Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

    Het is er dan toch van gekomen en ik heb naast mijn D2x een D40 bijgekocht voor uitstapjes en reizen en ook als backup. We zijn net met de familie naar Eurodisney geweest en ik zag me echt niet 3 dagen sleuren met 4 kilo aan fotomateriaal Ik heb wel het kitobjectiefje thuisgelaten en de AFS 17-35mm f2.8D en AF 50mm f1.8D meegenomen voor de grotere lichtsterkte.

    Buiten het extra gewicht van de AFS 17-35mm f2.8D gooide enkel het formaat van dit objectief wat roet in het eten omdat de ingebouwde flits afhankelijk van de afstand tot het onderwerp een schaduw tussen 17 en 24mm gaf zelfs zonder zonnekap. Manueel focussen met de AF 50mm f1.8D viel ook zeer goed mee, en de portretten die ik er mee trok zijn zeer scherp op de plaatsen waar ik het wou Wanneer het wat donkerder werd en het onderwerp bewoog wat, kwam het groene focus bevestigingslichtje ook goed van pas.

    Verder gebruikte ik het toestel voornamelijk op diafragmavoorkeur en zette ik 'm op auto-ISO. Afhankelijk van het onderwerp stelde ik een onderste sluitertijd in tussen 1/30s en 1/125s. Enkel voor flits-, landschap- en nachtfotografie zette ik de auto-ISO uit. Dit resulteerde in 90% goede foto's qua scherpte en belichting

    Qua ergonomie is dit toestel op bepaalde vlakken zeker de mindere van een D2x omdat je sneller de menu's in moet, maar alles is zo logisch opgevat dat het weinig moeite kost om je instellingen te veranderen. Het formaat en het gewicht van de D40 compenseren de nadelen ruimschoots voor dit type fotografie terwijl ie nog goed in de hand blijft liggen. Ook de zoeker is superieur aan de "tunnel" van de D70 generatie en het groot LCD is zeer aangenaam in gebruik. Navigeren tussen de foto's en in- en uitzoomen gaat ook zeer snel.

    Qua beeldkwaliteit valt de D40 ook reuzegoed mee Kleuren, verzadiging, scherpte en witbalans rechtstreeks uit zijn voorbeeldig. Ik heb zojuist een foto op 20x30 afgeprint, en de details en kleuren zijn fantastisch 10 of 12MP zullen natuurlijk gedetailleerder zijn, maar 6MP zijn echt genoeg als je niet voortdurend wil croppen om details uit te vergroten.Ook op ISO1600 met NR blijft de beeldstructuur zeer goed overeind met weinig ruis. ISO3200 is echter veel minder goed.

    Qua AF zou het 3-punts CAM530 misschien de indruk geven niet mee te kunnen met alle andere toestellen uit het Nikon gamma van de afgelopen jaren, maar afhankelijk van het objectief kan de AF supersnel en zeer accuraat zijn AF tracking vormt ook geen probleem, zeker als je enkel de centrale sensor gebruikt. De uitgebreidere CAM1000 en CAM2000 van de hogere reeksen zijn wel veel preciezer naar je hand te zetten, maar uiteindelijk zijn die focusmodules ook nog sterk voor verbetering vatbaar, kijk maar naar de CAM3500 in de nieuwe D3 en D300

    Voor mij is de conclusie duidelijk: De D40 is ondanks zijn "enkel AFS" een volwaardige DSLR en door zijn prijs een te duchten concurrent voor de bridge toestellen en verdient daardoor ruimschoots zijn plaats in het Nikon gamma. De D40x vind ik daarentegen veel minder interessant omdat de D80 veel meer biedt voor een kleine meerprijs

    Hopelijk hebben iets aan dit stukje

    MVG,
    Last edited by frank207be; 2 november 2007, 13:05.

  • #2
    Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Hopelijk hebben iets aan dit stukje
    Bedankt Frank !
    Maar - als ik het goed heb, ben jij een flinke kerel (waarbij 'flink' voor 'groot' en 'struis' staat) - vormt het kleinere formaat van de D40 dan geen probleem voor de grotere 'poelekes' ?
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

      Een leerrijk en mooi gebaar van Frank om dit hier aan iedereen duidelijk te maken!

      mvg,

      Roland

      Comment


      • #4
        Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

        Zeer goede omschrijving van een toch meer dan instap DSLR.
        Het heeft wel zen beperkingen maar als je die kent kan daar rekening mee houden en voor iemand die wenst te beginnen met een reflexcamera is hij toch vertrokken voor toch een mooie en boeiende hobby.
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

          Bedankt Frank voor de uiteenzetting.
          Ik ben blij dat zelfs iemand met een D2x een D40 weet te smaken.
          Voor mij is het dan ook al een jaar een toestel.

