Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens: portret- en concertfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens: portret- en concertfotografie?

    Hallo,

    Ik ben nog bezig met mijn opleiding en zou graag een nieuw objectief aanschaffen, maar heb nog niet heel veel verstand van al die technische specificaties .
    Ik werk met een Canon EOS 40D en heb op dit moment 2 lenzen: de 50mm 1.8en de efs 17-85.
    Nu zou ik graag een goede lens erbij kopen om portretten mee te schieten, maar liefst zou ik die ook voor concerten (van een zekere afstand) willen gebruiken.
    Heeft iemand enig idee of er een bepaalde lens geschikt zou zijn voor beide?
    Mijn budget is natuurlijk niet oneindig dus liefst niet àl te duur, maar van de andere kant koop ik liever in 1x iets degelijks dan te beginnen met een goedkoper alternatief waar ik achteraf niet meer zoveel aan heb. (Laten we zeggen: graag een goede prijs-kwaliteit-verhouding).
    Graag zsm reactie want dan zou ik ze vandaag nog willen halen - vanavond gaan we naar het concert van Michael Bublé.

    Alvast bedankt. Groeten,

    Mignonne
    Last edited by Mignonne; 21 november 2007, 22:20.
    Canon EOS 40D body; EF-S 17-85mm; EF 50mm 1.8; EF 70-200mm L IS USM; Speedlite 580EX II

  • #2
    Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

    Ik gebruik ook de 50mm 1.8 en dit is een geweldig lensje voor zijn geld.
    Voor het betere werk op afstand gebruik ik de sigma 70-200 2.8 Deze heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding. Als je voorbeelden wil zien verwijs ik je naar mijn site.

    Groeten,

    Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

      een prime lens tussen de 85 en 200 mm met laag F getal lijkt me geschikt.
      Afhankelijk van de afstand van de artiesten. Doe eens eens testje met een zoomlens, en zie welke afstand geschikt is. kies dan een prime lens van dit formaat.
      Een prime lens is over het algemeen goedkoper dan een zoom, met enige beperking dan je weinig speelruimte hebt.

      voor de 100mm 2.8 macro lens heb ik 450 euro betaald. Deze is uitstekend geschikt voor portretten, en de USM doet zijn werk uitstekend bij focussen
      de macrofunctie komt bij portretten goed van pas voor kortbijshoots.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

        primes: 85f1.8; 135f2; 200f2.8
        zoom: 70-200f2.8 (met of zonder IS) (canon of sigma)

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

          Bedankt voor de reacties tot nu toe.
          Zelf was ik eerst aan het kijken naar de Canon EF 70-200mm F 4.0 L IS USM of de EF 70-200mm F 4.0 L USM #67mm, maar tussen die 2 zit ongeveer 400€ prijsverschil.
          Weet iemand wat hier zoveel uitmaakt in prijs tussen deze 2?
          En hoe zijn die in vergelijking met de objectieven die jullie aanraden? Voor- en nadelen?
          Canon EOS 40D body; EF-S 17-85mm; EF 50mm 1.8; EF 70-200mm L IS USM; Speedlite 580EX II

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

            de 70-200f4 is een heel scherpe lens, maar voor concertjes niet lichtsterk genoeg.
            ook met de IS (Image Stabilizer) ben je in die omstandigheden niks.
            ideaal lijkt me de 70-200f2.8.

