Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

    Ik zie met interesse de gestaag groeiende stroom berichten over de typische problemen van de Canon 1Dmk3. Benieuwd kijk ik vooruit op de uitkomst van deze heuse soap.

    Nu, op de drempel van de aanschaf van een tweede body, waarbij ik de neiging heb of had om te gaan voor de 1Dmk3, ben ik aan het twijfelen geslagen. Gezien de problemen die de kop opsteken bij deze nieuwe modellen, en de traagheid of voorzichtigheid waarbij Canon blijkbaar reageert (in mijn ogen, en in die van anderen, zo te merken) vraag ik me af of ik niet beter gewoon een stapje terug zou moeten gaan. Dat betekent kiezen voor een 5D, een "bewezen" model waar de kinderziektes bekend, of uit zijn.

    Of zou ik dan weer wachten op de vermoedelijke 5Dmk2 van volgend jaar (wat wordt het, als het nieuwe model ook daadwerkelijk eraan komt? Maart, april, mei voordat die leverbaar zou worden) met alle nieuwe kinderziektes van dien?

    Wat is wijsheid? Gaan voor het nieuwste en alle mogelijke problemen nemen zoals ze komen, met het voordeel van 14bit en alle gein en ongein van de vernieuwingen. Of gewoon een stapje terug nemen en gaan voor dat wat zich bewezen heeft? Ik weet het nog niet...

    Even voor de duidelijkheid, ik wil een grotere sensor dan de 1,6crop camera's hebben, een 40D valt dus af voor mij: ik heb de 20D al...
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

  • #2
    Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

    mijn 300D vervangen door de 30D, terwijlde 300D nog prima was, maar je wil wel eens wat anders.
    de 30D zonder terughoudendheid aangeschaft had zich nl al bewezen.
    zou dus gewoon upgraden naar een toestel wat zich al bewezen heeft en niet nieuw kopen om dat het(al weer) een nieuw model is.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

      ik kan je twijfel rond de 1d mk3 begrijpen maar waarom dan geen 1d mk2n?
      die is wel bewezen en tov je 20D ook wel een hele stap vooruit denk ik...

      tweedehands moet je er toch een kunnen vinden tegen goede prijs... tenzij je echt nieuw in de winkel wil kopen he...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

        En waarom geen 5D als de 5D II uit is? De huidige 5D zal dan nog altijd een goed machine zijn en aan een heel interessante prijs want de meesten zullen de II willen hebben.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

          Een zinnig en verstandig antwoord, Bouk. Die gedachte speelt nu zeker op, met al die ellendige verhalen rond de 1Dmk3

          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
          ik kan je twijfel rond de 1d mk3 begrijpen maar waarom dan geen 1d mk2n?
          die is wel bewezen en tov je 20D ook wel een hele stap vooruit denk ik...

          tweedehands moet je er toch een kunnen vinden tegen goede prijs... tenzij je echt nieuw in de winkel wil kopen he...
          Ik wil 'm liever nieuw, maar ik heb wel zitten denken aan de 1Dmk2 tweedehands. Alleen, de gebruiksvriendelijkheid is minder, als ik het goed begrepen heb. Een kwestie van wennen natuurlijk, maar toch. Ik zal eens kijken wat het werkelijke verschil tegenover de 5D is, hoeveel meer camera ik daarmee in huis zou gaan halen.


          Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
          En waarom geen 5D als de 5D II uit is? De huidige 5D zal dan nog altijd een goed machine zijn en aan een heel interessante prijs want de meesten zullen de II willen hebben.
          Waarom dan niet meteen een 5D? Waarom wachten? Het gaat er niet om dat de prijs interessanter is of wordt, maar of het nieuwe wel de verstandigste keuze is, zelfs met de eventuele meerwaarde aan techniek die erin zit. Bovendien wil ik niet zolang wachten tot de 5Dmk2 er is. Dat kan nog veel te lang duren.
          meer over mijn fotografie is te vinden op
          http://www.nandoonline.com

