Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke spiegelreflex

    Na wat opzoekwerk toch maar kiezen voor een spiegelreflex en niet voor een bridgecamera. Als beginner weet ik alleen niet welk model te kiezen en wat voor lenzen erbij horen. Ik zou er volgende foto's mee willen trekken: portret,vakantie,natuur,panorama,portret op afstand of zo iets en macro als dat te minste mogelijk is met één toestel. Had al enkele modelletjes gezien:
    Olympus E410 en E510 - Sony A100 - Nikon D40X - Pentax K100d en Canon 400D
    Dit zal een enorm verschil zijn, gebruik nu een compactje, een powershot A75 dat ondertussen de geest heeft gegeven.
    Daarom zou ik een toestel willen dat niet te ingewikkeld is in gebruik, maar goede foto's leverd. Alle tips zijn welkom, eventueel een ander model.

    groetjes.

  • #2
    Re: welke spiegelreflex

    Hoi Albert.

    Gebruik de zoekfunctie van dit forum eens, er zijn hier de laatste tijd nogal wat topic's voorbijgekomen met zowat dezelfde vraag.

    Trefwoorden zoals: beginner , spiegelreflex of nieuwe camera doen al wonderen.

    Hiermee heb je voorlopig al heel wat leesvoer, en voorkom je dat mensen continue dezelfde andwoorden moeten gaan schrijven.

    Als je dan nog specifieke vragen hebt of je komt ergens niet uit dan kan je altijd je vraag stellen natuurlijk.

    Al je wensen zijn wel mogelijk met 1 toestel , maar je zult toch meerdere lenzen nodig hebben wil je goede resultaten krijgen.

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: welke spiegelreflex

      Hallo Albert,

      Om even kort op je vraag te antwoorden:
      Ze maken allemaal goeie foto's, en wat jij handig vindt in gebruik kan je het beste zelf beoordelen want dit ligt voor iedereen anders. Ga eens naar een winkel en probeer een paar modellen. Je zal al snel merken bij welk model je je het comfortabelste voelt.

      Succes !
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: welke spiegelreflex

        Jagh, lees eerst eens wat op dit forum, je antwoord vind je wel op een paar plaatsen

        En hier in het kort : neem er een met een 'groene' stand, dan doet het ding alles voor jou. De Canon 400D biedt de meeste uitbreidingsmogelijkheden, de Pentax K100D (super) is gebruiksvriendelijkst.

        Neem er steeds de kit lens bij, en als het dan eenvoudig moet blijven, koop je er een 18-200 bij.


        ____________
        Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Pentax kitlens 18-55 | Sigma 28mm prime 1.8 |
        Sigma prime 105 2.8 macro | Fuji S5500 voor in 't stad.
        Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

        Comment


        • #5
          Re: welke spiegelreflex

          Niet te moeilijk... moet alles kunnen trekken... van macro tot zoom...
          Als je dit alles met een reflex wil doen, denk ik dat je serieus in je geldbuidel mag tasten.
          Ik weet natuurlijk niet wat je achteraf wil doen? Wil je nog nabewerkingen op je foto's doen of moeten de foto's straight out the box goed zijn?

          Want als dit het geval is, zou ik eerder een hybride-toestel aanraden... Geen gesleur met extra lenzen, geen uren nabewerken, en meestal makkelijk te bedienen...

          Wat is de drijfveer om voor reflex te gaan ipv voor hybride...?????

          Comment


          • #6
            Re: welke spiegelreflex

            Oorspronkelijk geplaatst door albert Bekijk bericht
            Na wat opzoekwerk toch maar kiezen voor een spiegelreflex en niet voor een bridgecamera. Als beginner weet ik alleen niet welk model te kiezen en wat voor lenzen erbij horen. Ik zou er volgende foto's mee willen trekken: portret,vakantie,natuur,panorama,portret op afstand of zo iets en macro als dat te minste mogelijk is met één toestel. Had al enkele modelletjes gezien:
            Olympus E410 en E510 - Sony A100 - Nikon D40X - Pentax K100d en Canon 400D
            Dit zal een enorm verschil zijn, gebruik nu een compactje, een powershot A75 dat ondertussen de geest heeft gegeven.
            Daarom zou ik een toestel willen dat niet te ingewikkeld is in gebruik, maar goede foto's leverd. Alle tips zijn welkom, eventueel een ander model.

