Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherm calibreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherm calibreren

    Goeden avond

    Ik heb hier twee crt montoren iiyama hm903dt staan en een acer notebook (nieuwe)
    Nu is mijn vraag ik deze 3 monitoren gecalibreerd maar klopt het dan dat de foto`s dan toch op al de drie
    de schermen verschillend zijn.
    Zelfs op mijn noteboek hebben de mensen op sommige foto`s rode lippen.
    Als ik nu een zelfde foto op ieder scherm aanpas dan krijg ik toch 3 verschillende foto`s.

    Graag wat informatie hoe ik dit kan oplossen .

    Groetjes Nancy

  • #2
    Re: scherm calibreren

    Je zit met 3 schermen met afwijkende mogelijkheden op gebied van contrast, helderheid, kleurbereik, witpunt. Wil je hetzelfde resultaat op alle schermen dan ga je het beste scherm moeten beperken tot de mogelijkheden van het minst goede scherm. Als je de drie schermen gaat calibreren dan kan je de helderheid en het witpunt ongeveer gelijk krijgen, contrast en kleurbereik blijven natuurlijk tot wat het beeldscherm toe in staat is.

    In de Lacie Blue Eye pro software zit de mogelijkheid om een reference profile in te geven om monitors te matchen maar ik denk niet dat dit profiel ook het contrast en kleurbereik gaat beperken. Dit vond ik in de handleiding:

    5.6. Using a Reference Profile for Easy Setup or Monitor Matching
    The Reference Profile Setting allows you to calibrate your monitor to closely match another monitor. This allows you to ensure colors are closely matched between two monitors connected to the same computer or on two different computers. All related calibration settings, including advanced settings, such as specific Black Point or Chromatic adaptation, are memorized, included in the calibration without the need for further setup, and locked, thus preventing any accidental change. This feature can also be used as an easy and safe way to setup your calibration even if you only have a single monitor. Instead of specifying all settings, which may be complicated and unsafe, a single file is used as a reference profile to define the “standard”. Once the reference profile is selected, its settings will be used for any future
    calibration. All calibration settings are locked, making accidental wrong calibration impossible.


    Mij lijkt het dat dit eerder een soort preset is zodat je je niet kan vergissen in de parameters die je moet ingeven voor het calibreren...

    Het ene scherm is trouwens nooit identiek aan het andere scherm, ook al is het hetzelfde type en merk... Afwijking op de tolerantie van de componenten en bij CRT zeker ook de leeftijd van het scherm zijn bepalend voor zichtbare afwijkingen...

    Ik heb gisteren m'n scherm nog gecalibreerd, je kan met de Lacie software makkelijk de kwaliteit van de calibratie controleren, je krijgt een rapport zoals dit:


    Als je 3 zulke rapporten hebt zou je eens kunnen bekijken wat je moet afregelen... De software van GretagMcBeth gebruik ik al lang niet meer... je krijgt op het einde enkel een 'before&after' beeldje zonder technische uitleg...

    Je zou in Photoshop kunnen simuleren hoe de foto eruit ziet met het profiel van het minst goede scherm maar dit is niet je bedoeling neem ik aan? Dat doe je met 'View'-->'Proof setup'
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

    Comment

    Working...
    X