Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trage sluitertijd in AV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trage sluitertijd in AV

    Hallo,

    Eerder vandaag 400d body gaan oppikken in turnhout. Nu ben ik er wat mee aan het spelen, en iets opgemerkt da'k nie volledig snap.. misschien dat iemand van jullie het kan verklaren..

    binnen, met weinig belichting en interne flash open, krijg ik shutter speed niet sneller dan 1/12 in aperture-prio (AV)- terwijl ik met shutter-prio (TV) perfect tot 1/60 (en sneller) kan gaan (zelfde f waarde, zelfde ISO, en identiek zelfde standpunt)

    enig idee?

    -w
    http://krameria.eu
    "Cogito Ergo Sum"

  • #2
    Re: trage sluitertijd in AV

    voor iemand "RTFM" antwoordt: ik heb het ondertussen gevonden

    pagina 104 van de manual "Flash sync. speed in Av (Aperture-priority AE) mode"

    gegroet!
    http://krameria.eu
    "Cogito Ergo Sum"

    Comment


    • #3
      Re: trage sluitertijd in AV

      In de AV-stand berekent de camera de sluitertijd die nodig is om de foto juist belicht te krijgen, en als er weinig licht is, dan zal de sluitertijd automatisch langer worden.
      De flitser aanzetten helpt dan niet, want die werkt gewoon als invulflits in de AV-stand.

      Ik denk dat je eerst de basiselementen van fotografie moet leren kennen.

      Er zijn drie parameters die steeds in evenwicht moeten zijn om een juist belichte foto te krijgen, dat zijn de sluitertijd, de diafragma-opening, en de iso-waarde. Verander je één van die parameters, dan zal er steeds een andere moeten aangepast worden om de foto juist belicht te krijgen bij een bepaalde hoeveelheid licht die door de lens binnenkomt.

      Zet je het diafragma te ver dicht (of kan het niet meer verder open), en kies je de iso te laag, dan zal de sluitertijd te lang worden om uit de hand te werken wanneer er niet genoeg licht is.

      Er is helemaal niets mis met je camera, die doet wat jij vraagt. Maar het is dan wel interessant dat je weet waarmee je bezig bent, anders lukt het niet.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: trage sluitertijd in AV

        Ja, en sommigen hebben het HARD nodig...:p Zou op Homepage moeten staan van BD ! *Nu vernieuwd:G http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: trage sluitertijd in AV

          Oorspronkelijk geplaatst door Wedlock Bekijk bericht
          voor iemand "RTFM" antwoordt: ik heb het ondertussen gevonden

          pagina 104 van de manual "Flash sync. speed in Av (Aperture-priority AE) mode"

          gegroet!
          De flits-synchronisatiesnelheid die opgegeven is, dat is de kortste sluitertijd waarbij je de ingebouwde flitser kan gebruiken. Bij een 400D denk ik dat die beperkt is tot 1/200sec. Je kan dus nooit flitsen met de ingebouwde flitser op een kortere sluitertijd dan 1/200sec. Zet je de flitser aan, dan weigert de camera om een foto te maken met een kortere sluitertijd dan 1/200sec.
          Met een goede externe flitser kan je een "high Speed" mode kiezen, en dan kan je wel flitsen bij kortere sluitertijden (invulflits bij sportfoto's bijvoorbeeld).

          Wil je de flitser gebruiken, en diafragma + sluitertijd zelf kiezen, dan werk je in de M stand. Probeer maar eens om in de M stand een foto te maken met de flitser ingeschakeld, het diafragma op f8, en de sluitertijd op 1/60 sec.
          Je zal zien aan het lichtmetertje in de zoeker dat de foto dan eigenlijk onderbelicht zal worden, maar als je dan de foto maakt, zal de camera de flitser zo aansturen dat de foto toch zo juist mogelijk belicht wordt (binnen de mogelijkheden van het kleine flitsertje natuurlijk).
          Als de flitser dan te weinig licht geeft, kan je ook nog proberen om de iso te verhogen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: trage sluitertijd in AV

            Op BD zelf kan je ook uitleg vinden over de basisbegrippen van fotografie:

            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: trage sluitertijd in AV

              Mjah- ik was verward, aangezien ik vrijwel het zelfde fenomeen had, met mijn 430EX .. bedankt voor de reacties alleszins!
              http://krameria.eu
              "Cogito Ergo Sum"

              Comment


              • #8
                Re: trage sluitertijd in AV

                Ik was eigenlijk van plan om een gelijkaardige vraag te posten

                Tijdje terug op reis in een donker cafeetje wat fotos proberen trekken en ik kwam tot dezelfde vaststelling: trage sluitertijd in Av omdat de camera te weinig licht 'ziet' wat vrij logisch is natuurlijk.