          Comment


          • #6
            Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

            Heb onlangs de overstap gewaagd van de 20D naar de 5D en ik heb het mij nog geen moment beklaagd. Je weet onmiddelijk alle knopjes en menu's "zitten" en de fullframe zoeker is een heuse verademing. De beeldkwaliteit is, zoals bekend, uitsteken ook op de hogere iso's. Met de cashback van €200 momenteel heb ik niet getwijfeld.
            Grtz Fatje

            - EOS + EF -

            Comment


            • #7
              Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

              Als een nieuw product uitkomt (wat het ook is), kan het goed zijn dat de fabrikant weet heeft van bepaalde tekortkomingen ...desondanks wordt het op de markt gebracht met een zogenoemd "berekend risico". Ik zeg niet dat dit het geval is met de mkIII , doch je weet nooit. Dit staat los van de kinderziekten die er altijd wel zijn.
              Daarom raad ik niet aan als eerste een pas uitgekomen camera te komen.

              Anderzijds zou ik ook geen camera kopen die op zijn einde loopt...dus kortelings vervangen wordt. Vele fabrikanten zien dit als een opportuniteit om nog wat geld te scheppen en proberen dan nog wat zogenoemde "kostreducties" aan het toestel door te voeren, welliswaar niet zichtbaar voor de klant.

              Dit is de realiteit.

              Grt,
              JanMetDePet
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

              Comment


              • #8
                Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht

                Ik wil 'm liever nieuw, maar ik heb wel zitten denken aan de 1Dmk2 tweedehands. Alleen, de gebruiksvriendelijkheid is minder, als ik het goed begrepen heb. Een kwestie van wennen natuurlijk, maar toch.

                eens je hem goed kent, vind ik hem juist heel gebruiksvriendelijk (enkel is het scherm wel heel klein, maar dat los je op door de 1dmkIIN te kopen)
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                  Ik vind toch, ongeacht wat Canon in februari/maart gaat aankondigen, dat je met een 5D nooit een miskoop kan doen. Het is en blijft een fantastisch toestel, de beeldkwaliteit en ruisverhouding blijft toch enorm goed, en dit zowel nu als volgend jaar. Ik overweeg soms ook om van deze actie te profiteren. Probleem is dat ik nog andere zaken op mijn verlanglijstje heb staan, en ik van mijn 30D nog altijd heel tevreden ben.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                    Met de cashback-actie die nu loopt is de Canon 5D het allerbeste wat er voor die prijs te koop is. Misschien zelfs het allerbeste tout-court... en in ieder geval een pak beter qua beeldkwaliteit (zker op hoge ISO-waarden) dan de 1D Mark II N. Plus... je kijkt nog eens door een échte (FF-)zoeker! Wat een verademing na acht jaar sleutelgatloeren!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                      Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                      Als een nieuw product uitkomt (wat het ook is), kan het goed zijn dat de fabrikant weet heeft van bepaalde tekortkomingen ...desondanks wordt het op de markt gebracht met een zogenoemd "berekend risico". Ik zeg niet dat dit het geval is met de mkIII , doch je weet nooit. Dit staat los van de kinderziekten die er altijd wel zijn.
                      Daarom raad ik niet aan als eerste een pas uitgekomen camera te komen.

                      Anderzijds zou ik ook geen camera kopen die op zijn einde loopt...dus kortelings vervangen wordt. Vele fabrikanten zien dit als een opportuniteit om nog wat geld te scheppen en proberen dan nog wat zogenoemde "kostreducties" aan het toestel door te voeren, welliswaar niet zichtbaar voor de klant.

                      Dit is de realiteit.

                      Grt,
                      JanMetDePet
                      Dit riekt erg naar wantrouwen en achterdocht, eerder dan objectiviteit. Kostenreducties? Bewuste tekortkomingen laten zitten?
                      Dat laatste wil ik wel geloven, want ze zullen misschien vaak denken dat een firmware het wel zal oplossen. Dat eerste... Je noemt het realiteit, maar mag jij in de keuken van de fabrikant kijken? Ik noem het een vermoeden, en in dat vermoeden geloof ik niet.
                      Maar ik maak uit je verhaal op dat de 5D te oud is en ik een nieuwe 5D niet zou moeten kopen omdat die te nieuw is. Tja, als het zo moet, hou ik veel geld over. Misschien niet eens zo gek

