Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

    Een week of 2 geleden heb ik een post gestart omdat ik twijfelde tussen een Nikkor 80-200 2.8 of Tamron 80-200 2.8 lens.
    Ik heb een 2e handse AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED gisteren gekocht (EUR 350) maar nu ik wat beter op internet kijk vraag ik me af of ik wel een goede koop heb gedaan.

    De reviews die ik zie hebben het over een AF Nikkor 80-200mm f2.8D ED (let op de D achter f2.8) die erg goed is en dat de lens die ik heb gekocht zo'n beetje het eerste instap model is.
    De lens is volgens de verkoper ook al 9 jaar oud.

    Omdat de lens geen tripod-mount op de lens zelf heeft ben ik wat angstig voor mijn D50 of de lens daar niet te zwaar voor is (beschadiging).

    Vragen, twijfels, hebben jullie antwoorden? Kan ik nog wat met de lens (ik heb nauwelijks nog test foto's kunnen maken) of moet ik hem maar snel zien te verkopen?
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

  • #2
    Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

    Zolang je niet op statief werkt en geen snelle AF nodig hebt is het een prima lens. Voor een net exemplaar is 350 euro een normale prijs.
    Overigens zal de lens eerder 19 dan 9 jaar oud zijn, dus als ie nog perfect functioneert kan-ie nog vele vele jaren mee.
    Heeft jouw type een draaiend voorelement of is het alweer de 2e generatie schuifzoom?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

      sounds a good deal to me.

      You might want to find something like this zoom support though.

      Comment


      • #4
        Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

        Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
        Een week of 2 geleden heb ik een post gestart omdat ik twijfelde tussen een Nikkor 80-200 2.8 of Tamron 80-200 2.8 lens.
        Ik heb een 2e handse AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED gisteren gekocht (EUR 350) maar nu ik wat beter op internet kijk vraag ik me af of ik wel een goede koop heb gedaan.

        De reviews die ik zie hebben het over een AF Nikkor 80-200mm f2.8D ED (let op de D achter f2.8) die erg goed is en dat de lens die ik heb gekocht zo'n beetje het eerste instap model is.
        De lens is volgens de verkoper ook al 9 jaar oud.

        Omdat de lens geen tripod-mount op de lens zelf heeft ben ik wat angstig voor mijn D50 of de lens daar niet te zwaar voor is (beschadiging).

        Vragen, twijfels, hebben jullie antwoorden? Kan ik nog wat met de lens (ik heb nauwelijks nog test foto's kunnen maken) of moet ik hem maar snel zien te verkopen?
        Alleen zou ik 'm even testen op focus bij 200mm en f2.8 op een onderwerp tussen 2 en 5 meter van je verwijderd. Als dat voldoende scherp is zit je goed!

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

          Wat fijn die snelle reacties, kan ik een stuk rustiger slapen vannacht.
          @Spanjaart: de lens heeft idd een draaiend gedeelte aan de voorkant
          @Trebs: thanks for the tip! I will try to find a mount for it
          @frank207be: zal dat gaan testen morgen, ben benieuwd!
          Groetjes, Damiaan.
          Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

          Comment


          • #6
            Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

            Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
            Wat fijn die snelle reacties, kan ik een stuk rustiger slapen vannacht.
            @Spanjaart: de lens heeft idd een draaiend gedeelte aan de voorkant
            @Trebs: thanks for the tip! I will try to find a mount for it
            @frank207be: zal dat gaan testen morgen, ben benieuwd!
            Indien deze in een nog mooie staat is, zowel buiten als glas, dan is 350 euro, volgens mij niet te veel, ga eens kijken op de site van Hans Braakhuis, daar vind je alle objectieven terug met hun + en - punten, ik denk dat ar van deze 80-200 vijf uitvoeringen zijn gemaakt.
            Indien het de éénringsversie (schuifzoom) is met een draaiende frontlens, is deze van 1992, hier kan je een en ander terugvinden, pagina 5, hier haalt deze een score van 8.3, wat je natuurlijk moet nemen met een korrel zout.
            Link: http://home.planet.nl/~nikon.catalog...bjectieven.pdf

            Comment


            • #7
              Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

              Hoi demeyereg, bedankt voor de info, nuttige site! Maar het zal aan mij liggen want ik kan niet de lijst met + en - punten vinden van objectieven. Heb je daar linkje voor?
              Idd, de lens is in goede staat. Hoe kan ik zien welke versie het is (eenrings oid)?

              En nog vraagje aan frank207be, jij zegt testen met "200mm en f2.8 op een onderwerp tussen 2 en 5 meter van je verwijderd. Als dat voldoende scherp is zit je goed!" -> bedoel je dan scherp stellen op onderwerp (bijv. stoel op 4 mtr verwijderd en op 200mm) en dan dat dat onderwerp (stoel) volledig scherp is? Thx!
              Groetjes, Damiaan.
              Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

              Comment


              • #8
                Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
                Hoi demeyereg, bedankt voor de info, nuttige site! Maar het zal aan mij liggen want ik kan niet de lijst met + en - punten vinden van objectieven. Heb je daar linkje voor?
                Idd, de lens is in goede staat. Hoe kan ik zien welke versie het is (eenrings oid)?

