Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoek camera 18mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoek camera 18mm

    Beste,

    Ik zoek een digitale camera, met een breedhoeklens van max 18mm.
    Dit voor binnen opnamen, zodat zoveel mogelijk op de foto staat.
    Is het waar dat in digitale fotografie 18mm niet hetzelfde is als een lens in de traditionele fotografie?

    Het budget die we hebben is 450€

  • #2
    Re: Breedhoek camera 18mm

    Oorspronkelijk geplaatst door Frederic Bekijk bericht
    Beste,

    Ik zoek een digitale camera, met een breedhoeklens van max 18mm.
    Dit voor binnen opnamen, zodat zoveel mogelijk op de foto staat.
    Is het waar dat in digitale fotografie 18mm niet hetzelfde is als een lens in de traditionele fotografie?

    Het budget die we hebben is 450€
    Het is waar dat 18mm niet in hetzelfde beeld zal resulteren, behalve als je een zogenaamde full frame camera hebt (er zijn niet zoveel opties: Nikon D3, Canon 5D en de 1Ds reeks, + een paar stokoude kodaks die je liever kwijt dan rijk bent; maar deze kosten allemaal stukken van mensen). Doordat van de meeste andere camera's de sensor een beetje tot veel kleiner is dan van een gewoon negatief is het alsof je een stukje uit de foto knipt. Een 18mm lens op een gemiddelde DSLR zal daardoor te vergelijken zijn met een 27mm lens op een analoge 35mm camera. Op een digitaal compactcameraatje is de beeldsensor zelfs zo klein dat een 18mm al snel een tamelijk lange telelens wordt.

    Maar dat zijn allemaal maar technische details waar je je eigenlijk niet zoveel moet van aantrekken (behalve ivm scherptediepte die veel dieper wordt, moest je dat nog volgen). Wat je eigenlijk wil is een digitale camera waarvan de groothoek uiteindelijk overeen komt met een 18mm lens in kleinbeeldformaat. Het spijtige is, binnen je budget bestaat dat niet. Binnen je budget kun je net een tweedehands spiegelreflex kopen, mischien met kitlens of een redelijk goeie compactcamera. Maar compactcamera's met een groothoeklens die overeen komt met 18mm bestaan niet voor zover ik weet. Voor een digitale spiegelreflex is het wel mogelijk, dan heb je een 12mm lens nodig. De logische optie daar is de Tokina 12-24mm lens, maar deze kost nieuw ongeveer 500 euro, dus om daar dan nog eens een camera bij te kopen ook, dat zal binnen jouw budget echt niet lukken, zelfs niet tweedehands.

    Wat heel mischien kan is een compactje en daarop dan een groothoek converter van bvb raynox plaatsen. De optische kwaliteit daarvan zal wel niet optimaal zijn en ik denk eigenlijk niet dat er converters zijn die een compactje echt tot 18mm equivalent brengen, maar je kunt altijd eens op zoek gaan.

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoek camera 18mm

      Waarom beslist maximaal 18mm Ik bedoel, hoe kom je bij dit getal.
      Voor 450 euro kun je een goede tweedehands digitale SLR kopen met een 18-55 mm kitlens. Je hebt dan op 18mm een redelijke groothoek (27mm kleinbeelequivalent)

      Als je echt 18mm wilt, koop dan een analoge SLR (al verkrijgbaar voor een paar tientjes) en een echte groothoeklens gemaakt voor de analoge camera. Deze lenzen passen trouwens ook prima op DSLR's. Zo'n lens kost zo'n 250 euro tweedehands. Ik zelf heb de Nikkor 18-35mm AF-D en gebruik die bij mijn F90X voor echte groothoekopnamen. Al zat hij vanmiddag op mijn D50
      Ik ben op zoek naar een MB-20.

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoek camera 18mm

        De vraag is dus gewoon te vaag! Gaat het om een dslr met kitlens of om een compact met wide adaper???
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoek camera 18mm

          Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
          Wat heel mischien kan is een compactje en daarop dan een groothoek converter van bvb raynox plaatsen. De optische kwaliteit daarvan zal wel niet optimaal zijn en ik denk eigenlijk niet dat er converters zijn die een compactje echt tot 18mm equivalent brengen, maar je kunt altijd eens op zoek gaan.
          De meeste groothoekconverters hebben een factor van 0,7 en met een camera die begint op 28mm (KB equivalent) haal je de 18mm wel degelijk.
          De randscherpte zal matig zijn , maar misschien is dat wel niet zo'n punt voor de TS

          Comment


          • #6
            Re: Breedhoek camera 18mm

            ricoh gx100 heeft een compact met zoom van 24mm to 70mm, je kunt er een 19mm converter bij kopen !.

            Comment

            Working...
            X