Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

    kort vraagje :

    Ik heb momenteel een nikon 18-70 waarvan ik uiterst tevreden ben.
    Echter, kom ik af en toe paar mm te kort en om telkens 85mm op te zetten is niet handig. Dus is mijn vraag .. indien ik 18-70 zou inwisselen in 18-135 ... zou ik enorm veel kwaliteitsverlies hebben?

    alvast bedankt !
    Kurt
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

  • #2
    Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

    Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
    kort vraagje :

    Ik heb momenteel een nikon 18-70 waarvan ik uiterst tevreden ben.
    Echter, kom ik af en toe paar mm te kort en om telkens 85mm op te zetten is niet handig. Dus is mijn vraag .. indien ik 18-70 zou inwisselen in 18-135 ... zou ik enorm veel kwaliteitsverlies hebben?

    alvast bedankt !
    Kurt
    Ik zou ze niet wegdoen hoor, ik heb ze beide gehad en vond de 18-70mm veruit de beste.
    Een stapje voorwaarts lost die 71-135mm op hoor !

    groeten
    Lieven
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

    Comment


    • #3
      Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

      Heb zelf al een paar keer met de gedachte gespeeld om mijn 18-55 te vervangen door de 18-135 maar heb van deze laatste nog niks goeds gelezen eigenlijk. Als je wat meer tele wil kan je aan de 18-200 denken.

      Boony
      I would, if I could ...

      Comment


      • #4
        Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

        Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
        kort vraagje :

        Ik heb momenteel een nikon 18-70 waarvan ik uiterst tevreden ben.
        Echter, kom ik af en toe paar mm te kort en om telkens 85mm op te zetten is niet handig. Dus is mijn vraag .. indien ik 18-70 zou inwisselen in 18-135 ... zou ik enorm veel kwaliteitsverlies hebben?

        alvast bedankt !
        Kurt
        Kurt, enorm veel kwaliteitsverlies ga je echt niet hebben, als ie al slechter is, zal het marginaal zijn. De bouw is wat minder (plastic vatting), maar het bereik is een stuk leuker.
        De 18-135 is GEEN 18-70 met een stapje meer. het is de lens die op de d80 als kit aangeboden is, nieuwere generatie, en je moet ze rond de 300€ vinden.

        Comment


        • #5
          Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

          Mijn ervaring en ook de test op photozone.de geven aan dat de 18-135 een uitstekend lensje is dat soms i.d.d. marginaal onderdoet voor de 18-70 qua optische kwaliteit.
          Kwa bouw is de 18-70 inderdaad iets degelijker.
          Maar als walkaround in de prijsklasse 225 euro (2e hands uit de kit) is de 18-135 een tof lensje; alleen de VR 18-200 is dan nog ietsje beter.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Mijn ervaring en ook de test op photozone.de geven aan dat de 18-135 een uitstekend lensje is dat soms i.d.d. marginaal onderdoet voor de 18-70 qua optische kwaliteit.
            Kwa bouw is de 18-70 inderdaad iets degelijker.
            Maar als walkaround in de prijsklasse 225 euro (2e hands uit de kit) is de 18-135 een tof lensje; alleen de VR 18-200 is dan nog ietsje beter.
            en toch vind ik ze op vlak van vignettering onderdoen ten opzichte van de 18-70mm. Misschien wel marginaal verschil, maar naar mijn mening toch belangrijk.

            groeten
            Lieven
            Photography helps people to see
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

            Comment


            • #7
              Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

              Ik heb dit objectief ook in mijn bezit, en vignettering is zeker aanwezig, vooral goed zichtbaar tegen een blauwe hemel en bij sommige foto's is de vignettering echt wel te veel van het goede. Van al mijn objectieven heeft die 18-135 zonder enige twijfel het meest last van vignettering. Ik los dit euvel gewoonlijk op met de software PTlens, wat goed lukt, maar het is weer een extra bewerking.

              Voorts heeft het objectiefje ook wat last van vervorming in groothoek 18mm, maar dat hebben wel meer objectieven, en hier kan ik niet echt een uitspraak doen of dit significant meer is dan bijv. de 18-70.

              Het positieve aan het objectief is zonder twijfel het erg aangenaam bereik. Zonder veel materiaal te moeten meesleuren heb je toch een bereik bij dat in erg veel situaties nuttig is. Verder vind ik het objectief erg behoorlijk qua scherpte.

              Comment


              • #8
                Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

                Een beetje vignettering en sferische afwijkingen krijg je er met een goed nabewerkingsprogramma wel uit als het storend zou worden.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: verschil tussen nikon 18-70 en nikon 18-135

                  Die vignettering is eigenlijk alleen maar echt zichtbaar (storend) op 18 mm denk ik. Vanaf 20 mm is het al véél minder.
                  Voorlopig gebruik ik enkel deze lens en ben er vrij tevreden van.

                  Comment

                  Working...
                  X