Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

    Hallo

    Ik kocht mij deze zomer de Nikon d40 met kitlens 18-55mm en zette zo mijn eerste stappen in de wereld van de fotografie. Onlangs kreeg ik een 'analoog' toestel in bruikleen (nikon f401s) met de bijhorende objectieven (Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.) Nu krijg ik ook de mogelijkheid om de hele mikmak te kopen. Mijn vraag hierbij is: is het in mijn aanloop naar de portret fotografie (dat vooral maar daarnaast ook de natuurfotografie), zinvol om deze objectieven aan te kopen?
    Hoewel ik ze analoog zou gebruiken (dan lijkt het zoiezo zinvol, maar dit buiten beschouwing ) zou ik ze ook natuurlijk heel graag op mijn digitaal toestel gebruiken.
    [http://www.mir.com.my/rb/photography...0mm/index1.htm (rechts) ]
    [http://www.mir.com.my/rb/photography...70mm/index.htm (onder de grote foto)]
    Zo, alvast bedank
    m.v.g

  • #2
    Re: Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

    Oorspronkelijk geplaatst door T³mos Bekijk bericht
    Hallo

    Ik kocht mij deze zomer de Nikon d40 met kitlens 18-55mm en zette zo mijn eerste stappen in de wereld van de fotografie. Onlangs kreeg ik een 'analoog' toestel in bruikleen (nikon f401s) met de bijhorende objectieven (Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.) Nu krijg ik ook de mogelijkheid om de hele mikmak te kopen. Mijn vraag hierbij is: is het in mijn aanloop naar de portret fotografie (dat vooral maar daarnaast ook de natuurfotografie), zinvol om deze objectieven aan te kopen?
    Hoewel ik ze analoog zou gebruiken (dan lijkt het zoiezo zinvol, maar dit buiten beschouwing ) zou ik ze ook natuurlijk heel graag op mijn digitaal toestel gebruiken.
    [http://www.mir.com.my/rb/photography...0mm/index1.htm (rechts) ]
    [http://www.mir.com.my/rb/photography...70mm/index.htm (onder de grote foto)]
    Zo, alvast bedank
    m.v.g
    Neen ;-) Behalve als je ze héél goedkoop kunt krijgen. De 35-70 stelt zowiezo niet zoveel voor, als je niets beter kunt krijgen dan de 70-210 als telelens is het mischien wel een leuke optie, maar er zijn beduidend betere lenzen te krijgen. Dit zijn zooms uit de tijd dat zooms nog niet konden tippen aan prime lenzen. Tegenwoordig zijn zoomlenzen vaak even goed en soms zelfs beter dan prime lenzen (vooral omdat die laatste op enkele uitzonderingen na al jaren niet meer aangepast zijn aan de nieuwe ontwikkelingen in lensontwerpen). De 35-70 is zowiezo de moeite niet, ik weet dat Nikon ooit een 70-210 gemaakt heeft die redelijk goed was, maar of het deze was of de f/4 versie kan ik me niet herinneren. Er zal vast wel iemand zijn die het je weet te vertellen.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

      Op een D40 heb je met die lenzen geen autofocus. Optisch kunnen deze objectieven zeker nog steeds mee, zeker op 6mp. Ik heb de 70-210 ook nog wel op de D200 gebruikt en op de Kodak slr/n met uitstekend resultaat.
      Kwa built quality maken ze zo tegenwoordig bijna niet meer, zeker niet voor amateurprijzen.
      PM me eventueel de vraagprijs voor het materiaal, dan kan ik je wellicht adviseren of het qua prijs redelijk is.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

        Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
        Neen ;-) Behalve als je ze héél goedkoop kunt krijgen. De 35-70 stelt zowiezo niet zoveel voor, als je niets beter kunt krijgen dan de 70-210 als telelens is het mischien wel een leuke optie, maar er zijn beduidend betere lenzen te krijgen. Dit zijn zooms uit de tijd dat zooms nog niet konden tippen aan prime lenzen. Tegenwoordig zijn zoomlenzen vaak even goed en soms zelfs beter dan prime lenzen (vooral omdat die laatste op enkele uitzonderingen na al jaren niet meer aangepast zijn aan de nieuwe ontwikkelingen in lensontwerpen). De 35-70 is zowiezo de moeite niet, ik weet dat Nikon ooit een 70-210 gemaakt heeft die redelijk goed was, maar of het deze was of de f/4 versie kan ik me niet herinneren. Er zal vast wel iemand zijn die het je weet te vertellen.
        Ik wil je zeker tegenspreken. Ik ben met de AF 35-70 f3.3-4.5 en AF 70-210 f4-5.6 begonnen op een D70 in 2004, en beiden gaven mooie resultaten

        Ik raad echter de topicstarter toch aan deze objectieven niet te kopen omwille van het niet functioneren van de AF op de D40. Gewoon het kitobjectief houden of vervangen door een tweedehands AFS DX 18-70 f3.5-4.5 en hier een AFS 55-200 f4-5.6 met of zonder VR bijkopen

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

          Zelf heb ik de 70-210 D en gebruik deze graag op de D70s, op de D40 moet je wel manueel scherpstellen. Maar ik ben zeer tevreden van de scherpte van dat lensje.
          Zie deze foto
          Mvg,
          SW
          BD1071BE

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

            70-210 is een zeer goede lens, niet snel maar zeer scherp.Ik heb deze vroeger nog op mijn D50 gebruikt.Hier wat voorbeelden.






            mvg
            Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

              Hallo
              aan allen.., alvast bedankt voor jullie mening tot dusver
              Dat de autofocus wegvalt lijkt me niet meteen een struikelblok bij het gebruik van die 70-210 lens (zo merkte ik toch) gebruik die AF ook niet zo vaak (hangt er natuurlijk ook vanaf...)
              Maar (tussendoor) wat met die zogenaamde 'verschuiving' van de (focusafstanden) bij het gebruik van analoge lenzen op digitale apparaten (ivm met de grote van de sensors enzo?).. geen id eigenlijk, en maakt dat wel uit? heb daar m'n twijfels bij.
              Wat de foto's betreft: mooi en scherp vooral.
              Ik vindt de nieuwe mogelijkheden die 'k ermee zou hebben wel interessant en niet echt opwegen tegen het wegvallen van de AF en aangezien er tot nu niet echt negatieve 'gebruikservaringen' zijn opgedoken.. ben ik er al wat geruster in

              tot de volgende!
              Last edited by T³mos; 3 november 2007, 22:23.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF 70-210mm 1:4-5.6 , Nikkor AF 35-70mm 1: 3.3-4.5.

                Oorspronkelijk geplaatst door T³mos Bekijk bericht
                Maar (tussendoor) wat met die zogenaamde 'verschuiving' van de (focusafstanden) bij het gebruik van analoge lenzen op digitale apparaten (ivm met de grote van de sensors enzo?).. geen id eigenlijk, en maakt dat wel uit? heb daar m'n twijfels bij.

                tot de volgende!
                De verschuiving zit hem er in dat je een stuk van het beeld vangt van een 35 mm formaat sensor. Zo krijg je een 1.5 factor van je lens.
                Dus een 70 * 210 word een 105 * 315 mm Dus een behoorlijk bereik
                Mvg,
                SW
                BD1071BE

                Comment

                Working...
                X