Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw objectief voor Canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw objectief voor Canon 400D

    Ik ben op zoek naar een nieuw objectief voor m'n Canon eos 400D.
    Ik heb vorig jaar de kit aangekocht, dus met de EF-S 18-55mm erbij.
    Nu zou ik graag een extra objectief bij kopen met een groter zoombereik (hoeft niet véél meer te zijn). Ik gebruik mijn canon voornamelijk voor 2 zaken: portretfotografie binnenshuis en natuurfotografie. Bij de portretfotografie heb ik vaak onscherpe foto's jammergenoeg.

    Dus kunnen jullie mij een lens aanraden met:

    - een groter zoombereik dan het huidige
    - scherpere foto's
    - mooiere kleuren...
    - en maximumprijs 300 euro ( dit voor een arm studentje)
    - en niet te vergeten: (wat wel al opviel) ik ben een amateurke, dus heb er eigenlijk geen idee van als een geschikte lens voor binnenshuis wel nog optimaal z'n werk zal leveren buitenshuis?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

    alles tesamen gaat niet (toch niet voor die prijs).
    Je zal sowieso meerdere lenzen nodig hebben.

    EF 50mm f1.8 kost max 90 EUR. Da's al een goed begin.
    voor natuurfotografie (bij goed licht) zou je kit-lens moeten volstaan. Als je macro's wil moet je een andere lens zoeken. EFS 60mm f2.8 bijv.
    equipment: camera's, lenses & some imagination

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

      Wel, als je budget 300 € is kan je netjes de bovenvermelde 50mm 1.8 kopen (eigenlijk een must in elk lensarsenaal ) en heb je daarboven nog centjes over
      voor de alomgeprezen Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Canon...

      Dat zou (heb ze zelf niet) een goede prijs/kwaliteit lens zijn... kost net iets meer dan 200 €...

      die scherpte ligt trouwens niet noodzakelijk aan je lens he... post eens een foto met exif gegevens... dan kunnen we misschien helpen...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

        de 50mm 1.8 ziet er goed uit voor een standaardlens, de prijs ook!
        Had wel gedacht dat ik meerdere lenzen nodig ging hebben... Deze eerste zal ik mij alvast aanschaffen. Nu nog verder uitkijken voor een lens met een groter zoombereik. Mijn kit volstaat dan misschien wel voor natuurfotografie maar ik heb zo iets van: mmm moest ik nu maar verder op dat dier kunnen inzoomen...

        Heb eens gekeken op de site van Fotokonijnenberg en die leveren een mooie prijs. Zijn jullie tevreden van hun service?

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

          Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
          Heb eens gekeken op de site van Fotokonijnenberg en die leveren een mooie prijs. Zijn jullie tevreden van hun service?
          als je via de zoekfunctie hier eens op konijnenberg zoekt, zullen er verschillende reacties komen... de ene niets dan lof, de andere niets dan miserie...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

            Als je je, in de portemonee, kunt pijn doen tot €350 (mogelijk iets minder, hangt van de winkel af) kan je de Sigma 17-70 kopen .. Ik vind dat een schitterende lens in termen van prijs/kwaliteit. De Tamron 18-50 is van dezelfde grootteorde maar aangezien dat je zei dat je iets maar zoom wilde .. JMHO

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

              IK heb zelf net een Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI Canon 67mm besteld.

              Hiermee wil ik ook voornamelijk portretten maken binnenshuis.
              Daarbij gebruik ik de breedhoek van m'n kitlens zelden, en als ik hem nodig heb volstaat deze wel met zijn laagste diafragma.
              Dus nu heb ik iets meer "tele" bereik en is deze ook meer geschikt voor donkere locaties. Prijs is iets van een €338.
              Mss heb je er wat aan .
              Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                ai ai hopen dat kerst en nieuwjaar de portemonnee wat vergroot
                Zijn jullie tevreden van Tamron? Heb eens de beiden ( Tamron en Canon) vergeleken in winkel en Tamron voelde (veel) minder degelijk aan... ik heb wel nog niet het resultaat van foto's gezien, dus daar kan ik me niet over uitspreken.

                Hswolfs, je vroeg een foto, wel dit is een link naar een eerder geplaatste op dit forum:


                En dit is de EXIF:

                Tv(Shutter Speed)
                1/250Sec.
                Av(Aperture Value)
                F5.6
                Metering Modes
                Evaluative metering
                Exposure Compensation
                0
                ISO Speed
                1600
                Lens
                EF-S18-55mm f/3.5-5.6
                Focal Length
                55,0 mm
                Image size
                1936 x 1288
                Image Quality
                -
                Flash
                Off
                White Balance
                Auto
                AF mode
                One-Shot AF
                Picture Style
                Standard
                Parameters
                Tone Curve : Standard
                Sharpness level : -
                Pattern Sharpness : -
                Contrast : 0
                Sharpness : 3
                Color saturation : 0
                Color tone : 0
                Color matrix
                -
                Color Space
                sRGB
                File Size
                1024 KB
                Dust Delete Data
                No
                Drive Mode
                Single-frame shooting
                Owner's Name
                unknown
                Camera Body No.
                530196300


                Sorry als het wat lang uitvalt...
                Ik had deze foto trouwens met programma al wat scherper gemaakt maar was er nog steeds niet tevreden van. Waarschijnlijk zien jullie wel aan EXIF wat ik verkeerd gedaan heb?