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fatje Bekijk bericht
                      Heb onlangs de overstap gewaagd van de 20D naar de 5D en ik heb het mij nog geen moment beklaagd. Je weet onmiddelijk alle knopjes en menu's "zitten" en de fullframe zoeker is een heuse verademing. De beeldkwaliteit is, zoals bekend, uitsteken ook op de hogere iso's. Met de cashback van €200 momenteel heb ik niet getwijfeld.
                      Klopt, de 5D zou een perfecte aanvulling op een 20D moeten zijn (heb ik gelezen) De cashback is ook aantrekkelijk en ik moet eerlijk zijn, voor dat geld is het een waanzinnig mooie camera.
                      Maar ik wil me niet laten beïnvloeden door een geldkwestie (tot op zekere hoogte natuurlijk). In de eerste plaats gaat het erom, dat ik vooruit ga op mijn huidige camera qua kwaliteit en dat ik dan daarmee enkele jaren ermee uit de voeten kan zonder weer een sponsoring aan de fabrikant Canon te moeten doen.
                      meer over mijn fotografie is te vinden op
                      http://www.nandoonline.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                        Ook ik kijk met enige achterdocht naar de verhalen over de 1DmIII en de 40D.

                        Ik heb nu de 20D en de 30D en ben van beide tevreden.

                        De 20D heeft de mooiere/zachtere kleuren, de 30D heeft dan weer betere/snellere opties.

                        Ook het softwareprobleem speelt voor mij een rol.

                        Nu gebruik ik dezelfde Rawconvertor (Rawshooter Pr) voor beide toestellen, en deze werkt perfect.

                        Bij een upgrade naar een hoger type (40D, 1DmIII, 5D) zullen er weer extra programma's moeten geïnstalleerd worden.

                        Ook zal het weer een hele tijd duren vooraleer ik deze weer (volledig) onder de knie heb. (workflow)

                        Geloof het of niet, maar ik ben de laatste tijd serieus aan het denken om mij een (jonge/weinig clicks)20D bij aan te schaffen.

                        Oké, dit toestel is "uit/oud".

                        De nieuwe camera's hebben een snellere/betere focus, hebben hogere fps, hebben een groter display etc...

                        Soms wou ik dat de 20D/30D beter/sneller konden focussen, maar dit is dan weer een reden om het onderste uit de kan/camera te halen.

                        Overstappen naar een FF zou ik persoonlijk niet doen, kwestie van tele(persoonlijk) te verliezen.

                        Een 1,3crop zou ik nog overwegen

                        Aan jouw uitleg te "voelen" had je graag een 1DmIII gekocht.

                        Ik zou het (perikelen) nog eventjes met argusogen volgen, om dan bij opheldering de sprong te wagen.

                        Anders blijf je met een wrang gevoel zitten denk ik.

                        Wat men in februari/maart gaat uitbrengen zal ook wel kinderziektes hebben. De frustratie van een toestel dat niet naar behoren werkt is ook niet te onderschatten denk ik.

                        1DmIII, 5D,....of wachten tot het voorjaar

                        Het zijn zware beslissingen hé?
                        Groetjes
                        ----JO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                          ik kan je twijfel rond de 1d mk3 begrijpen maar waarom dan geen 1d mk2n?
                          .
                          Even een kleine zijsprong... Wat is het verschil tussen een 1D mk2 en een 1D mk2N?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                            Bij mij ging het idd om de prijs, je kan een nieuwe 5D kopen + een tweedehandse met weinig clicks voor een andere lens die je op dat moment maar zou gebruiken voor een minderheid van de foto's. En dat voor dezelfde prijs als de 5D II die mss nog kinderziektes zal hebben

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is verstandig - aanschaf oud of nieuw model

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leeuwarden Bekijk bericht
                              Even een kleine zijsprong... Wat is het verschil tussen een 1D mk2 en een 1D mk2N?
                              hele kleine veranderingen waarvan de belangrijkste, denk ik, is dat bij de N-versie je de ISO waarde ziet staan in de zoeker...
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X