Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke combo 40d of 5d???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke combo 40d of 5d???

    Hallo ,

    Ben sinds een paar maanden actief aan het lezen geslagen op jullie forum, met het idee wat achtergrondinfo bij elkaar te sprokkelen voor de aankoop van een dslr.

    Nu tot waar ben ik al gekomen?

    Mijn voorkeur gaat uit naar de :

    canon 40d met 17-55 f2,8 is en met 70-200 f2,8 is

    Nu komt het echter als ik in die prijs range ga kan ik ook opteren voor

    canon 5d met 24-105 f4 is en 100-400 f4,5-5,6 is

    Wat geniet de voorkeur, de lichtsterkere lenzen(f2,8) of de fullframe body???

    Ik zou voor canon kiezen voor de nu lopende cashbacks en ook het feit dat ik een analoge canon reflex had waar ik uitermate tevreden over was, momenteel heb ik sinds een 4 tal jaar een sony cybershot f717, en voel de drang om terug naar een reflexcamera over te stappen door het feit van de beperking qua uiteenlopende situaties(nu met mijn sony).
    Wat ik vooral wil doen zijn outdoor fotografie( natuur, sport) en ook fotografie van bvb tempels(thailand,..) gebouwen, leuke familie kiekjes bij allerlei gelegenheden, dus eigenlijk voor alle gebruik.
    Ik wil ook wat toelichting geven ivm keuze voor 5d kan ik dan "minder" lichtsterke lenzen kiezen door de grotere lichtopname van de 5d of is dat eerder relatief??

    Ik hoor het graag, alle opties en commentaren zijn welkom,

    Groetjes Steven
    Last edited by Cinneken; 1 november 2007, 11:06.

  • #2
    Re: welke combo 40d of 5d???

    Ik gebruik zelf een 40D, met onder andere een 17-55 f2,8 IS en een 70-200 f2,8 L IS, en daar ben ik heel tevreden over.

    Met die 1,6x cropfactor haal ik nog meer tele uit de 100-400L IS, en een 14-105 f4 L IS gebruik ik ook, maar ik heb geen 5D...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welke combo 40d of 5d???

      Lichtsterke optiek is steeds in het voordeel!

      Body is ondergeschikt aan de optiek, als je nu kiest voor de optiek kan je binne één of twee jaar kiezen voor een full frame body.

      Als budget voldoende is de 5D met de lichtsterke optiek, anders de lichsterke optiek met een crop body.


      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: welke combo 40d of 5d???

        dus voor de 5d ben je ook beter af met f2,8 lenzen dan met f4 of dergelijke?? qua lichtcapaciteit dacht ik dat een fullframe niet zo een lichtsterke lenzen nodig had,

        Comment


        • #5
          Re: welke combo 40d of 5d???

          Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
          dus voor de 5d ben je ook beter af met f2,8 lenzen dan met f4 of dergelijke?? qua lichtcapaciteit dacht ik dat een fullframe niet zo een lichtsterke lenzen nodig had,
          Lichtcapaciteit heeft volgens mij niets te maken met fullframe of niet. Ik denk dat je alleen een nog snellere autofocus hebben met een f2.8 lens in vergelijking met een f4 lens, maar zo groot zal dat verschil in de meeste situaties niet zijn.
          Vergeet wel niet dat de 17-55 lens een EFS is en als je later wil overstappen op full frame deze lens niet zal passen. Als je budget het aankan dan zou ik gaan voor de 5D maar eigenlijk kun je met beide voorgestelde "combo's" geen "miskoop" doen.
          Grtz Fatje

          - EOS + EF -

          Comment


          • #6
            Re: welke combo 40d of 5d???