                En nog vraagje aan frank207be, jij zegt testen met "200mm en f2.8 op een onderwerp tussen 2 en 5 meter van je verwijderd. Als dat voldoende scherp is zit je goed!" -> bedoel je dan scherp stellen op onderwerp (bijv. stoel op 4 mtr verwijderd en op 200mm) en dan dat dat onderwerp (stoel) volledig scherp is? Thx!
                Stuur mischien eens een PM naar Hans met de vraag wat hij denkt van deze versie van jou objectief, http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=177211
                Dat is zijn eigen site: http://home.planet.nl/~nikon.catalogus/

                Comment


                • #9
                  Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                  Kirk Photo maakt zelfs een passende statiefring voor de 80-200/2.8 schuifzoom.
                  Met de lage dollarkoers is deze aankoop (US 150$) misschien wel het overwegen waard.

                  http://www.kirkphoto.com/lenscollars.html#NCP80
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Kirk Photo maakt zelfs een passende statiefring voor de 80-200/2.8 schuifzoom.
                    Met de lage dollarkoers is deze aankoop (US 150$) misschien wel het overwegen waard.

                    http://www.kirkphoto.com/lenscollars.html#NCP80
                    Op de site staat verschillende malen de nadruk, (zelfs rood omcirkeld) dat het een D versie zou moeten zijn, ik wist zelfs niet dat Nikon bij de schuifzoom een D versie had

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Op de site staat verschillende malen de nadruk, (zelfs rood omcirkeld) dat het een D versie zou moeten zijn, ik wist zelfs niet dat Nikon bij de schuifzoom een D versie had

                      Goed opgemerkt Geert, ik had het niet gezien. Er bestond indertijd inderdaad een D-versie van deze lens: http://www.mir.com.my/rb/photography...0mm/index1.htm
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                        Oorspronkelijk geplaatst door damsoft Bekijk bericht
                        Hoi demeyereg, bedankt voor de info, nuttige site! Maar het zal aan mij liggen want ik kan niet de lijst met + en - punten vinden van objectieven. Heb je daar linkje voor?
                        Idd, de lens is in goede staat. Hoe kan ik zien welke versie het is (eenrings oid)?

                        En nog vraagje aan frank207be, jij zegt testen met "200mm en f2.8 op een onderwerp tussen 2 en 5 meter van je verwijderd. Als dat voldoende scherp is zit je goed!" -> bedoel je dan scherp stellen op onderwerp (bijv. stoel op 4 mtr verwijderd en op 200mm) en dan dat dat onderwerp (stoel) volledig scherp is? Thx!
                        Nee, ik bedoel dat bv de ogen van een testpersoon waarop je mikt haarscherp zouden moeten zijn. De scherptediepte zal sowieso zeer klein zijn met die parameters

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                          heb momenteel geboden op een lens op ebay belgie.. 250 € voor deze lens.. hopen dat ik ze dan ook heb.. zou volgens mij toch een stuk beter zijn dan mijn sigma 70-300 waarvan ik eigenlijk ook wel tevreden ben..

                          kan je deze lens zonder problemen uit de hand gebruiken?
                          ga wel eens kijken voor die voet om op monopod te zetten..
                          want zou deze graag eens testen voor voetbal..
                          Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                            @demeyereg: k heb Hans een PM gestuurd, ben benieuwd!
                            @vantje: mooie link naar die site zeg, daar staat een goede test over mijn lens als ik 1 stapje terug ga: http://www.mir.com.my/rb/photography...Nikkor80200mm/

                            En @stroedel, ik heb nog niets overdag getest (elke keer te donker als k van mijn werk thuis ben).
                            Volgens mij kan je hem zeker uit de hand gebruiken, vuistregel is vaak bij 200mm een sluitersnelheid van minimaal 1/200e.
                            Ook ik wil hem ook voor sporten gebruiken, honbal, en op mijn monopod plaatsen. Dat laatste heb ik al geprobeerd en omdat de lens zo zwaar is valt hij snel naar voren. Zo'n voet om op monopod te zetten lijkt mij ook wat maar EUR 150 of zo (zie tip vantje) heb ik er niet voor over. Dus ben nog aan het rond kijken voor een goedkope oplossing.
                            Groetjes, Damiaan.
                            Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED goede koop gedaan?

                              Hans vind zelf niets van dit objectief. Hij heeft in zijn onderzoek alleen alle testen die hij kon vinden over AF objectieven in een database gegooid. En het resultaat daarvan is te lezen in


                              In totaal ken ik in m'n Catalogus 5 verschillende versies van de 2,8 80-200. In de testen van anderen worden echter type 1 en 2 door elkaar gegooid.

                              Dat het D objectief is, is voor gevorderde gebruikers alleen maar een voordeel. Nikon vertikt het nog steeds om een D aan / D uit knopje op de camera's aan te brengen.

                              Dit objectief hoort natuurlijk niet op een D50. Veel te veel kwaliteit. Arme D50. Zet verscherping, hue, saturation e.d. allemaal uit op de camera. Dat heb je alleen nodig bij mindere objectieven.

                              Maak eens test opnamen !!!!!
                              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                              Comment

                              Working...
                              X