Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

    Hallo,

    Ik overweeg de aanschaf van een digitaal fototoestel. Het toestel zal onder andere dienen om foto's te nemen vanuit een helikopter. Het spreekt voor zich dat dit de nodige trillingen met zich meebrengt en dat ik om die reden op zoek ben naar een toestel dat die trillingen opvangt zodat ik niet steeds bewegende foto's heb.
    Aangezien het luchtfoto's zijn heb ik ook nood aan een deftige zoom.
    Ik ben geen voorstander van een DSLR omdat ik ook sporadisch een klein videofragment wens op te nemen.
    Het toestel zal niet enkel dienen voor luchtfoto's, maar ook voor foto's van mijn 6 weken oude dohter, van vakanties enz..
    Het toestel hoeft niet noodzakelijk compact te zijn.
    Zijn toestellen zoals oa Sony DSC-H9, Panasonic DMC FZ-18, Canon Powershot S5 geschikt voor mijn gebruiksdoeleinden, of moet ik het ergens anders zoeken.

    Graag doelgericht ((semi)professioneel) advies.
    Alle tips of dingen waarmee ik rekening dien te houden zijn welkom

  • #2
    Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

    de toestellen die je noemt zijn zeker geschikt maar vergeet toch de panasonic fz50 er niet bij te plaatsen.

    Is een zeer handig toestel. Met een manuele scherpstelling zoals bij de dslr'en gemakkelijk als je af het laat afweten.

    maar de kwaliteit van de toestellen ligt allemaal dicht bij elkaar.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

      Voor luchtfoto's heb je geen grote telezoom nodig. Als je vrij hoog hangt, en de luchtvochtigheid is wat te hoog (of er is teveel luchtverontreiniging), dan krijg je grijze foto's zonder contrast als je te hoog boven het onderwerp hangt en de zoom gebruikt (of je zou specifieke details moeten fotograferen waarbij je toch niet zo hoog in de lucht hangt).

      Lager vliegen en minder tele gebruiken zal betere foto's opleveren, maar je mag natuurlijk niet té laag gaan...

      Een DSLR met 1,6x cropfactor en een 24-105 lens werkt prima, dat wil zeggen dat je een compact of prosumer nodig hebt die een omgerekend zoombereik heeft van 38-168mm. Een superzoom die tot bijvoorbeeld 400mm gaat heb je echt niet nodig, het wordt op trouwens op 400mm bijna onmogelijk om foto's te maken zonder bewegingsonscherpte (zelfs als er beeldstabilisatie in het toestel zit).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

        De hoogte van waarop ik de foto's neem varieert over het algemeen tussen de 60m en 100m. En altijd lager dan 300m. Op die hoogte heb je weinig of geen last van luchtvervuiling. En soms is het echt wel de bedoeling om details te fotograferen.
        Ik had inderdaad geen rekening gehouden met de factor luchtvochtigheid. Bedankt om me daarop attent te maken.
        Welk niet DSLR toestel voldoet volgens jou het meest aan de vooropgestelde criteria?

        Comment


        • #5
          Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

          Ik heb pas gehoord dat je zonder vergunning in nederland geen foto's mag maken van uit de lucht
          Niet dat ik me er iets van aan zou trekken maar toch

          Comment


          • #6
            Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

            Ik sprak laatst een politie/helicopterpiloot. Deze voerde geregeld opdrachten voor opsporing uit om objecten vanuit de lucht te fotograferen (bv. een hennepplantage). Hij maakte gebruik van een Canon 1D, met een lichtsterk teleobjectief (2.8) meen ik. Hij fotografeerde altijd met open deur, uiteraart stevig vastgemaakt met veiligheidsriemen.
            test

            Comment


            • #7
              Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

              Ik sprak laatst een politie/helicopterpiloot
              Hij fotografeerde altijd met open deur, uiteraart stevig vastgemaakt met veiligheidsriemen.
              Da's straf, een piloot die tegelijkertijd foto's maakt.
              Janus.
              Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
              Enkele van mijn foto's

              Comment


              • #8
                Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

                Da's straf, een piloot die tegelijkertijd foto's maakt.
                neem men bedoelt de luchtwaarnemer....
                Zelf ben ik dit ook af toe in de MD-520 en MD-900 van de federale politie. ( http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=181068 )
                Uit mijn ervaring vrees ik dat die panasonic onvoldoende zal zijn. die zoom van 400mm stelt niet zoveel voor en als je krijgt als vlug veel ruis als het iets of wat donkerder wordt en je iso omhoog moet om toch een scherp beeld te krijgen.
                moest ik prijs/kwaliteit kiezen zou ik opteren voor een compacte D40 met AF-S 18- 135 lens of 18-200 VR. Dit zijn snelle lenzen en met een crop van 1,5 heb je een zoom van 300 mm met weinig ruis
                het kost iets meer dan een panosonic of sony maar zeker geen weggegooit geld. (koken kost geld) laat je niet afschrikken van een DSLR.
                trouwens pas op voor beelden uit heli of vliegtuig . werk met met opendeur of zeer dicht bij de ruit en best niet bij een gebogen raam voor vervormingen of reflexies.
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

                  Image Stabiliser uitzetten als je vanaf boven naar beneden fotografeert. Tenzij je alleen onscherpe foto's wil.
                  Ik gebruik 400mm vanuit de lucht, gaat prima zolang het niet te duister weer is. DOF is geen probleem, gezien de normale vlieghoogte.
                  Last edited by Jandorie; 6 november 2007, 15:23. Reden: woord vergeten
                  1DsII, 1DsIII en L glas van 16 tot 500mm in 4 stappen + Macrospul + Flitsen
                  *** A man has to do what a man has to do (Just do it)***

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitaal toestel voor foto's vanuit helikopter

                    Heb ondertussen al enkele bruikbare tips, waarvoor dank.

                    Kan er ook iemand een antwoord geven op mijn vraag welk "compact" toestel het meest geschikt is voor de gebruiksdoeleinden die ik voorop heb gesteld?

                    Heb geen voorkeur voor een bepaald merk...

                    Comment

                    Working...
                    X