Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hotpixels D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hotpixels D80

    sinds gistere kom ik ineens dit vreemde sterretje tegen. Het is een miniskuul puntje op de foto en uitvergroot ziet het er zo uit :




    wat zou het kunnen zijn? hopelijk geen defecte sensor?
    Last edited by Swiers; 2 november 2007, 15:01.

  • #2
    Re: vreemd sterretje in foto's D80

    Kapotte pixel of stof mss op de sensor?

    Comment


    • #3
      Re: vreemd sterretje in foto's D80

      Oorspronkelijk geplaatst door The_cobra666 Bekijk bericht
      Kapotte pixel of stof mss op de sensor?
      Stof kan het niet zijn, want dat zal het licht juist tegenhouden.

      In de meeste camer's zullen er ergens wel één of meerdere pixels zitten die oplichten wanneer het niet moet (hot pixels), maar die zie je alleen wanneer de foto op maximale grootte bekeken wordt. Als je foto's maakt met een vrij lange sluitertijd, dan zullen er nog meer van die pixels tevoorschijn komen (die worden er gewoonlijk wel uitgefilterd als je kiest voor "lange sluitertijd ruisreductie").

      Het is normaal, je moet niet naar de pixeltjes kijken, maar naar de foto, en dan zie je die zaken alleen maar als er echt iets mis is.
      Vroeger keken we ook niet met een microscoop naar een negatief, op zoek naar foutjes.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: vreemd sterretje in foto's D80

        Dit vond ik er over:


        Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: vreemd sterretje in foto's D80

          Bij nader onderzoek blijken er bij mij een 4tal te verschijnen bij 500+ iso hoe hoger iso hoe erger. 1 is echt heel duidelijk aanwezig de anderen moet je echt al achter zoeken. Bij 100-400 iso is er niets te zien

          De hotpixel test wijst ook op 4 tal pixels bij 1000 iso met ruisonderdrukking aan.

          is het de moeite om hiervoor de camera binnen te doen (3 maanden in gebruik) of is het zoals ken rockwell zegt toch vechten tegen de bierkaai met zoiets??

          Comment


          • #6
            Re: hotpixels D80

            Bij hoge iso zal je eerder hot pixels zien dan bij iso 100, maar ook bij lange sluitertijden kan je op iso 100 hot pixels zien als je maar goed genoeg zoekt.

            Er zitten 10.000.000 pixels op de sensor van een D80, dan zal het zeker niet opvallen dat er daar een paar tussen zitten die niet altijd doen wat ze moeten doen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: hotpixels D80

              Oorspronkelijk geplaatst door Swiers Bekijk bericht
              sinds gistere kom ik ineens dit vreemde sterretje tegen. Het is een miniskuul puntje op de foto en uitvergroot ziet het er zo uit :




              wat zou het kunnen zijn? hopelijk geen defecte sensor?
              Zowel mijn d70 en d80 hadden dit, Nikon heeft hier gewoon een beetje meer last van. Maar dit maakt toch niks uit aan de prachtige beelden en kleuren die eruit rollen?
              Je kan ze laten wegmappen, maar je kan er 100% zeker van zijn dat er andere terug komen op termijn.
              Happy shooting!

              Comment


              • #8
                Re: hotpixels D80

                Ik heb exact hetzelfde met mijn D80 en een paar maand geleden is er één bijgekomen op een zeer vervelende plaats (ongeveer exact middenin de foto).

                Er zijn een paar tools op de markt om die hotpixels eruit te filteren (bvb pixelzap http://www.tawbaware.com/pixelzap.htm). De ene al beter dan de andere...
                mvg
                Bert

                Comment


                • #9
                  Re: hotpixels D80

                  Ik heb er ook 2, int begin let je erop maa nu zie je het al niet meer.
                  Uitvergroten tot 200% en dan nog zoeken...........
                  Het hangt ook sterk af van wat je fotografeert, meestal zijn ze zelfs niet zichtbaar op uitvergroten.


                  Glenn
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment

                  Working...
                  X