Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera-instellingen en RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera-instellingen en RAW

    Het is mij bekend dat bij fotograferen in RAW in de camera vrijwel geen bewerkingen worden toegepast en dat deze later in de RAW-converter individueel worden uitgevoerd.

    Mijn vraag is of er toch bepaalde camerainstellingen zijn die de noodzaak voor nabewerkingen in de RAW-converter zouden kunnen verminderen?
    Hoe minder werk in nabewerkingen hoe beter!
    Harry Briels

  • #2
    Re: Camera-instellingen en RAW

    Als je geen nabewerking of toch zo weing mogelijk bewerking wenst, stel je je cam. in op Jpeg en de kous is af.
    Raw is gemaakt voor mensen die extra creatief met DF willen bezig zijn, en nog mooiere resultaten willen neerzetten.
    Niet meer niet minder.
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

    Comment


    • #3
      Re: Camera-instellingen en RAW

      Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
      Het is mij bekend dat bij fotograferen in RAW in de camera vrijwel geen bewerkingen worden toegepast en dat deze later in de RAW-converter individueel worden uitgevoerd.

      Mijn vraag is of er toch bepaalde camerainstellingen zijn die de noodzaak voor nabewerkingen in de RAW-converter zouden kunnen verminderen?
      Hoe minder werk in nabewerkingen hoe beter!
      Camera instellingen, ook als je in RAW werkt, worden opgeslagen in de zogenaamde metadata, een onderdeel van het RAW bestand. Tijdens RAW-convertie wordt deze data gelezen en verwerkt indien je de juiste optie kiest in de RAW-converter. (meestal de default optie)
      Opties:
      1.Convertie zoals in camera: hier wordt rekening gehouden met camera instellingen.
      2. automatisch:hier bepaalt raw-converter zelf de instellingen
      3. gebruikers instelling:hier bepaalt de gebruiker de instellingen vertrekkende van 1 of 2.

      Let wel de eigen SW (meestal bijgeleverd bij het toestel) houd rekening met alle mogelijke parameters. Bvb: bij de Sony A700 worden de DRO instellingen ook opgeslagen in de RAW-data, maar de niet door Sony geleverde RAW-converters gaan dit niet kunnen verwerken.

      Dus als je je instellingen onder controle houdt tijdens de opname, spaar je tijd tijdens RAW-convertie, en dit komt de beeldkwaliteit ook ten goede.

      Comment


      • #4
        Re: Camera-instellingen en RAW

        Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
        Als je geen nabewerking of toch zo weing mogelijk bewerking wenst, stel je je cam. in op Jpeg en de kous is af.
        Raw is gemaakt voor mensen die extra creatief met DF willen bezig zijn, en nog mooiere resultaten willen neerzetten.
        Niet meer niet minder.
        Met alle repect voor uw mening, maar ik ben het daar niet mee eens! Het gebruik van RAW biedt mogelijkheden voor correcties en aanpassingen die in JPEG onmogelijk zijn. Neem b.v. de correctie van de witbalans of de correctie van overbelichte foto's. Dit zijn voordelen van het fotograferen in RAW die weinig met creatieve ambities te maken hebben.
        Harry Briels

        Comment


        • #5
          Re: Camera-instellingen en RAW

          Ja Harry, dat klopt. Maar ik dacht dat je vraag er op neer kwam dat je niet de moeite wil nemen om veel bewerkingen te doen. Sorry dat heb ik dan verkeerd begrepen. Met RAW kun je veel meer als je Photoshop ed helemaal onder de knie hebt.
          Mijn excuses voor mijn laatste onjuiste zin in vorige post
          PENTAX K100d SUPER !!!!!
          Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
          En een dapper standaard-kitlensje

          Comment


          • #6
            Re: Camera-instellingen en RAW

            Hi

            Ik gebruik Nikon Capture maar kan nergens vinden dat hij de instelling al moet meenemen, die instelde op de camera, in de opties van het prg . Of het zou ook handig zijn als ik de instellingen van NC zou zou kunnen in stellen zoals ik normaal vertrek. Moet zeggen het is een zwaar programma voor men PC. Daarvoor gebruikte ik RawShooter maar raar genoeg raad het niet op deze PC het zou liggen aan een tekort in men Amd processor
            Mvg,
            SW
            BD1071BE

            Comment


            • #7
              Re: Camera-instellingen en RAW

              Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
              Het is mij bekend dat bij fotograferen in RAW in de camera vrijwel geen bewerkingen worden toegepast en dat deze later in de RAW-converter individueel worden uitgevoerd.

              Mijn vraag is of er toch bepaalde camerainstellingen zijn die de noodzaak voor nabewerkingen in de RAW-converter zouden kunnen verminderen?
              Hoe minder werk in nabewerkingen hoe beter!
              Alles begint bij een correct belichte foto, en een juiste witbalans. Als dat in orde is, dan heb je voor een recht-toe recht-aan RAW foto nauwelijks werk (levels misschien wat tweaken en verscherpen). In programmas als Lightroom kan je daarvoor een eigen preset aanmaken, zodat je nauwelijks iets hoeft te doen

              Comment


              • #8
                Re: Camera-instellingen en RAW

                Nuttig boek :

                Haal alles uit het RAW-formaat met je digitale camera.

