Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens kan ik gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens kan ik gebruiken?

    dag medefotografen!

    Ik zal effen mijn situatie schetsen.

    Ik ben zoals mijn nickname het al zegt een spoorwegfotograaf.
    Mensen die me kennen weten dat ik actief ben op www.bfoto.be, waar ik ook mijn beste foto's online plaats.

    Momenteel heb ik een Nikon D70 met een AF-S Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED lens

    De lens is voor het gewone werk wel zeer goed, maar eens ik die gebruik voor de spoorwegfotografie is die net niet naar mijn wensen.

    De volgende foto bvb is genomen op 1/800sec. F4.8 en 55mm en als je naar de bovenleidingspalen kijkt, dan zie je dat deze kromgebogen zijn, wat in werkelijkheid recht is...



    Bestaat er een manier om die vervorming op te lossen of is de beste manier om een andere lens te gebruiken?

    Ik ben (niet dringend maar toch voor begin 2008 of zo) aan het kijken voor een nieuwe lens, die niet te veel kost (max 300€ of zo).
    De lens zou een lichtsterkte van 2.8 vast moeten hebben. en zoomen zoals die 18-135 hoeft ook niet, met een 28-75 bij manier van spreken is ook goed.
    De lens zou ook een vlugge reactie moeten hebben, qua scherpstelling.

    K'heb zo zitten zoeken op het internet en een redelijk goedkope lens is een Tokina ATX PRO 28-70 f2.6-2.8.
    Is dit een lens die kan dienen met (veel) minder vervormingen?

    Zijn er hier anders nog mensen die een lens in gedachten hebben die beter zou passen naar mijn behoeften ??

    dank u op voorhand

    edit: was vergeten de foto toe te voegen
    Last edited by spoorwegfotograaf; 2 november 2007, 13:42.
    Nikon D300 + Nikkor AF 50mm 1.8 + Nikkor AF-S 24-70 2.8 www.bfoto.be (spoorwegfotografie)

  • #2
    Re: welke lens kan ik gebruiken?

    Vergeet de Tokina en ga voor de Tamron 28-75 f/28, je zal het je niet beklagen.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: welke lens kan ik gebruiken?

      lens is goed hoor, alleen effe een van de vele progjes downloaden om de boel recht te trekken.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: welke lens kan ik gebruiken?

        Hi

        Even gekeken naar je gelinkte foto, na lang openen kwam alleen een witte pagina met de tekst www.bfoto.be in vette letters.
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: welke lens kan ik gebruiken?

          heb ik ook gemerkt, mss is het beter om de link te kopieren en te plakken in een nieuwe pagina.
          Nikon D300 + Nikkor AF 50mm 1.8 + Nikkor AF-S 24-70 2.8 www.bfoto.be (spoorwegfotografie)

          Comment


          • #6
            Re: welke lens kan ik gebruiken?

            Geen enkele zoomlens is verbuigingsvrij
            Op 55mm gemaakt zeg je, als veel van deze foto's op 55mm of ergens rond deze brandpunafstand vallen, koop je dan een vaste 50mm f1.8, of nog beter een 1.4
            Je kan ook alles softwarematig gaan rechttrekken

            Comment


            • #7
              Re: welke lens kan ik gebruiken?

              Jammer dat de voorbeeldfoto niet te zien is. Ik vermoed dat de vertekening wel kan weggewerkt worden met een programma zoals PTlens.
              Ik heb zowel de Nikkor 18-135, als de Tamron 28-75 f/2.8 in mijn bezit, en mijn ervaring is dat die Tamron veel minder last heeft van vertekening dan de Nikkor 18-135. De Tamron heeft op 28mm een klein beetje last van verbuiging, maar rond 50 of 75mm is dit echt verwaarloosbaar klein.

              Met de Tokina heb ik geen ervaring, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

              Comment


              • #8
                Re: welke lens kan ik gebruiken?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                als veel van deze foto's op 55mm of ergens rond deze brandpunafstand vallen, koop je dan een vaste 50mm f1.8, of nog beter een 1.4
                ik weet het niet echt, iets schrikt me af aan een vaste brandpuntsafstandslens... wat? ==> je kunt er niet mee zoomen ik heb liever een lens waar je zelf mee kunt zoomen, want in de spoorwegfotografie is het niet echt altijd even makkelijk om met dezelfde BPafstand te fotograferen!