                De vraag is weet de camera dan niet dat er een flits aanwezig is? Ik maak gebruik van een externe 430ex (sinds kort aangeschaft). Kan de camera dan niet 'berekenen' dat dankzij de externe flits het beeld toch goed gaat komen en de fotograaf niet de stuipen op het lijf jagen door 'onderbelicht' te gaan aanduiden?

                Als je hem in M modus zet met f8 en 1/60 dan zie je in de zoeker dat de foto onderbelicht zal zijn, maar als je de foto trekt zal het goed zijn => vrij onzekere methode ?

                De enigste manier om je foto te evalueren is op het schermpje kijken?

                Comment


                • #9
                  Re: trage sluitertijd in AV

                  In de AV-stand werkt de flitser als invulflits.
                  Als je in de AV-stand een flitser op de body zet (of de ingebouwde inschakelt), dan zal de camera de sluitertijd berekenen op net dezelfde manier als wanneer er geen flitser is ingeschakeld. De sluitertijd zal dan dus vrij lang worden als er weinig licht is.

                  In de manuele stand stel je zelf de sluitertijd en het diafragma in, en de camera zal dan berekenen hoe lang de flitser moet werken om de foto zo juist mogelijk juist belicht te krijgen, dat is alles...
                  Als je daar onmogelijke zaken vraagt, dan zal de flitser ook niet genoeg licht kunnen geven, en dan zal de foto ook onderbelicht worden (bijvoorbeeld f22, iso 100, en het onderwerp op een grote afstand van de camera). Je moet dus binnen de mogelijkheden van de flitser blijven, anders lukt het niet.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: trage sluitertijd in AV

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    In de AV-stand werkt de flitser als invulflits.
                    Als je in de AV-stand een flitser op de body zet (of de ingebouwde inschakelt), dan zal de camera de sluitertijd berekenen op net dezelfde manier als wanneer er geen flitser is ingeschakeld. De sluitertijd zal dan dus vrij lang worden als er weinig licht is.

                    In de manuele stand stel je zelf de sluitertijd en het diafragma in, en de camera zal dan berekenen hoe lang de flitser moet werken om de foto zo juist mogelijk juist belicht te krijgen, dat is alles...
                    Als je daar onmogelijke zaken vraagt, dan zal de flitser ook niet genoeg licht kunnen geven, en dan zal de foto ook onderbelicht worden (bijvoorbeeld f22, iso 100, en het onderwerp op een grote afstand van de camera). Je moet dus binnen de mogelijkheden van de flitser blijven, anders lukt het niet.
                    Ben ook nog een leek in het flitsen, dus als ik het goed begrijp, in donkere omstandigheden is het best om op de M stand te werken en je diafragma en sluitersnelheid zelf te bepalen en dan maar hopen dat je flits sterk genoeg is?

                    Flits hij dan niet automatisch vollen bak?
                    Ik druk dan meestal eens op dat sterretje om mijn flitssterkte te regelen, maar kan je een 400d dat niet automatisch laten doen?
                    Doet een externe flitser dat wel?
                    Mvg. Renzowoef
                    Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                    Comment


                    • #11
                      Re: trage sluitertijd in AV

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                      ....In de AV-stand werkt de flitser als invulflits.
                      .....
                      Als in de persoonlijke voorkeuze(c.Fn) op je camera bij optie 03 "automatisch" staat.

                      Als je hier "vast" (1/250 sec)instelt, kun je gewoon flitsen aan 1/250sec.

                      Deze instelling heeft invloed op zowel je vaste (ingebouwde) flits als een losse, externe (EX580) flits.

                      Als je "automatisch" instelt volgt de flits de sluitersnelheid. Zowel in AV als in TV.

                      Als je dan binnen ,bij weinig licht wil fotograferen, heb je veel te lange sluitertijden.

                      Maar heb je licht genoeg(buiten) kun je zelfs flitsen met zeer korte tijden. (invulflits)

                      De externe EX 580 flits kun je dan op "high speed synchro" zetten om zeer snelle tijden te volgen.

                      Om gewoon binnenopnamen te maken zou ik de "vaste"(1/250 sec) keuze nemen.
                      Groetjes
                      ----JO

                      Comment

                      Working...
                      X