Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale compactcamera gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale compactcamera gezocht

    Ben op zoek naar een digitale compactcamera. Mijn budget gaat tot 250 euro.
    Mijn vriendin heeft de Canon Eos 400D+ objectieven erbij, maar vaak zitten we eens verveeld dat we weer met die zware tas moeten "sleuren". Daarom hadden we nu gedacht om een compactcamera aan te schaffen die (veel!) minder plaats in beslag neemt en we ook herinneringen mee kunnen vastleggen.
    Zelf had ik gedacht aan de Canon Ixus 75, heb hier al enkele reviews over gelezen maar ben nog niet volledig overtuigd van deze camera.
    Vooral belangrijk zijn scherpte, kleuren, deftig menu (dat je toch tamelijk wat verschillende instellingen kan gebruiken), batterijduur, ... the usual stuff dus.10 mp niet nodig, 6-7 al meer dan genoeg voor mij.
    Kunnen jullie mij iets aanraden?

  • #2
    Re: Digitale compactcamera gezocht

    Bekijk deze test eens:
    Over the years Canon's A series of budget priced compact cameras has grown to a considerable line-up of now nine models, developing along the way from simple 'point and shoot' entry-level models into fully featured enthusiast models for the photographer wanting a decent level of photographic control at an affordable price. Back in February Canon announced another addition to the range in the shape of the Powershot A560 and A570 IS - twin replacements for the A540 (and the latest in a succession of models going back to the A75). The cameras are almost identical, with the A570 IS sporting optical image stabilization as an extra (the A570 IS is actually the lowest priced A series camera with this feature). So let's find out if the A570 IS is capable of continuing the success of its predecessors, starting, as ever, with the headline features.


    Minder dan 200 euro, niet al te groot, beeldstabilisatie, en een vrij goede beeldkwaliteit voor een compactje.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Digitale compactcamera gezocht

      bedankt voor de tip black bandit, maar is er niet nog iets meer compacter? Ik heb gelezen dat die ixus echt extreem dun is.

      Maar ik heb het nu heel de tijd over canon, is dit nu het topmerk in de fotografie? Of zijn er nog andere goede merken die ik hier vergeet... Ik denk aan pentax of practika? Of casio?

      Comment


      • #4
        Re: Digitale compactcamera gezocht

        De meeste merken (Canon, Casio, Fuji, Nikon, Pentax, Sony...) hebben wel heel compacte camera's, probeer er wel een met beeldstabilisatie te kopen, daardoor zal het percentage scherpe foto's zeker groter zijn.

        Heel veel megapixels in zo'n kleine camera geeft meestal geen betere foto's. Je moet dus zeker niet de duurste kiezen. Laat je ook niets wijsmaken dat een bepaald merk of type op de hogere iso-waarden nog mooie beelden geeft, want meestal zijn de foto's op iso 400 nog net bruikbaar (zelfs al gaat de camera tot iso 3200 of nog hoger).

        De enige compact die goed werkte op iso 800/1600 was de Fuji F30/31. Van de opvolger heb ik pas nog ergens een test gelezen, en daar zijn de hoge-iso foto's helemaal niet meer zo goed. Het is dus helemaal geen waardige opvolger, ze hebben er wel een 12-megapixel-beeldchip ingezet, maar daardoor is de beeldkwaliteit ook flink achteruit gegaan. Liever een 6-megapixel F30 of F31 dan een F50 met 12 megapixels en een veel slechtere beeldkwaliteit. Maar die F31 zal ondertussen overal wel uitverkocht zijn...

        De echte beeldkwaliteit verschilt niet zo heel erg veel als je verschillende merken of types met elkaar vergelijkt. De camera's met hetzelfde aantal pixels gebruikt meestal ook een sensor van hetzelfde type (gewoonlijk van Sony).
        Alleen de gebruikte lenzen kunnen het verschil maken, de beeldverwerking in de camera kan ook wat verschillen van merkt tot merk.

        Ik kan dus niet met zekerheid zeggen welke camera de beste is, de beeldkwaliteit van die Canon A510 IS was volgens de test wel wat beter dan die van de concurrentie, daarom had ik die link hier ook gezet.
        Maar als die niet compact genoeg is, dan moet je bij dpreview ook eens gaan kijken naar tests van die super-compactjes.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Digitale compactcamera gezocht

          dat is nu nog eens een deskundige uitleg waar ik verder mee kan, ik ga het zeker wat verder uitspitten. Bedankt hé !!

