het is toch leuk meegenomen
                  groeten, Sebastiaan

                  Comment


                  • #10
                    Re: DOF (depth of field) preview

                    Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
                    ...Als ik een landschap wil fotograferen met objekten op de voorgrond dan zet ik het diafragma (A) altijd ergens rond f/16 om zeker te zijn dat alles scherp is van voorgrond tot achtergrond...
                    Waaaaat?? F16!? Ik zet hem op F8 en zorg ervoor dat er gefocussed is op de juiste plaats (http://digital-photography-school.co...e-photography/).
                    Als er nu iets is waarvoor je dat knopje dus niet nodig hebt is het landschapsfotografie, zo lijkt me.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DOF (depth of field) preview

                      Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
                      Ik heb zelf een D50 en ik kan je zeggen dat ik het DOF-preview knopje mis op mijn toestel. Als ik een landschap wil fotograferen met objekten op de voorgrond dan zet ik het diafragma (A) altijd ergens rond f/16 om zeker te zijn dat alles scherp is van voorgrond tot achtergrond. Met dit DOF knopje heb je dus een kontrole vooralleer je de foto neemt.
                      Voor landschappen heb je altijd de DOF afterview op het display.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: DOF (depth of field) preview

                        handig knopje om je flits te laten branden als je een pillamp vergeten bent
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: DOF (depth of field) preview

                          Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                          handig knopje om je flits te laten branden als je een pillamp vergeten bent
                          Alhoewel ik niet goed wist wat er gebeurde toen ik per ongeluk op dat knopje duwde en mijn losse flitser stroboscopische effecten begon te genereren. Was me dat even verschieten.

                          Voor het overige vind ik dat het nut van DOF preview niet moet overdreven worden. Ik ga liever op mijn ervaring voort.

                          Gr's, Wim
                          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                          Comment


                          • #14
                            Re: DOF (depth of field) preview

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Een knopje dat iedereen wil en niemand gebruikt.
                            Je zoeker word zo donker dat je het toch niet meer goed kunt zien.
                            Maar de theorie is hierboven wel korrekt beschreven.
                            Kan ik enkel beamen. Om eerlijk te zijn ik zie geen kl....n verschil als ik dat knopje nu induw of niet(buiten donker worden) . Het zal wel aan mij liggen zeker.
                            Groetjes Steco

                            Comment


                            • #15
                              Re: DOF (depth of field) preview

                              Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                              Om eerlijk te zijn ik zie geen kl....n verschil als ik dat knopje nu induw of niet(buiten donker worden) . Het zal wel aan mij liggen zeker.
                              Ik heb hetzelfde probleem...mijn ogen zeker
                              Mvg Tim

                              Comment

                              Working...
                              X