            Zoals reeds vermeld, beide zijn mooie combo's.
            Maar,... vorig jaar heb ik een trekking gedaan in Ladakh (Noord-indië, ook wel eens Indisch Tibet genoemd), en dan hebben wij ook een aantal Boedhistische kloosters bezocht. Bij de meeste mochten we binnen ook wel foto's nemen, maar geen flash gebruiken. Mijn standaardlens is de 17-40 F4. Ik heb wel dus foto's kunnen nemen door mijn ISO op te drijven naar 1600 of soms zelfs 3200. Met Canon geeft dit nog fatsoenlijke resultaten, maar toch... Dus als ik een gelijkaardige trip zou ondernemen, zou ik toch zorgen voor een lichtsterkere set. Dus als het budget het toelaat (en je wilt ook indoor foto's nemen) zou ik een lichtsterke prime voorzien, bvb de Canon 28 1.8 USM of de Sigma 30 1.4. Beide zijn blijkbaar best wel scherpe lensjes, en kosten geen fortuin (ongeveer 400 €).
            Ik zou voor de combo met de 5D gaan. Met de 24-105 heb je een goede groothoeklens, en kan je ook nog mooie portretten mee trekken, zonder dat je van lens moet verwisselen. Vergeet niet dat deze lens ook veel beter is afgedicht tegen stof en vocht. Voor een reis naar Thailand of dergelijke kan dit wel een voordeel zijn. De 17-55 heeft de reputatie van héél scherp te zijn, maar is blijkbaar ook heel stofgevoelig. Idem voor de 100-400.
            Sorry, het is niet de bedoeling van lastig te zijn, maar ik zou gaan voor de 5D, 24-105, 70-200 F4 IS plus extender, en een lichtsterke prime. Dan heb je 2 superscherpe zooms, goed bestand tegen vocht en stof, en die best draagbaar zijn. Met de extender heb je dan een bereik tot 320 F5.6. Het kwaliteitsverlies met extender op de 70-200 F4 IS lens blijkt verwaarloosbaar te zijn (hier geen persoonlijke ervaring mee).
            Last edited by stapperke; 1 november 2007, 20:55.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #7
              Re: welke combo 40d of 5d???

              Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
              dus voor de 5d ben je ook beter af met f2,8 lenzen dan met f4 of dergelijke?? qua lichtcapaciteit dacht ik dat een fullframe niet zo een lichtsterke lenzen nodig had,
              Ik heb de 70-200 f2,8 IS op een 20D ingeruild voor een 70-200 f4 IS op een 5D.
              De reden hiervoor was alleen grootte en gewicht.
              Achteraf een goede beslissing.

              En met uitzondering van vignetting is de 70-200 f4 IS nog beter op FF.

              De AF gevoeligheid met een f4 lens is wel lager. Hier is de 40D samen met f2,8 wel beter.

              Ik heb de EF-S 10-22 op de 20D omgeruild voor de 17-40L f4 op een 5D.
              Achteraf een goede beslissing.

              Maar of je 1 verschil kan zien tussen fotos met de 40D en f2,8 lenzen en fotos van de 5D met f4 lenzen is weer een totaal andere vraag.

              Jan.
              Last edited by Jan_10D; 1 november 2007, 23:01.

              Comment


              • #8
                Re: welke combo 40d of 5d???

                wel die ene lens nl 17-55 f2,8 weerhoudt me er een beetje van om te kiezen voor de 40d, om dat ik dan bij een overstap naar ff met een lens en een body zit die ik noodgedwongen ga moeten verkopen of uiteindelijk houden omdat je er geen geld voor krijgt, is bij iedereen als je iets wil volle pot maar als je iets kwijt wil tja, dat doet er nu niet toe.
                Ook wist ik niet dat er een verschil in afdichting en stofgevoeligheid was bij lenzen in deze prijscategorie, dan rest voor mij het feit dat de 5d "reeds" 2 jaar jong is en de 40d natuurlijk up to date met een paar leuke extra's(groter scherm, livevieuw,..) en natuurlijk behoudt hij tot het volgende model zijn waarde. Nu spreek ik mezelf tegen ik weet het, ....
                Maar wat mij het meest bezighoudt is wel het feit als ik kies voor het nieuwe spul ga ik dan achteraf geen spijt krijgen van dat ik toch niet een beetje meer uitgaf en voor het oude spul koos.
                HHHMMMM