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                  Het voorste beestje en de ondergrond zijn toch goed scherp? De reden dat de rest behoorlijk soft is komt omdat je niet voldoende DOF hebt gebruikt.

                  Je had hier mss naar een F8 kunnen gaan of zelfs nog iets meer als je een vaste hand hebt.
                  Verder wel een leuke foto, meer DOF is naar mijn mening niet echt nodig hoor .
                  Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                    Valerie, ik denk dat voor jou vereisten, een Tamron 28-75 2.8 een superlens is. Je kitlens kan je dan houden voor de keren dat je een groothoek nodig hebt en de tamron kan je voor al de rest gebruiken (portretten...)

                    de Tamron 28-75 is een supergoede lens qua scherpte en is één van de meest geprezen Tamron lenzen (kijk maar eens naar de foto's van Trebs hier op het forum, ik denk dat al zijn portretten met deze Tamron zijn genomen)

                    Ik zou beginnen met de Tamron te kopen (kost je rond de 320 euro nieuw) en dan nog een beetje verder te sparen voor een sigma 70-300. Deze telelens zal je meer kunnen gebruiken voor de natuurfotografie.

                    een lens is trouwens niet op haar scherptst als je ze gebruikt met het grootste diafragma, en dat zal waarschijnlijk ook het probleem zijn met jou foto, op 55mm is het kleinste diafragmagetal van de kitlens f5.6,je had het best iets groter gekozen.(om enige verwarring te vermijden voor alle zekerheid nog eens vermelden dat hoe kleiner je diafragma-opening, hoe groter het diafragmagetal is) Alle lenzen geven scherpere foto's als je het diafragma wat toeknijpt. (bij de meeste lenzen rond f5.6-f8) Dit wel als de hoeveelheid licht het toelaat. Want vanaf je te weinig licht hebt om je diafragma toe te nijpen, dan begin je met bewegingsonscherpte te sukkelen...
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                      amai, het gaat echt nog moeilijk worden om een lens te vinden, too many options!

                      Deze foto was op zoobezoek, dan stond hij op automatisch en stel ik zelf niets handmatigs in... kan je lekker veel fotootjes maken. Ik laat hem meestal op automatisch staan, mss beter nog eens wat meer zelf op instellingen gaan zoeken. Maar soms heb je daar geen tijd voor en is je onderwerp er vandoor...

                      De foto's van Trebs bevallen me wel qua kwaliteit als het idd deze Tamron is, ...

                      Alleszins bedankt voor al de informatie, ben toch al een stapje verder! En probleem van keuze is enkel een luxeprobleem hé

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                        Ik heb je een pb gestuurd over de Canon compact 2.5 50mm macro die volgens mij de diverse door jou gezochte mogelijkheden zeker zal bieden. (En staat hier op het forum voor 180 euro te koop.)
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                          ok het is beslist! Ik schaf me de 50mm f1.8 aan en spaar nog eventjes door voor een tele.

                          Voor deze 50mm f1.8 nog een klein (waarschijnlijk dom) vraagje: sluit die perfect aan op m'n camera of moet ik eerst nog zo'n ring kopen? Aangezien diameter 52 ipv 58mm is... of zal ik hierdoor enkel een andere UV- vilter moeten aankopen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                            Hij zal perfect aansluiten op je body hoor.
                            diameter 52 ipv 58mm is de maat aan de voorkant van de lens, en dus voor je filters.
                            Een uv filter zou ik voor deze lens niet aanschaffen.

                            Wat hierboven al is aangehaald: de sigma 70-300 apo is een geweldige budget tele.

                            Maar om de beste resultaten uit je toestel te halen zul je toch aan de handmatige of halfautomaat instellingen moeten beginnen.

                            Je toestel weet namelijk nooit wat jij wilt en daardoor is de auto stand leuk voor als je je toestel eens aan een ander geeft.
                            Ik noem de auto instelling namelijk de "oberstand"

                            Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw objectief voor Canon 400D

                              oberstand leuk
                              ja zal idd wat meer handmatig moeten beginnen instellen. Deed dat in het begin vooral maar na een tijdje werd die automatiek handig, maar dan heb je die uitdaging niet zo meer...

                              Zal de sigma in m'n achterhoofd houden voor binnen een half jaartje ofzo.

                              UV filter deze diameter had ik nog liggen, maar is dus niet nodig? Heb op m'n camera nu een gewone filter zitten tegen stofjes en dergelijke. Deze ook niet nodig of toch wel? Heb hem altijd gebruikt dus weet eigenlijk niet of het veel beter is dan zonder?

                              Comment

                              Working...
                              X