                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Je kan ook alles softwarematig gaan rechttrekken
                hmmmmm, als je weet dat bij een gewone fotodag zo'n 100 foto's of meer genomen worden lijkt me het niet leuk om er uren aan te zitten om ze mooi te krijgen...

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                Jammer dat de voorbeeldfoto niet te zien is.
                indien je de link kopieert en plakt in een nieuwe internetpagina kun je hem wel bekijken.

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
                Met de Tokina heb ik geen ervaring, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
                heeft iemand wel ervaring met de tokina lens ?



                maar toch al bedankt voor de tips
                Nikon D300 + Nikkor AF 50mm 1.8 + Nikkor AF-S 24-70 2.8 www.bfoto.be (spoorwegfotografie)

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens kan ik gebruiken?

                  Oorspronkelijk geplaatst door spoorwegfotograaf Bekijk bericht
                  indien je de link kopieert en plakt in een nieuwe internetpagina kun je hem wel bekijken.
                  Ik heb de foto intussen eens bekeken, en eens even in PTlens gegooid om te kijken wat dit programma er van maakt. Dit programma maakt heel eenvoudig een bewerking die de lensvervorming corrigeert, neemt weinig tijd in beslag en dit is het resultaat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens kan ik gebruiken?

                    dank u voor de tip

                    maar aangezien ik toch een nieuwe lens ga kopen met 2.8 vraag ik nu meer een overzicht van de betere lenzen die minder of geen vervorming geven. (en rond of onder 300€ te zitten).
                    Nikon D300 + Nikkor AF 50mm 1.8 + Nikkor AF-S 24-70 2.8 www.bfoto.be (spoorwegfotografie)

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens kan ik gebruiken?

                      hallo

                      ik ben ook naar zo'n type lens aan het kijken

                      Hier is een test van een sigma 24-70f2.8 vs tokina 28-80 f2.8 pro




                      de tokina komt er als beste uit, Maar is nog niet super

                      beide zijn niet echt super op f2.8 Maar wat moet een mens dan wel doen?

                      tamron???? jammer maar voelt zo speels aan.
                      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens kan ik gebruiken?

                        ik ben eens gaan zoeken op het net naar een goede lens en ik kwam op deze vaste brandpuntslenzen uit...

                        zouden deze lenzen geschikt zijn voor de spoorwegfotografie??

                        50mm f/1.4D AF Nikkor
                        50mm f/1.8D AF Nikkor

                        iemand een idee??


                        indien er mensen op het forum zitten met 1 van deze lenzen, zou deze dan eens de komende dagen eens een foto'tje kunnen gaan nemen langs een spoorlijn?? zo weet ik het direct
                        Nikon D300 + Nikkor AF 50mm 1.8 + Nikkor AF-S 24-70 2.8 www.bfoto.be (spoorwegfotografie)

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens kan ik gebruiken?

                          http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_18/index.htm

                          http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_14/index.htm
                          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens kan ik gebruiken?

                            Oorspronkelijk geplaatst door spoorwegfotograaf Bekijk bericht
                            ik ben eens gaan zoeken op het net naar een goede lens en ik kwam op deze vaste brandpuntslenzen uit...

                            zouden deze lenzen geschikt zijn voor de spoorwegfotografie??

                            50mm f/1.4D AF Nikkor
                            50mm f/1.8D AF Nikkor

                            iemand een idee??


                            indien er mensen op het forum zitten met 1 van deze lenzen, zou deze dan eens de komende dagen eens een foto'tje kunnen gaan nemen langs een spoorlijn?? zo weet ik het direct
                            Je zoekt scherptediepte. Dus je bent niks met die grote openingen.
                            Ik gebruik de genoemde Tokina al jaren en vind hem beter dan de Nikon tegenhanger.
                            Perfekt op f8 met statief.
                            Als alternatief zou ik de 28-105 van Nikon overwegen.
                            Of voor een vaste lens de 35/f2
                            -M-
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens kan ik gebruiken?

                              @ Nerdifant: is het de tokina 28-80 f2.8 pro die je hebt?
                              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                              Comment

                              Working...
                              X