                Steven

                Comment


                • #9
                  Re: welke combo 40d of 5d???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
                  dan rest voor mij het feit dat de 5d "reeds" 2 jaar jong is en de 40d natuurlijk up to date met een paar leuke extra's(groter scherm, livevieuw,..)
                  Steven
                  40D en 5D hebben hetzelfde scherm dacht ik!
                  Grtz Fatje

                  - EOS + EF -

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke combo 40d of 5d???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
                    wel die ene lens nl 17-55 f2,8 weerhoudt me er een beetje van om te kiezen voor de 40d, om dat ik dan bij een overstap naar ff met een lens en een body zit die ik noodgedwongen ga moeten verkopen of uiteindelijk houden omdat je er geen geld voor krijgt, is bij iedereen als je iets wil volle pot maar als je iets kwijt wil tja, dat doet er nu niet toe.
                    Die lens verkopen wordt geen probleem.
                    Maar reken op de helft van de nieuwprijs.
                    Voor de 40D op een derde tot een vierde van de nieuwprijs over een jaar tijd.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
                    Ook wist ik niet dat er een verschil in afdichting en stofgevoeligheid was bij lenzen in deze prijscategorie, dan rest voor mij het feit dat de 5d "reeds" 2 jaar jong is en de 40d natuurlijk up to date met een paar leuke extra's(groter scherm, livevieuw,..) en natuurlijk behoudt hij tot het volgende model zijn waarde. Nu spreek ik mezelf tegen ik weet het, ....
                    Inderdaad is live view en 14 bit een belangrijk voordeel voor de 40D. En de 6 beelden per seconde. En de 9 goede AF punten.
                    Maar de hoge ISO is zeker geen voordeel.

                    En de 5D is in twee jaar tijd nu een derde in prijs gedaald.
                    En de opvolger van de 5D, met de voordelen van de 40D kost opnieuw evenveel meer. Om daarna weer een derde in prijs te dalen.

                    Waarom zou de prijs van de 40D niet evenveel gaan dalen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cinneken Bekijk bericht
                    Maar wat mij het meest bezighoudt is wel het feit als ik kies voor het nieuwe spul ga ik dan achteraf geen spijt krijgen van dat ik toch niet een beetje meer uitgaf en voor het oude spul koos.
                    HHHMMMM

                    Steven
                    Dat kunnen wij niet beslissen.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke combo 40d of 5d???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fatje Bekijk bericht
                      40D en 5D hebben hetzelfde scherm dacht ik!
                      Niet in de verste verte!! scherm van de 40d is veel beter dan dat van de 5d! groter, beter van kleur.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke combo 40d of 5d???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Niet in de verste verte!! scherm van de 40d is veel beter dan dat van de 5d! groter, beter van kleur.
                        idd 5D 2.5" scherm 40D 3.0", maar wel alletwee 230.000 pixels

                        HIER heb je "side by side"
                        Grtz Fatje

                        - EOS + EF -

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke combo 40d of 5d???

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fatje Bekijk bericht
                          idd 5D 2.5" scherm 40D 3.0", maar wel alletwee 230.000 pixels

                          HIER heb je "side by side"
                          Maar dat is niet alles, de 5d heeft een troepscherm, de 40d een véél beter. dara zie je tenminste kleur op.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke combo 40d of 5d???

                            Als je voor full frame kiest zou ik wachten op de opvolger van de 5D, die in februari in de winkel ligt.
                            Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke combo 40d of 5d???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                              Voor de 40D op een derde tot een vierde van de nieuwprijs over een jaar tijd.
                              ???? waar zijn die 30d's aan een derde of een vierde van de nieuwprijs

                              Comment

                              Working...
                              X