Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor cleaning: waar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor cleaning: waar?

    Hallo iedereen.

    Ik ga preventief mijn sensor eens laten schoonmaken van mijn 350D (immers nog nog gebeurd en heb toestel al anderhalf jaar).


    Heb geďnformeerd bij CalumetPhoto in A'pen en daar kost het (slechts) 12€ (excl. BTW) en is het op 5 minuten klaar.
    Ze zouden het zowel nat als droog schoonmaken (wat dat ook mogen zeggen), maar ze zouden niet blazen.


    Bij Metrofoto kost het immers 35€ en duurt het een dag.
    Bij Foto Degreef kost het 20€ en duurt twee dagen.


    Iemand enige ervaringen bij deze winkels?

    Calumet klinkt in vergelijking met de andere winkels zo goedkoop en snel



    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Sensor cleaning: waar?

    Thuis = nog veel sneller en goedkoper .

    Comment


    • #3
      Re: Sensor cleaning: waar?

      Zelf doen !

      Wat je zelf doet is meestal beter gedaan !

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Sensor cleaning: waar?

        Dat dacht ik van mijn snowboard waxen ook

        Comment


        • #5
          Re: Sensor cleaning: waar?

          Het duurt inderdaad maar 5 minuten. Misschien moet je bij de anderen gewoon je camera binnen brengen en kunnen ze het niet direct doen, en doen ze het op een rustig moment.

          Als je zelf zo'n set koopt kost het je 5 euro per swab.
          SKurt.be
          www.SKurt.be

          Comment


          • #6
            Re: Sensor cleaning: waar?

            Mja, ik mss gewoon naar Geheugenkaart.

            Daar kost het 35€ en je krijgt sensorswabs, pecpads en een flesje Eclips.

            Dan kan ik het in't vervolg zelf doen

            Comment


            • #7
              Re: Sensor cleaning: waar?

              Ik ga preventief mijn sensor eens laten schoonmaken
              Mag ik eens vragen wat voor zin het heeft om iets "preventief" schoon te gaan maken?
              Een sensor is vuil of hij is schoon.
              Als hij vuil is dient hij gereinigd te worden, maar als hij schoon is heeft dat geen enkele zin.


              Janus
              Last edited by janus007; 31 oktober 2007, 14:10.
              Janus.
              Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
              Enkele van mijn foto's

              Comment


              • #8
                Re: Sensor cleaning: waar?

                Wel, ik zie in ieder geval een stofpuntje op een spiegel, dus wil al zeker niet dat het op de sensor komt.

                Daarnaast kan ik het hierna zelf doen als het echt nodig mocht zijn, dan is het zonder wachten opgelost!


                'Gereinigd' is trouwens met een 'd'

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor cleaning: waar?

                  'Gereinigd' is trouwens met een 'd'
                  Gelukkig heb ik van fotograferen meer verstand

                  Janus
                  Janus.
                  Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                  Enkele van mijn foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor cleaning: waar?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
                    Ik ga preventief mijn sensor eens laten schoonmaken van mijn 350D
                    Preventief schoonmaken? Preventief onderhouden kan, maar preventief schoonmaken niet. De kans dat het vuil blijft blijft hierna net zo groot.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor cleaning: waar?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
                      Hallo iedereen.

                      Ik ga preventief mijn sensor eens laten schoonmaken van mijn 350D (immers nog nog gebeurd en heb toestel al anderhalf jaar).
                      snip
                      OT
                      sorry voor de semantiek maar "preventief schoonmaken" kan niet ... ofwel is hij niet vuil en dan hoef je 'm niet schoon te maken ofwel is hij wel vuil en dan is het helemaal niet meer "preventief" maar "effectief" LOL !

                      en PS Ik heb mijn 400D laten "uitlijnen" cq calibreren en ze hebben als bonus mijn sensor "gekuist" maar ik denk dat hun dweil een beetje vuil was ..

                      Ik kan hier dus ook op zoek naar de beschreven methodes om een sensor te kuisen .. wie een goede vlotte methode heeft .. ik hou mij aanbevolen ..!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensor cleaning: waar?

                        Scotch Magic Tape. 2 euro voor 50 beurten...

                        Maar eh... preventief
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensor cleaning: waar?

                          Ik heb al gelezen dat die Scotch green tape ongeveer magie is voor sensor cleaning maar ik vraag mij toch wel af of er geen minuscule lijmpartikkels achterblijven op de sensor ? waar dan weer stof kan in kleven .. ?
                          Kan men daarvoor bvb geen microscoop lensdoekjes gebruiken ? (droog) ik heb mij dat al dikwijls afgevraagd ..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensor cleaning: waar?

                            Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
                            Mag ik eens vragen wat voor zin het heeft om iets "preventief" schoon te gaan maken?
                            Een sensor is vuil of hij is schoon.
                            Als hij vuil is dient hij gereinigd te worden, maar als hij schoon is heeft dat geen enkele zin.


                            Janus
                            Toch: ik was mijn handen ook altijd voor dat ik ga plassen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensor cleaning: waar?

                              in 5 min kan je geen sensor schoonmaken . Als ge detals bekijkt en het stof die plakt op de sensor wil wegdoen gaat dit niet alleen maar met blazen en een swapke! Sesnor krijgt warm waardoor kleine stofdeeltjes durevn aan de sensor kleven. Die moet je al gaan wegdoen met oorstokskes(niet gebruikt ) en eclipse . zou hem het willen zien doen in 5min . Bij canin in de pro days deden ze daar ook een 10min over. Kreeg men toestel erger terug dan voordien !
                              Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                              http://www.racenews.be

                              Comment

                              Working...
                              X