Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 mm of 30 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50 mm of 30 mm

    ik zit in twijfel ivm volgende:

    zou ik een canon 50 mm f1.4 of een sigma 30 mm f1.4 EX aankopen?
    wat betreft brandpuntsafstand ben ik eerder voor de 30 mm maar ik vind weinig info ivm deze lens wat betreft snelheid en scherpte, is die vergelijkbaar met de canon of is dit toch een wereld van verschil?

    alvast bedankt voor de hulp.
    http://www.insectennet.be/gallery_index/index.html
    http://www.pbase.com/insects

  • #2
    Re: 50 mm of 30 mm

    kijk hier eens: http://whichlens.com/index.php?blog=5&title=sigma_30mm_ex_dc_f1_4_vs_ca non_ef_35mm_f&more=1&c=1&tb=1&pb=1
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

    Comment


    • #3
      Re: 50 mm of 30 mm

      Twee jaar geleden hadden sommigen nogal problemen met de Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM lens (Back focus/Front Focus problemen). Wat ik nu graag zou weten is of Sigma ondertussen dat probleem heeft opgelost, en of er iemand ervaring heeft met deze lens. Mvg Weebee

      Comment


      • #4
        Re: 50 mm of 30 mm

        Ik heb een 50mm 1.8 gekocht (wel Nikon) maar achteraf vind ik het geen fijn brandpuntsafstand op een cropcamera
        dus ik zou toch denken aan de 30mm of iets in de richting van de 20mm

        Groetjes NoName
        D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
        www.langenacker.nl

        Comment


        • #5
          Re: 50 mm of 30 mm

          Er is ontzettend veel info te vinden over de Sigma, het is ook een zeer populaire lens, alhoewel ook berucht voor slechte exemplaren.

          Kort gezegd, de lens is altijd scherp in het midden, ook al op maximaal diafragma, maar nooit echt haarscherp op de randen. Voor mij woog dat "nadeel" niet op tegen de voordelen: de fijne brandpuntsafstand, de lichtsterkte, de AF snelheid en... de prijs.

          Die onscherpte op de randen is in mijn ogen zeer verwaarloosbaar, aangezien ik speel met de scherptediepte en bokeh van f1.4 en zelden scherpstel op iets tegen de rand.

          Mits je een goed exemplaar hebt, is het in mijn ogen de beste standaardlens voor digitaal qua prijs/kwaliteit.

          Comment


          • #6
            Re: 50 mm of 30 mm

            ik vind dit op zich een interessant onderwerp.
            50 mm is op kleinbeeldcamera's altijd de standaard prime geweest.
            Echter op een cropcamera wordt zo'n lens een kleine telelens. (ik heb een Eos 350D + EFS 17-85)
            als je dan een lichtsterke standaard prime wilt dan kom je bij 30 mm uit.
            Wat ik me afvraag: hoe zit het dan met vervorming? Zo'n 30 mm is gebouwd als een groothoek, en ik zou dus verwachten dat deze meer vervorming geeft dan een 50 mm. Wat is dan de beste keuze voor iemand die een standaard lichtsterke prime wil, met zo weinig mogelijk vervormingen?

            mvg
            Filip

            Comment


            • #7
              Re: 50 mm of 30 mm

              Kies veel beter voor de canon 28/1.8. 'k Heb zelf dat lensje, geen kwaad woord ervan! Superscherp vanaf F4, goed bruikbaar op F2. Is bijna een 50mm op mijn 30D en je hebt het risico niet van Sigma's 30mm die soms backfocusproblemen kan geven. Bouwkwaliteit is ook een pak beter. En Canonlenzen zijn altijd scherper aan de randen dan de thirdpartylenzen. Centrumscherpte is wel evenwaardig. 't Is maar een suggestie.

