Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax lenscompabiliteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax lenscompabiliteit

    Mijn vraag hoort eigenlijk niet thuis op een digitaal forum, want de Pentax MX die ik heb aangeschaft is alles behalve digitaal

    Maar goed, kon nergens een nederlandstalig goed lopend pentax-forum vinden, zoals Nikon en Canon die wel hebben.

    Ik heb dus een Pentax MX en overweeg een bescheiding glas investering voor deze camera. Nu ik zo hier en daar wat rondstruin zie ik dat er heel wat types lenzen zijn voor Pentax. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu wel of niet bij moet hebben.

    Zo wordt Nikon geroemd om zijn lenzencompabiliteit. Maar ook bij deze fabrikant moet je toch oppassen. Er zijn daar toch ook weer allerlei uitzonderingen en beperkingen. Gelukkig ben ik in dit gamma goed thuis. Maar bij Pentax dus niet.

    Misschien kan een pentax-liefhebber mij een aantal tips geven, plus aanradars. Omdat Nikon mijn hoofdmerk blijft, moet het wel een bescheiden investering zijn (tientallen euro's, hooguit 100 euro)
    Hoe verhouden de tweedehands marktprijzen van manuele pentaxlenzen zich tov manuele Nikkors Kan vast ook wel iemand mij vertellen

    Alvast bedankt
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

  • #2
    Re: Pentax lenscompabiliteit

    Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
    Mijn vraag hoort eigenlijk niet thuis op een digitaal forum, want de Pentax MX die ik heb aangeschaft is alles behalve digitaal

    Maar goed, kon nergens een nederlandstalig goed lopend pentax-forum vinden, zoals Nikon en Canon die wel hebben.

    Ik heb dus een Pentax MX en overweeg een bescheiding glas investering voor deze camera. Nu ik zo hier en daar wat rondstruin zie ik dat er heel wat types lenzen zijn voor Pentax. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu wel of niet bij moet hebben.

    Zo wordt Nikon geroemd om zijn lenzencompabiliteit. Maar ook bij deze fabrikant moet je toch oppassen. Er zijn daar toch ook weer allerlei uitzonderingen en beperkingen. Gelukkig ben ik in dit gamma goed thuis. Maar bij Pentax dus niet.

    Misschien kan een pentax-liefhebber mij een aantal tips geven, plus aanradars. Omdat Nikon mijn hoofdmerk blijft, moet het wel een bescheiden investering zijn (tientallen euro's, hooguit 100 euro)
    Hoe verhouden de tweedehands marktprijzen van manuele pentaxlenzen zich tov manuele Nikkors Kan vast ook wel iemand mij vertellen

    Alvast bedankt
    Alles vanaf K past , simpel ... draad met adapter

    Comment


    • #3
      Re: Pentax lenscompabiliteit

      Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
      Alles vanaf K past , simpel ... draad met adapter
      Oke, maar bij Nikon past een ai-lens ook op mijn D50, maar geen lichtmeting
      Een dx lens past ook op mijn FM2N. Echter geen diafragma instelring, sterke vignetering, scherpstelling niet ideaal. Oftewel, totaal onbruikbaar al past hij prima.
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax lenscompabiliteit

        Normaal heb je bij pentax geen enkele beperking (buiten AF). Op mijn ist DL had ik een handig groen knopje dat zorgde voor lichtmeting met ALLE lenzen, iets waat nikon zeker nog van kan bijleren !

        Comment


        • #5
          Re: Pentax lenscompabiliteit

          Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
          Normaal heb je bij pentax geen enkele beperking (buiten AF). Op mijn ist DL had ik een handig groen knopje dat zorgde voor lichtmeting met ALLE lenzen, iets waat nikon zeker nog van kan bijleren !
          De Nikon bajonet is bijna 50 jaar oud ... de Pentax K bajonet is half zo oud ... echt alles gaat op een MX ... trouwens een heel degelijke fijne body die nog mankeert in mijn collectie
          Heb ooit 2 F2s gehad ... en heb de evolutie gevolgd van de Nikon F bajonet ... de FD bajonet van Canon is van 1970 en de breechlock uitvoering was eigenlijk geniaal ... later om praktische redenen nog eens aangepast ... overboord gesmeten in 87 en toen was er nog altijd één pennetje niet gebruikt geweest ... radicaal maar achteraf gezien DE zet waardoor ze Nikon eindelijk van de troon hebben stoten.

          Comment


          • #6
            Re: Pentax lenscompabiliteit

            Compabiliteit naar onder én naar boven toe. Uitzondering zijn de nieuwe DA lenzen die geen diafragmaring meer hebben.
            Trouwens een prachtcamera, de MX.
            Groetjes,
            Jan.
            PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

            Comment


            • #7
              Re: Pentax lenscompabiliteit

              Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
              Mijn vraag hoort eigenlijk niet thuis op een digitaal forum, want de Pentax MX die ik heb aangeschaft is alles behalve digitaal

              Maar goed, kon nergens een nederlandstalig goed lopend pentax-forum vinden, zoals Nikon en Canon die wel hebben.

              Ik heb dus een Pentax MX en overweeg een bescheiding glas investering voor deze camera. Nu ik zo hier en daar wat rondstruin zie ik dat er heel wat types lenzen zijn voor Pentax. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu wel of niet bij moet hebben.

              Zo wordt Nikon geroemd om zijn lenzencompabiliteit. Maar ook bij deze fabrikant moet je toch oppassen. Er zijn daar toch ook weer allerlei uitzonderingen en beperkingen. Gelukkig ben ik in dit gamma goed thuis. Maar bij Pentax dus niet.

              Misschien kan een pentax-liefhebber mij een aantal tips geven, plus aanradars. Omdat Nikon mijn hoofdmerk blijft, moet het wel een bescheiden investering zijn (tientallen euro's, hooguit 100 euro)
              Hoe verhouden de tweedehands marktprijzen van manuele pentaxlenzen zich tov manuele Nikkors Kan vast ook wel iemand mij vertellen

              Alvast bedankt
              Ik gebruik zelf Canons met meest oude handfocuslenzen en van daaruit kan ik aanraden eens te kijken naar Tamron adaptall 2 lenzen uit de jaren '80 , ze kosten weinig meer en presteren zeer goed.
              60-300SP model 23A (gekocht voor 25€)
              70-150 Model 20A (gekocht voor 10€)
              24 En 28mm primes

              Voordeel van Pentax is dan nog dat het springdiafragma gewoon werkt.
              Last edited by Keeskanon; 3 november 2007, 20:26.

              Comment


              • #8
                Re: Pentax lenscompabiliteit

                Oorspronkelijk geplaatst door Chip Bekijk bericht
                Uitzondering zijn de nieuwe DA lenzen die geen diafragmaring meer hebben.
                ... het plafond was 100 Euro

                Comment

                Working...
                X