                Schrijver: Johan W. Elzenga

                ISBN 90-430-1262-9

                Comment


                • #9
                  Re: Camera-instellingen en RAW

                  Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                  Hi

                  Ik gebruik Nikon Capture maar kan nergens vinden dat hij de instelling al moet meenemen, die instelde op de camera, in de opties van het prg . Of het zou ook handig zijn als ik de instellingen van NC zou zou kunnen in stellen zoals ik normaal vertrek. Moet zeggen het is een zwaar programma voor men PC. Daarvoor gebruikte ik RawShooter maar raar genoeg raad het niet op deze PC het zou liggen aan een tekort in men Amd processor
                  Heb nooit met NC gewerkt, maar ik veronderstel dat de de default setting van dit programma rekening houdt met de camera's settings, zou me verwonderen als het niet zo was.Daarna kun je waarschijnlijk die instellingen overschrijven en kom je in user mode.
                  NC gebruikers zullen dit al dan niet kunnen bevestigen.

                  Ter info:
                  Met de programma's Darkroom, Lightroom en CS3 kun je de WB (witbalans) van JPEG files wel aanpassen !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera-instellingen en RAW

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Met de programma's Darkroom, Lightroom en CS3 kun je de WB (witbalans) van JPEG files wel aanpassen !!!
                    Maar lang niet zo goed als met een RAW, kleine afwijkingen gaat, maar vergeten op flits te zetten gaat niet meer. Het wordt beter, maar niet goed.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera-instellingen en RAW

                      Oorspronkelijk geplaatst door pocket Bekijk bericht
                      Alles begint bij een correct belichte foto, en een juiste witbalans. Als dat in orde is, dan heb je voor een recht-toe recht-aan RAW foto nauwelijks werk (levels misschien wat tweaken en verscherpen). In programmas als Lightroom kan je daarvoor een eigen preset aanmaken, zodat je nauwelijks iets hoeft te doen
                      Natuurlijk moet men juist belichten , maar ik dacht dat de witbalans in RAW altijd achteraf juist wordt gezet , en bij de opname op automatisch blijft staan , is dit juist of niet ???
                      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                      Web-Albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera-instellingen en RAW

                        Puerte:
                        Jij verwacht zoals je stelt in je reactie:
                        "bij de Sony A700 worden de DRO instellingen ook opgeslagen in de RAW-data, maar de niet door Sony geleverde RAW-converters gaan dit niet kunnen verwerken".
                        Is het niet waarschijnlijk dat de ACR in Photoshop CS3 en Lightroom zullen worden aangepast om ook de DRO-instellingen opgeslagen in de RAW-data te kunnen lezen?
                        Harry Briels

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera-instellingen en RAW

                          Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
                          Puerte:
                          Jij verwacht zoals je stelt in je reactie:
                          "bij de Sony A700 worden de DRO instellingen ook opgeslagen in de RAW-data, maar de niet door Sony geleverde RAW-converters gaan dit niet kunnen verwerken".
                          Is het niet waarschijnlijk dat de ACR in Photoshop CS3 en Lightroom zullen worden aangepast om ook de DRO-instellingen opgeslagen in de RAW-data te kunnen lezen?
                          zou altijd kunnen maar ik verwacht dat niet, zekers niet bij ACR of LR, anders hadden ze het er al waarschijnlijk inzitten. Daarbij gebruikt ACR een globale raw verwerking welke gelijk is voor quasi alle camera's. Ze gebruiken ook bvb geen camera profielen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera-instellingen en RAW

                            Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                            Natuurlijk moet men juist belichten , maar ik dacht dat de witbalans in RAW altijd achteraf juist wordt gezet , en bij de opname op automatisch blijft staan , is dit juist of niet ???
                            Als je zo weinig mogelijk wil nabewerken, dan is het niet meer dan logisch dat je al tijdens de opname je witbalans zo correct mogelijk probeert te krijgen. Indien er dan toch nog zwemen inzitten die je niet wenst, haal je die er bij een RAW makkelijk uit zonder kwaliteitsverlies.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera-instellingen en RAW

                              Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
                              Natuurlijk moet men juist belichten , maar ik dacht dat de witbalans in RAW altijd achteraf juist wordt gezet , en bij de opname op automatisch blijft staan , is dit juist of niet ???
                              nee de RAW-convertes vertrekken bij default met de WB vd camera welke je daarna kunt overschrijven. Het beste is de juiste WB te gebruiken tijdens de opname, en nog beter je eigen WB in stellen via grijs of wit kaart. zie manual camera voor procedure. Als je 531 mensen de WB van een zelfde beeld manueel laat corrigeren ga je 531 verschillende resultaten krijgen.

                              Heel simpel eigenlijk, gebruik je camera alsof je met diafilm aan het werken bent.
                              Digitaal heb je het voordeel dat je daarna accidentjes kunt corrigeren.
                              Als je werkt met het idee van oh!, dat kan ik straks tijdens RAW-convertie wel corrigeren, het steekt zo nou niet dan ben je verkeerd bezig.

                              Comment

                              Working...
                              X