Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nef of tiff?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nef of tiff?

    heb wel al gezocht op dit forum maar vind het nog niet
    als beginner dacht ik dat op mijn nikon het beste formaat het nef formaat is maar nu zie ik dat als je een nef maakt er 6,9mb gebruikt word en op tiff 12mb.per foto
    nef werkt ook met 12bits raw gegevens en tiff 3*8bits(24bits)
    van wat kan ik nu het beste resultaat verwachten?
    ben niet zinnens om foto's te creeren met photoshop maar juist enkele kleine aanpassingen tedoen met capture nx of elements?
    zou ook graag info hebben over een pc.configuratie waar je heel vlot mee kunt werken,wat is er echt nodig?hoeveelheid geheugen,harddisk,enz...?
    bedankt
    marc

  • #2
    Re: nef of tiff?

    Als je met NX gaat werken: zonder twijfel NEF.

    Van PC ken ik niks (zie signatuur).
    Nikon, Apple & Epson

    Comment


    • #3
      Re: nef of tiff?

      mactheknife,
      ik wou geen probleem veroorzaken met pc of apple daarom heb ik pc geschreven voor het gemak,want het zal ook zo eentje worden(intel he...) imac of de nieuwe macpro volgende maand maar wat is er nodig....
      kan dit in het kort uitgelegd worden waarom nef en niet tiff,alhoewel volgens de opgeslagen mb.tiff voordeel zou hebben
      marc

      Comment


      • #4
        Re: nef of tiff?

        Met NEF komt de hele instructieset van de camera mee, en kunnen kleurstand, verscherping, contrast, witbalans, verzadiging en tint achteraf in Capture NX aangepast worden. Ook kan je uitgebrande kanalen binnen een bepaalde marge repareren zodat gelaatskleuren nog natuurlijk ogen en chromatische afwijkingen worden ook automatisch bijgewerkt. Dit gaat met Photoshop ook, maar die leest dacht ik maar een paar dingen zoals "as shot" witbalans.

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: nef of tiff?

          Marc,
          Frank heeft het NEF-verhaal al uit de doeken gedaan: bevat dus veel meer informatie voor nabewerking dan TIFF. Capture NX doet alles met een NEF en veel minder met JPG en/of TIFF.

          Sorry, verkeerd begrepen qua PC... ;-)
          Een iMac 24" dan, qua prijs/prestatie. Schitterend scherm trouwens.
          Zorg voor minimum 2 GB RAM. HD is 320 GB en is ruim voldoende. Wat belangrijker is: één of 2 goede back-up schijven. Hoe groot die moeten zijn, hangt af van het aantal foto's dat je neemt.
          Natuurlijk, een Mac Pro zal het allemaal wat vlotter draaien. Maar die kost dan ook het dubbele met een goed scherm. Indien je het wil/kan spenderen: doen. Anders zal de iMac zijn mannetje wel staan.
          Stap eens een dealer binnen en test eens (al zullen weinigen beide configurates hebben met NX er op). Wijzelf hebben wel beide toestellen staan, mét NX erop. Dan kan je het verschil voelen (Mac Pro met 5 GB en iMac 24" met 4 GB).
          Zelf gebruik ik de MacBook Pro 17" (1ste generatie, anderhalf jaar oud) met 2 GB RAM. Is wat trager dan vorige configraties, maar goed te doen.
          Nikon, Apple & Epson

          Comment

          Working...
          X