          Boony
          I would, if I could ...

          Comment


          • #6
            Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

            Ik ben het helemaal eens met Frank, zoals ik reeds enkele dagen geleden in een andere draad schreef (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=186141). Nikon is sinds een jaar uit de doden opgestaan en 'back with a vengeance': qua instap een volwaardige konkurrentie voor de bridge toestellen, en qua topsegment weer helemaal heer en meester met de D3. Enige dissonant is de D40x: ook ik vind hem overprijsd en een zwakke voortzetting van de reeks.
            erik, Nikon materiaal

            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

            Comment


            • #7
              Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

              Goed gezegd Frank! De D40 is een prachtig toestel!
              http://users.telenet.be/patric/

              Comment


              • #8
                Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                Bedankt Frank !
                Maar - als ik het goed heb, ben jij een flinke kerel (waarbij 'flink' voor 'groot' en 'struis' staat) - vormt het kleinere formaat van de D40 dan geen probleem voor de grotere 'poelekes' ?
                Greetz, Kariboe
                Het verschil in afmetingen is inderdaad vrij groot, maar dit brengt de vlotte bediening zeker niet in het gedrang, zelfs niet met die grote handen van mij Ik vind bijna blindelings mijn weg doorheen alle bedieningen en menu's. Zelfs de AE-L knop kan je instellen als AF-ON zodat de AF ontkoppeld wordt van de ontspanknop

                MVG,

                Comment


                • #9
                  Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                  Een leerrijk en mooi gebaar van Frank om dit hier aan iedereen duidelijk te maken!

                  mvg,

                  Roland
                  Ik vond gewoon dat dit toestel al teveel afgebroken is mbt de "AFS-only". Een beetje de positieve zijde van het toestel belichten vond ik dus meer dan terecht

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                    Zeer goede omschrijving van een toch meer dan instap DSLR.
                    Het heeft wel zen beperkingen maar als je die kent kan daar rekening mee houden en voor iemand die wenst te beginnen met een reflexcamera is hij toch vertrokken voor toch een mooie en boeiende hobby.
                    Dat is inderdaad de essentie

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Boony Bekijk bericht
                      Bedankt Frank voor de uiteenzetting.
                      Ik ben blij dat zelfs iemand met een D2x een D40 weet te smaken.
                      Voor mij is het dan ook al een jaar een toestel.

                      Boony
                      Ja hoor. Het zijn uiteindelijk allebei maar fototoestellen... OK, de ene is veel beter uitgerust en veel robuuster, maar da's niet altijd een voordeel omdat daar een hoog gewicht aan vasthangt De betere hoge ISO 's op de D40 zijn dan ook een niet te versmaden extraatje

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ode aan de D40 als uiterst draagbaar, goedkoop en veelzijdig fototoestel

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        Ik ben het helemaal eens met Frank, zoals ik reeds enkele dagen geleden in een andere draad schreef (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=186141). Nikon is sinds een jaar uit de doden opgestaan en 'back with a vengeance': qua instap een volwaardige konkurrentie voor de bridge toestellen, en qua topsegment weer helemaal heer en meester met de D3. Enige dissonant is de D40x: ook ik vind hem overprijsd en een zwakke voortzetting van de reeks.
                        Inderdaad. Het enige voordeel dat de bridge toestellen nog hebben, zijn hun optisch gestabiliseerde megazooms. Om quasi hetzelfde bereik en stabilisatie op het tele eind te hebben moet bij de kit nog de AFS VR 70-300mm f4.5-5.6 toegevoegd worden wat de meerprijs duidellijk hoger maakt.

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ode aan de D40 vervolg

                          Gisteren heb ik de D40 "getest" voor actiefotografie. Meestal zal deze kleinste Nikon niet meer zien dan een AFS DX (VR) 55-200mm f4-5.6G of misschien een AFS VR 70-300mm f4.5-5.6G. Tijd om 'm eens te koppellen aan het allersnelste en scherpste wat Nikon in het telegamma te bieden heeft: de AFS VR 200mm f2 Ik moet zeggen dat de D40 absoluut niet teleurstelde AF tracking, snelheid en vrijheid van hunting is van zeer hoog niveau met het juiste objectief. Ook blijft de D40 goed locken op het onderwerp zonder direct over te springen naar andere onderwerpen die plots in de zoeker opduiken. Wat natuurlijk wel direct opvalt is het veel tragere spiegelmechanisme en de lagere FPS. Dit is het gebied waar de D2 absoluut heer en meester is met zijn zeer responsief mechanisme dat er op gericht is om de zoeker zo kort mogelijk te verduisteren om zo goed je onderwerp te kunnen volgen bij actiefotografie. Voordeel van dat trage mechanisme bij de D40 is dan weer de relatief zachte werking ervan. Een D2x knalt erop los, terwijl een D40 veel gedempter en stiller is.