            groetjes.
            Ik gebruik nu als tweede toestel een D40, en die doet het verrassend goed. Het doet je nadenken waarom je echt altijd een 10MP toestel nodig hebt

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: welke spiegelreflex

              Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
              Jagh, lees eerst eens wat op dit forum, je antwoord vind je wel op een paar plaatsen

              En hier in het kort : neem er een met een 'groene' stand, dan doet het ding alles voor jou. De Canon 400D biedt de meeste uitbreidingsmogelijkheden, de Pentax K100D (super) is gebruiksvriendelijkst.
              neem eerder wel een k10d,(899e) die is de laatste weken enorm gedaald in prijs en biedt zoveel meer dan de k100d

              Comment


              • #8
                Re: welke spiegelreflex

                Oorspronkelijk geplaatst door erikba Bekijk bericht
                neem eerder wel een k10d,(899e) die is de laatste weken enorm gedaald in prijs en biedt zoveel meer dan de k100d
                Wat biedt de K10 meer dan de K100? Kan je dit even beknopt beschrijven?
                Comfortably numb with my Pentax

                Comment


                • #9
                  Re: welke spiegelreflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
                  Wat biedt de K10 meer dan de K100? Kan je dit even beknopt beschrijven?
                  erm, hetgeen ik je zo kan zeggen

                  k100d (super);
                  -6megapikkels
                  -AA batterijtjes li-ion in optie
                  -max 12 bit capaciteit a/d convertor(3x)
                  -eenvoudigere sr (image stabilizer)(hier ben ik wel niet 100% zeker van)

                  k10d;
                  -de volle 10 megapukkels
                  -li-ion
                  -22bits kleurdiepte
                  -beter cpu, ram etc... maw sneller
                  -geheugencapaciteit(hoewel ik denk dat dit al opgelost is of kan worden met firmwareupdate)
                  -grotere zoeker
                  -stof en spatwaterdichte behuizing
                  -beste on-sensor image stabiliser
                  -groter body(voor of nadeel?)

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke spiegelreflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door Boke78 Bekijk bericht
                    Niet te moeilijk... moet alles kunnen trekken... van macro tot zoom...
                    Als je dit alles met een reflex wil doen, denk ik dat je serieus in je geldbuidel mag tasten.
                    Ik weet natuurlijk niet wat je achteraf wil doen? Wil je nog nabewerkingen op je foto's doen of moeten de foto's straight out the box goed zijn?

                    Want als dit het geval is, zou ik eerder een hybride-toestel aanraden... Geen gesleur met extra lenzen, geen uren nabewerken, en meestal makkelijk te bedienen...

                    Wat is de drijfveer om voor reflex te gaan ipv voor hybride...?????

                    Hoi Boke78,

                    Heb nog een Minolta SRT 100b analoge reflex in de kast staan die nog werkt met een 55mm lens,een tele MC Rokkor Minolta 1 : 2.8 /f 135mm, een Tokina spiegeltele van 1:8/500mm en een Tokina convertor auto 2x met een Metz Mecablitz 34BCT1.
                    Dat mis je soms wel.
                    Het moeten goede duidelijke foto's zijn nabewerking mag, maar
                    een hybride is net wat men me had afgeraden, was gaan zien voor een Canon S5IS of een Sony DSC9H, voor wat geld meer kon ik al een degelijke reflex kopen. En alles ineens kopen doe je toch niet een degelijke kitlens en een goede prijslijke tele tot 200 om te starten en later een iets grotere tele 350 en een macro.
                    Last edited by albert; 7 november 2007, 20:32. Reden: enkele dingen vergeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke spiegelreflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door erikba Bekijk bericht
                      erm, hetgeen ik je zo kan zeggen

                      k100d (super);
                      -6megapikkels
                      -AA batterijtjes li-ion in optie
                      -max 12 bit capaciteit a/d convertor(3x)
                      -eenvoudigere sr (image stabilizer)(hier ben ik wel niet 100% zeker van)