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

              de 135mm f2.0, niet twijfelen: niet té duur en 100% ok
              of wachten én sparen tot de 200mm F2.0 er komt
              laat je vooral NIET verleiden door IS, tenzij je voor stillevens gaat
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                laat je vooral NIET verleiden door IS, tenzij je voor stillevens gaat
                Dan is een investering in een statief beter en bij iedere lens te gebruiken
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                  Met een cropcamera kun je ook heel veel met een 85mm.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    ook met de IS (Image Stabilizer) ben je in die omstandigheden niks.
                    ideaal lijkt me de 70-200f2.8.
                    Achum... Als je de luxe hebt muzikanten te fotograferen die van tijd tot tijd ook eens stil zitten en opgaan in hun muziek (folk, klassiek, jazz,... bij hardrock heb je dat ietsje minder), dan is IS/VR weldegelijk heel nuttig. MAAR, zoals je inderdaad aangeeft is f/2.8 belangerijker dan IS, als je je de twee kunt veroorloven neem ze dan, anders best zorgen dat je f/2.8 of beter hebt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                      En welke is het geworden? Ik meen begrepen te hebben dat je er dadelijk 1 ging kopen?
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                        Euhm... geen van ze allemaal!
                        Ik was van plan om er gisteren één te gaan halen ja, maar helaas langer moeten werken dan voorzien en daarna was 't al tijd om te vertrekken naar het concert.
                        Ik denk dat ik ga voor de 70-200 2.8 IS, maar nu het concert toch voorbij is, kan ik net zo goed nog even wachten en doorsparen totdat ik nog wat meer dingen tegelijk kan gaan halen. Ben wel van plan om hem nog aan te schaffen vóór eind december, want er zit nog een cash back van 200€ op tot die tijd. Ik ga ook eerst eens in de les vragen of er iemand dezelfde heeft, zodat ik 'm eens kan uitproberen.

                        Maar wel heel erg bedankt voor de informatie allemaal. Als er iemand nog pro of contra dit objectief is, hoor ik dat graag. Ik blijf het topic in elk geval nog even volgen.

                        Greetz,

                        Mignonne
                        Canon EOS 40D body; EF-S 17-85mm; EF 50mm 1.8; EF 70-200mm L IS USM; Speedlite 580EX II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                          Zeker geen slechte keuze hoor al kan je natuurlijk discuteren over het hoge verschil in prijs van de IS en Non-IS versie.
                          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mignonne Bekijk bericht
                            Euhm... geen van ze allemaal!
                            Ik was van plan om er gisteren één te gaan halen ja, maar helaas langer moeten werken dan voorzien en daarna was 't al tijd om te vertrekken naar het concert.
                            Ik denk dat ik ga voor de 70-200 2.8 IS, maar nu het concert toch voorbij is, kan ik net zo goed nog even wachten en doorsparen totdat ik nog wat meer dingen tegelijk kan gaan halen. Ben wel van plan om hem nog aan te schaffen vóór eind december, want er zit nog een cash back van 200€ op tot die tijd. Ik ga ook eerst eens in de les vragen of er iemand dezelfde heeft, zodat ik 'm eens kan uitproberen.

                            Maar wel heel erg bedankt voor de informatie allemaal. Als er iemand nog pro of contra dit objectief is, hoor ik dat graag. Ik blijf het topic in elk geval nog even volgen.

                            Greetz,

                            Mignonne
                            Niet getreurd, de kans dat je zou zijn binnengeraakt met de DSLR én zo'n toeter van een lens is klein. Tenzij je een fotopasje had, natuurlijk. Maar zelfs dan was de 200mm van je zoom te kort geschoten, want alle opnamen moesten van aan de PA gebeuren, 50 meter van het poidum... Strange rules.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                              Hou rekening met de cropfactor van x1,5 ! Dus met een 70-200 heb je eigenlijk al meer...

                              De Sigma 105 f 2.8 is zeer scherp en goed voor portretfotografie, en daar heb je al redelijk wat vergroting van voor concerten.

                              én de lens kan ook 1:1 macro aan !

                              Dus een ideale lens.

                              Wil je een zoomlens, probeer er dan toch één te nemen met een groter bereik zoals een 28-200 of 18-200, dan heb je ten minste breedhoek voor op concerten als je dichter bij kan gaan. Maar je zal met een zoomlens altijd ietsje inboeten aan scherpte en vooral aan lichtgevoeligheid.


                              ____________
                              Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Pentax kitlens 18-55 | Sigma 28mm prime 1.8 |
                              Sigma prime 105 2.8 macro | Fuji S5500 voor in 't stad.
                              Last edited by jld; 7 november 2007, 09:56.
                              Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                              Comment

                              Working...
                              X