              Comment


              • #8
                Re: 50 mm of 30 mm

                Oorspronkelijk geplaatst door B&W-lover Bekijk bericht
                Kies veel beter voor de canon 28/1.8. 'k Heb zelf dat lensje, geen kwaad woord ervan! Superscherp vanaf F4, goed bruikbaar op F2. Is bijna een 50mm op mijn 30D en je hebt het risico niet van Sigma's 30mm die soms backfocusproblemen kan geven. Bouwkwaliteit is ook een pak beter. En Canonlenzen zijn altijd scherper aan de randen dan de thirdpartylenzen. Centrumscherpte is wel evenwaardig. 't Is maar een suggestie.
                En hoe zit het met vervormingen bij deze combinatie?
                mvg
                Filip

                Comment


                • #9
                  Re: 50 mm of 30 mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door B&W-lover Bekijk bericht
                  Bouwkwaliteit is ook een pak beter.
                  Heb je wel eens zo'n Sigma 30mm f1.4 in je handen gehad? De bouwkwaliteit is wel het laatste waarop je die lens kan afrekenen. Het is een EX lens en voelt als een baksteen in je hand.

                  Qua vervorming, het is aanwezig, het blijft een lens met een extreem maximaal diafragma, maar valt in mijn ogen zeer goed mee. Het is zeker minder dan een zoomlens.

                  Voorbeeld: http://www.kenrockwell.com/sigma/ima...0657-after.jpg
                  Last edited by caleido; 6 november 2007, 17:47.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50 mm of 30 mm

                    De bouwkwaliteit van de Sigma 30mm is beter dan de 50mm van Canon. De 50mm van Canon is wel heel scherp maar wat plastiekerig geassembleerd.

                    50mm is ook zo 'noch mossel noch vis', want met de cropfactor kom je dan op een 75 mm en daar krijg je al veel zaken binnenshuis niet meer op

                    Vergeet niet dat er ook nog een haarscherpe Sigma 28 mm f 1.8 bestaat die zo'n 300 Euro kost. Ik heb die gekocht en het is een droom. Vind ik bruikbaarder (en ligt beter in de hand want is iets groter) dan de 30mm. En daar heb je geen enkel probleem van enige vervormingen !
                    Voor iets meer geld heb je ook de 24mm f 1.8.
                    Last edited by jld; 7 november 2007, 09:00.
                    Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50 mm of 30 mm

                      Alvast bedankt voor de feedback, ben al beetje wijzer..

                      nu lees ik op fredmiranda zonet wel een bericht van problemen met de 40d en de sigma 30mm f1.4...

                      zijn er hier mensen met deze combinatie (eos 40D + sigma 30mm f1.4) want ik wil wel zeker zijn, aangezien ik misschien wel eens ga upgraden hé...

                      alvast bedankt
                      http://www.insectennet.be/gallery_index/index.html
                      http://www.pbase.com/insects

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50 mm of 30 mm

                        Ik heb zowel de Nikkor 50 f/1.8 - f/1.4, de Sigma 30 f/1.4 en de Nikkor 35 f/2 gehad . . . eerlijk gezegd, de lens die me het best beviel is de nikkor 35 f/2
                        De 50 mm's heb ik verkocht, de 2 anderen heb ik bijgehouden, alhoewel ik erover denk mijn "scherp" exemplaar van de Sigma 30 f/1.4 van de hand te doen en enkel de nikkor 35 f/2 te behouden.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50 mm of 30 mm

                          werken de digitale lenzen, zoals de nikkor dx'en, niet zonder cropfactor?
                          Fuji XPRO1

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50 mm of 30 mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                            werken de digitale lenzen, zoals de nikkor dx'en, niet zonder cropfactor?
                            1 Nee

                            2 Er bestaan geen digitale lenzen

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50 mm of 30 mm

                              De cropfactor ligt aan de sensor, niet aan de lens. En aangezien sensoren nogal kunnen verschillen per cameratype of merk is het maar goed dat fabrikanten de brandpunten nog gewoon in mm opgeven.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X