Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke groothoeklenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke groothoeklenzen

    Goeiemorgend,

    Mijn vraag is de volgende : wat is de zin van een groothoeklens met een vast diafragma van bijvoorbeeld 2.8 ? Ik dacht dat bijvoorbeeld voor landschappen te fotograferen het net de bedoeling was om een zo klein mogelijk diafragma te gebruiken....Of zijn deze lenzen over het algemeen gewoon veel lichtsterker ?

    Kan iemand dit proberen uit te leggen aub ?

    Thanks

    Johan
    Nikon D80 + grip / nikkor 50mm 1.8 / SB600

  • #2
    Re: Lichtsterke groothoeklenzen

    beetje gelijk heb je wel hoor, maar soms ist buiten wat te donker en om de ISO niet te hoeven verhogen soms wel makkelijk.(maar wel veeeel duurder).
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke groothoeklenzen

      Denk dat deze lenzen bedoeld zijn om binnen foto's te nemen. want inderdaad hoe kleiner het diafragma (groot getal) hoe groter de schertediepte
      Mvg,
      SW
      BD1071BE

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke groothoeklenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Jxhxn Bekijk bericht
        Goeiemorgend,

        Mijn vraag is de volgende : wat is de zin van een groothoeklens met een vast diafragma van bijvoorbeeld 2.8 ? Ik dacht dat bijvoorbeeld voor landschappen te fotograferen het net de bedoeling was om een zo klein mogelijk diafragma te gebruiken....Of zijn deze lenzen over het algemeen gewoon veel lichtsterker ?

        Kan iemand dit proberen uit te leggen aub ?

        Thanks

        Johan
        groothoeklenzen hebben heel wat meer toepassingen dan enkel landschappen...
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke groothoeklenzen

          ik heb mij net een lichtsterke breedhoek aangeschaft (sigma 20mm 1.8)

          voor mij is dit voor stadsfotografie, vooral ook omdat ik graag rond de valavond (17u-19u) fotografeer, dan is dit een prima uitkomst
          Fuji XPRO1

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke groothoeklenzen

            Yep, voor landschappen heeft het meer zin om in statief te investeren dan in een lichtsterk objectief. Maar als je creatief met scherptediepte wil spelen... heb je natuurlijk die grote opening van doen. Dan spreken we niet meer over landschappen, maar portret. En wel van vlak bij.
            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke groothoeklenzen

              Ik heb mij idd met die landschappen verkeerd uitgedrukt...ik bedoelde gewoon groothoek <> kleine DOF

              Kan er iemand mss ten titel van voorbeeld eens zo'n foto posten of mij pm ?

              thanks
              Nikon D80 + grip / nikkor 50mm 1.8 / SB600

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke groothoeklenzen

                hoe kleiner het diafragma, hoe groter het diffractie probleem!!
                Het ideale diafragma is meestal 2 á 3 stops van de grootste opening.

                Dus bij een f2,8 objectief is dat: 5,6 of 8.
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                Comment

                Working...
                X