                          Hier een LINK naar de voetbalfoto's van gisteren (november 2007) Ik had ca. 70% scherpe foto's terwijl dit met de D2x gewoonlijk rond de 80% is.

                          Verder blijf ik een RAW adept, en hier was ik ook aangenaam verrast dat de D40 veel meer herstelruimte heeft in de hoge lichten. Als bij een D2x bij -0.75eV de gelaatstonen niet binnen de grenzen krijgt, kan je het vergeten. De D40 laat zelfs -1.5eV toe

                          Edit: verder heb ik een testje gedaan met mijn AF 85mm f1.4 op scherpte doorheen de diafragma's, en daaruit blijkt dat diffractie wel degelijk een serieuze invloed heeft op sensoren met hoge pixeldensiteit. Bij een 12MP 1.5crop sensor zie je een serieuze aantasting van de scherpte van f11 naar f16, terwijl dit met 6MP veel minder uitgesproken is: f8 is superscherp en f16 blijft nog steeds goed scherp

                          MVG,
                          Last edited by frank207be; 4 november 2007, 11:49.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ode aan de D40 vervolg

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            ...verder heb ik een testje gedaan met mijn AF 85mm f1.4 op scherpte doorheen de diafragma's, en daaruit blijkt dat diffractie wel degelijk een serieuze invloed heeft op sensoren met hoge pixeldensiteit. Bij een 12MP 1.5crop sensor zie je een serieuze aantasting van de scherpte van f11 naar f16, terwijl dit met 6MP veel minder uitgesproken is: f8 is superscherp en f16 blijft nog steeds goed scherp
                            ...
                            mijn opmerking gaat off-topic, maar moeten we dit ook niet vrezen voor een D3x die er ooit wel zal aankomen (met waarschijnlijk méér puntjes dan de vergelijkbare Canon, dus ik verwacht ergens tussen 18 en 22 MP): ik vraag me af of de pixeldensiteit niet haar top heeft bereikt en of de enige mogelijkheid om nog hoger te gaan in de megapixels zonder diffractieproblemen én opnieuw ruis in de hoge ISOs niet is om te gaan naar een nog grotere chip, met andere woorden zullen we niet verplicht worden te gaan koekeloeren in het medium frame-gamme (aiai mijne portefeuille en we mogen ook nog weer een heel nieuwe serie 'lenskes' bijkopen), ofwel te wachten op een technologische doorbraak die de diameter van de individuele pixels kleiner maakt bij gelijke of betere kwaliteit? Ik maak regelmatig foto's van powerpointprojecties in donkere auditoria, elke foton opzuigen zonder te veel ruis is dus essentieel voor mij, en in die optiek heb ik hoegenaamd geen zin om te wachten op een D3x, die dan wel zeer interessant zou kunnen zijn voor studiogebruik en in het bijzonder voor landschapsfotografie, want als er voldoende licht is zal een 35mm 22MP of daaromtrent wél kunnen konkurreren met de huidige 22 MPs van de mamiya's en consoorten.
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ode aan de D40 vervolg

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Edit: verder heb ik een testje gedaan met mijn AF 85mm f1.4 op scherpte doorheen de diafragma's, en daaruit blijkt dat diffractie wel degelijk een serieuze invloed heeft op sensoren met hoge pixeldensiteit. Bij een 12MP 1.5crop sensor zie je een serieuze aantasting van de scherpte van f11 naar f16, terwijl dit met 6MP veel minder uitgesproken is: f8 is superscherp en f16 blijft nog steeds goed scherp

                              MVG,
                              Inderdaad heb reeds meermalen gelezen dat er lenzen zijn die schijnbaar vlugger last hebben van diffractie dan andere (zelfs met zelfde brandpunstafstand), en jou test bevestigt dit. Waarschijnlijk een gevolg van de constructie en vooral het aantal elementen in de lens.
                              Een vraagje ben je wel zeker dat je de diffractie aan het meten bent, en niet de optisch kwaliteit van de lens ????, die zone is nogal duister he !!
                              Heb je een 12 mp beeld al eens gedownsized naar 6mp en dan vergeleken op verschillen ??

                              Comment

                              Working...
                              X