          Die tip van die beeldstabilisatie is zeker handig, ik had daar eerder nooit bij stil gestaan. Dat van die pixels was ik me ook van bewust. Ik kick niet op de meeste pixels, uit ervaring weet ik dat je voor gewoon familiekiekjes de pixels toch niet op max zet, alleen al om wat megabytes te sparen op je HD.

          Als ik nog vragen zou hebben ga ik ze zeker stellen.

          Comment


          • #6
            Re: Digitale compactcamera gezocht

            want meestal zijn de foto's op iso 400 nog net bruikbaar
            Ik bezit dan wel de Canon S5 die boven het budget valt (+/-400€)
            Maar ik ben van mening dat voor de normale gebruiker ISO 800 zeker nog bruikbaar is.
            Ik bedoel hiermee: website gebruik, kleine afdrukken, familie foto's.
            Tenslotte een minder goede foto is altijd nog beter dan geen foto.

            Bijvoorbeeld deze:
            Janus.
            Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
            Enkele van mijn foto's

            Comment


            • #7
              Re: Digitale compactcamera gezocht

              idd, maar voor het "zwaardere" werk kan ik nog altijd terug vallen op de eos 400d van m'n vriendin.

              Comment


              • #8
                Re: Digitale compactcamera gezocht

                wat denken jullie hier van?

                Casio EXV7

                -Heeft een optische beeldstabilisator wat wel essentieel bleek te zijn.
                -Zat genoeg aan megapixels
                -en niet te vergeten, een scherpe prijs...

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale compactcamera gezocht

                  Bij de test (dpreview) van die Casio EX-V7 valt mij op dat de beeldstabilisatie maar 1 stop voordeel biedt, er zijn toch merken die een heel stuk beter doen.

                  Casio is nog maar pas begonnen met "gestabiliseerde" compactjes te bouwen, en ik denk dat ze op dat gebied nog niet voldoende ervaring hebben.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale compactcamera gezocht

                    ah bedankt, ik ga die review site ook wat uitspitten en ik zoek nog wat verder

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale compactcamera gezocht

                      hmm mijn oog is nu gevallen op dit model:

                      nikon coolpix S500

                      kan helaas geen review vinden op die review site. Maar nikon lijkt me toch een fabricant die al jaren in het vak zit wat betreft fotografie? toch?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitale compactcamera gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefanaat Bekijk bericht
                        hmm mijn oog is nu gevallen op dit model:

                        nikon coolpix S500

                        kan helaas geen review vinden op die review site. Maar nikon lijkt me toch een fabricant die al jaren in het vak zit wat betreft fotografie? toch?
                        Kheb me laten vertellen dat panasonic ook niet slecht doet, met zijn leica camera's, in het bijzonder deze: Panasonic Lumix DMC-FX30.

                        maar is panasonic een bekende in de fotografie wereld?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitale compactcamera gezocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefanaat Bekijk bericht
                          hmm mijn oog is nu gevallen op dit model:

                          nikon coolpix S500

                          kan helaas geen review vinden op die review site. Maar nikon lijkt me toch een fabricant die al jaren in het vak zit wat betreft fotografie? toch?
                          Die hebben ze op andere sites ook al getest:
                          (bij de eerste link krijg je eerst "reclame" voor Sony, als je even wacht dan gaat die vanzelf weg.)

                          Tech Talk - Discuss PC Hardware, Software, Internet and Other Technology





                          Ik heb de tests zelf niet allemaal gelezen, maar Nikon scoort meestal ook goed, en Panasonic maakt ook heel goede compacte camera's.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitale compactcamera gezocht

                            bedankt, ik pluis het uit

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitale compactcamera gezocht

                              jah, de kogel is voor 95 procent door de kerk, het zal een sony worden, een sony cybershot W90.. lijkt alles aan boord te hebben wat ik nodig heb. Zat genoeg aan megapixels, beeldstabilisator, carl zeis lens (toch een bekende)!?

                              Tenzij een van jullie nog vlug zegt :" nee niet doen, geen sony " dan staat mijn besluit vast , haha !

                              bedankt alleszins voor alle hulp, voornamelijk black bandit

                              Comment

                              Working...
                              X