                      k10d;
                      -de volle 10 megapukkels
                      -li-ion
                      -22bits kleurdiepte
                      -beter cpu, ram etc... maw sneller
                      -geheugencapaciteit(hoewel ik denk dat dit al opgelost is of kan worden met firmwareupdate)
                      -grotere zoeker
                      -stof en spatwaterdichte behuizing
                      -beste on-sensor image stabiliser
                      -groter body(voor of nadeel?)
                      Ik denk eraan om een K100 te kopen, vooral voor de IS en de batterijen.
                      Hoelang doe je gemiddeld met een geladen stel? Li-ion zal wel langer meegaan denk ik, maar AA's kan je makkelijk laden en vind je overal. De camera van mijn vrouw werkt ook met AA's en dan hoef ik maar 1 lader mee te nemen op vakantie.
                      Comfortably numb with my Pentax

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke spiegelreflex

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
                        Ik denk eraan om een K100 te kopen, vooral voor de IS en de batterijen.
                        Hoelang doe je gemiddeld met een geladen stel? Li-ion zal wel langer meegaan denk ik, maar AA's kan je makkelijk laden en vind je overal. De camera van mijn vrouw werkt ook met AA's en dan hoef ik maar 1 lader mee te nemen op vakantie.
                        Ik vind die AA's juist nadelig imho!
                        De Lader voor uw Li-ion batterij is met moeite de grootte van een luciferdozken...dus daarvoor zou ik het allesinds niet laten

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke spiegelreflex

                          Oorspronkelijk geplaatst door albert Bekijk bericht
                          Heb nog een Minolta SRT 100b analoge reflex in de kast staan die nog werkt met een 55mm lens,een tele MC Rokkor Minolta 1 : 2.8 /f 135mm, een Tokina spiegeltele van 1:8/500mm en een Tokina convertor auto 2x.Dat mis je soms wel.
                          Vraagje voor de Sony Alpha mensen hier.
                          Waarschijnlijk gaan deze ( manueel ) passen op de Sony A100 / A700.

                          Met deze toestellen heb ik wel geen ervaring maar mocht dit zo zijn dan heb je iig al lenzen die je kan gebruiken.


                          Greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke spiegelreflex

                            Oorspronkelijk geplaatst door erikba Bekijk bericht
                            neem eerder wel een k10d,(899e) die is de laatste weken enorm gedaald in prijs en biedt zoveel meer dan de k100d
                            De vraag hier was wel "een eenvoudig" toestel. En de K10D heeft wel een "groene" stand, maar dat is dan ook al.

                            De K100D heeft ook een heel pak 'scenes' aan boord die makkelijk toegankelijk zijn. Daarom is de K100D hier misschien beter geschikt.

                            En ja, ik weet dat een échte amateur die scenes niet gebruikt...

                            Dat de K10D met de eigen propriatary batterij werkt vind ik geen echt voordeel, extra oplaadbara AA's voor een K100D kosten veel minder !

                            De megapixels, daar hoef je je niets van aan te trekken.

                            Maar natuurlijk, de K10D is een heel stuk gevorderder dan de K100D, dus als het in het budget past en je wilt er wat meer mee doen dan vakantieplaatjes maken.....
                            Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke spiegelreflex

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
                              Ik denk eraan om een K100 te kopen, vooral voor de IS en de batterijen.
                              Hoelang doe je gemiddeld met een geladen stel? Li-ion zal wel langer meegaan denk ik, maar AA's kan je makkelijk laden en vind je overal. De camera van mijn vrouw werkt ook met AA's en dan hoef ik maar 1 lader mee te nemen op vakantie.
                              Met de AA's doe je toch ruim 200 foto's, met de K10D ruim 300.
                              Let wel, als de AA's op zijn draai je er gewoon een tweede set in. Bij de K10D heb je wel een tweede dure batterij nodig.

                              En geloof mij, je zal een 2de batterij willen met de K10D, want PLOTS is de batterij leeg. De waarschuwing komt aardig laat !
                              Ik heb een 3-tal goedkope batterijen (7 Euro ipv 50) gekocht voor de K10D, en die werken goed, maar met een beperktere performantie.

                              Hou er ook rekening mee dat die LiIon na een jaar of 3 zal moeten vervangen worden. Voor AAtjes is dat niet erg, die kosten amper 1 Euro per stuk voor 2300 mAh oplaadbare.
                              Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                              Comment

                              Working...
                              X