Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensen bij eerste dSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensen bij eerste dSLR

    Dag allemaal,

    Ik ben van plan mij binnenkort mijn eerste dSLR toestel aan te kopen, na een hele tijd experimenteren met een bridgecamera.

    Mijn interesse is jammergenoeg heel breed, gaande van macro-opnames, concert fotografie en vliegtuigspotten. Momenteel voldoet mijn Panasonic FZ5 vrijwel voor alle gebieden, doch ik bots tegen de beperkingen...

    Ik besef maar al te goed dat de juiste lensen voor deze types van fotografie mij een heel pak centen zullen kosten, maar ikwil om te beginnen een paar redelijke lensen om toch al wat te kunnen leren.

    Als toestel zou ik kiezen voor de D400 van Canon als body ( dus zonder kitlens), als aanvulling zou ik gaan voor:

    - Canon EF 50/1.8 II
    - Sigma 70 - 300 mm APO f 4.0-5.6 DG Macro

    Kan de canonlens als hoofdlens gebruikt worden ( vb portetten, familiefeesten, ...) of voorzie ik toch beter ook een zoomlens in het kleine bereik?

    Alvast bedankt voor jullie opmerkingen...

    Omag
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

  • #2
    Re: Lensen bij eerste dSLR

    Je zal er toch best eerst een kitlens of een andere (bijvoorbeeld een Sigma 18-50 f2,8 EX DC, of een Tamron 17-50 f2,8 XR DI), met ongeveer hetzelfde zoombereik bijnemen. Als je vanaf 50mm begint (door de cropfactor wordt dat zelfs 80mm), dan zal je een heleboel foto's niet kunnen maken omdat je veel te weinig breedhoek hebt.

    Voor macro-opnames heb je dan weer een specifieke lens nodig, bijvoorbeeld een Sigma 150mm of 180mm als je vlinders, libellen en andere beestjes wil fotograferen.

    Voor concertfotografie heb je dan weer een lichtsterke zoomlens (of een paar lichtsterke primes, dat zijn lenzen met een vast brandpunt) nodig zoals bijvoorbeeld de Canon 70-200 f2,8 (met of zonder beeldstabilisatie, maar IS heeft wel de voorkeur).

    Maar die 70-200 is dan weer veel te kort op airshows, en daar zou je misschien net kunnen toekomen met een 70-300, maar dan is de autofocus van die Sigma weer aan de trage kant om de actie op tijd scherp te krijgen.

    Begin in ieder geval niet met alleen maar een 50mm + een 70-300, want dan zal je heel snel weer in de winkel staan om er een kortere (zoom)lens bij te kopen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lensen bij eerste dSLR

      Is de Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF Canon niet iets? Zelf net eentje gekocht voor familie aangelegenheden, concerten enz. Heeft ook macro mogelijkheden
      http://www.radugrozescu.com/photo-te...75-review.html of de Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph Canon. Ik heb zelf een een 50mm f/1.8mm een prachtige scherp lensje, maar voor binnen met familie moet je toch wat afstand kunnen nemen ermee.
      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

      Comment


      • #4
        Re: Lensen bij eerste dSLR

        Laat het me anders stellen, ik hecht een groot belang aan de zoomlens, daar ik het zoombereik van mijn fz5 nu ook het meest gebruik.

        Maar ik wil ook niet tot de conclusie komen dat ik een breedhoek lens tekort kom.

        Daartegenover staat dan dat ik max 800 à € 1.000 wil uitgeven om te starten.

        Misschien dat ik dan toch beter eerst de body + kitlens + de 300 mm Sigma lens aankoop.
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

        Comment


        • #5
          Re: Lensen bij eerste dSLR

          Als je niet veel geld wil uitgeven aan een breedhoek, dan is de kitlens vast en zeker de goedkoopste oplossing (er is zelfs geen vervanger die minder kost).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Lensen bij eerste dSLR

            Ik weet niet waarvoor je die tele gaat gebruiken, maar je zou misschien ook de
            nieuwe ef-s 50-250 IS kunnen overwegen. Die zou één van de dagen toch verkrijgbaar moeten zijn. Beeldstabilisatie tot 4 stops winst voor €255.
            Momenteel nog geen testen van te vinden maar verwacht toch dat die optisch beter zal zijn dan zijn voorganger door toevoegen van UD element.

            Comment


            • #7
              Re: Lensen bij eerste dSLR

              gewoon beginnen met de 400d met kitlens en er alvast een 50mm bij kopen.

              55-250 is kan interessant zijn maar we wachten nog og op foto-resultaten.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Lensen bij eerste dSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door celle Bekijk bericht
                Ik weet niet waarvoor je die tele gaat gebruiken, maar je zou misschien ook de
                nieuwe ef-s 50-250 IS kunnen overwegen. Die zou één van de dagen toch verkrijgbaar moeten zijn. Beeldstabilisatie tot 4 stops winst voor €255.
                Momenteel nog geen testen van te vinden maar verwacht toch dat die optisch beter zal zijn dan zijn voorganger door toevoegen van UD element.
                Ik wil absoluut een telelens voor mijn spottingtripjes naar Zaventem en Oostende. Ik besef dat het niet meteen de meest ideale lens voor dit werk, maar gezien mijn budget kan ik er wel mee beginnen.

                Op aanraden van medespotters, niets onder de 300 mm! En € 255 voor een lens met IS lijkt me toch weinig...

                't Is me trouwens ook opgevallen dat je kwasi enkel "goedkope" tele's hebt ( circa € 300 - € 400) of hele dure ( € 1.000 en véél meer). Though choice...
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                Comment

                Working...
                X