Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens gezocht voor Nikon D40(X)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens gezocht voor Nikon D40(X)

    Hey allemaal,

    Ik ben van plan de stap te maken naar een DSLR camera, maar ik zit nog met enkele vragen. Het model dat ik overweeg te kopen is een Nikon D40.
    Ik heb me laten vertellen (en ook gelezen hier op het forum) dat het merk van de body niet zo'n groot verschil maakt (ik twijfelde tussen Canon en Nikon), maar voornamelijk de lens. De reden voor mijn keuze is dat een Nikon-body net iets budgetvriendelijker is dan een Canon.

    Ik zoek een goed instapmodel voor gebruik op optredens en fuiven, waar ik foto's maak van op het podium. 3/4e van mijn foto's zijn overzichtjes van het publiek of van de lichtshow, de rest foto's van mensen/dj.
    Belangrijk is dus dat ik scherpe foto's kan trekken in een donkere omgeving, en dat de kleuren volledig tot hun recht komen.

    Ook een lens met een bredere hoek vind ik zeer interessant om toch een mooi overzicht van het publiek te kunnen fotograferen wanneer je niet veel bewegingsruimte hebt.

    Welke lens raden jullie mij aan? Liefst geen prul, maar high-tech moet ook niet (het zou mijn eerste reflexcamera zijn, ik dacht aan 300 euro voor de lens).

    Extra vraagje: Is het een goed idee om nu reeds te investeren in een D40X, of is er buiten het aantal megapixels niet zo'n groot verschil met een "gewone" D40?

    Voor de Canon-fans: als jullie een leuk canon-alternatief in gedachten hebben, laat maar horen

  • #2
    Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

    Oorspronkelijk geplaatst door E31 Bekijk bericht
    Voor de Canon-fans: als jullie een leuk canon-alternatief in gedachten hebben, laat maar horen
    wel het Canon alternatief is uiteraard de EOS 400D waar je misschien een klein voordeel hebt op het gebied van ruis bij hoge ISO-waarden. Iets waar jij zeker rekening mee moet gaan houden als je in donkere omstandigheden wil werken.

    Losstaand van het merk dat je kiest (de D40 zal zeker niet slecht zijn) kan je eens kijken naar de Sigma 18-50 2.8 macro : goed lichtsterk en zowel breedhoek als 50mm voor de portretten. Ik heb deze op mijn 400D en ben daar zeker tevreden over. Deze kost zo'n 450 €
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

      De sigma 18-50/2.8 zal niet met autofocus werken op een nikon D40(x)

      Sigma Corporation of America is a subsidiary of the Sigma Corporation, a Japanese based family owned manufacturer of DSLR cameras, camera lenses and camera accessories. Founded in 1961, Sigma Corporation prides itself on high quality and innovative photographic equipment.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        De sigma 18-50/2.8 zal niet met autofocus werken op een nikon D40(x)

        http://www.sigma-photo.com/news/news.asp?nID=3356
        heeft een D40 dan hetzelfde "probleem" als een D40x? dat wist ik dus niet...

        Paly, die link zegt dat de 18-50 2.8 macro hsm net wel volledig werkt op de D40(x) deze is wel iets duurder (480 €)
        ik had het wel eerst over de niet-HSM... bij deze dus aangepast
        Last edited by Hans Swolfs; 31 oktober 2007, 08:22. Reden: extra info
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

          De HSM doet het wel op een D40.
          De D40 is de reden van sigma om op een aantal objectieven HSM te zetten.
          Veel verschillen zijn er niet tussen de d40x en d40.
          Lagere iso (100 ipv 200)
          3bps ipv 2,5
          en 10MP ipv 6MP

          (6MP is voldoende voor de meeste toepassingen)
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            De HSM doet het wel op een D40.
            De D40 is de reden van sigma om op een aantal objectieven HSM te zetten.
            Veel verschillen zijn er niet tussen de d40x en d40.
            Lagere iso (100 ipv 200)
            3bps ipv 2,5
            en 10MP ipv 6MP

            (6MP is voldoende voor de meeste toepassingen)
            blijkbaar want die HSM bestaat alleen met Nikon mount... Denk ook dat je als beginnende liefhebber niet veel verschil zal merken tussen de D40 & D40x... ga ze eens in je handen houden misschien dat daar kleine verschillen zitten...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

              Hoi,

              Ik ben regelmatig ook actief in het party en evenement gebeuren.
              Zelf heb ik lang met de D50 + kit lens op stap geweest.
              Sinds kort heb ik ook de Sigma 18-50 2.8, en dit is wel een meerwaarde tegenover de kitlens! (ik weet niet of je al een lens hebt of je direct voor de sigma wil gaan, anders zeker voor de sigma gaan !!!).
              Nu is er eigenlijk nog iets dat belangrijker is dan de lens, en dat is een goede flits ! zeker als je het type bent die scherpe foto's wil maken.
              Ik zou zeker eens kijken naar de aangeboden flitsen. Een nikon sb-600 of 800 is zeker aan te raden maar ik weet niet of dit binnen je budget ligt.

              Nu ik kan hier nog heel veel gaan vertellen, maar kzal het hier bij houden en als je vragen hebt zal ik daar alvast eerst op antwoorden.

              Op m'n site kan je veel van m'n foto's bekijken.

              Comment


              • #8
                Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                Hoi,

                Ik ben regelmatig ook actief in het party en evenement gebeuren.
                Zelf heb ik lang met de D50 + kit lens op stap geweest.
                Sinds kort heb ik ook de Sigma 18-50 2.8, en dit is wel een meerwaarde tegenover de kitlens! (ik weet niet of je al een lens hebt of je direct voor de sigma wil gaan, anders zeker voor de sigma gaan !!!).
                Nu is er eigenlijk nog iets dat belangrijker is dan de lens, en dat is een goede flits ! zeker als je het type bent die scherpe foto's wil maken.
                Ik zou zeker eens kijken naar de aangeboden flitsen. Een nikon sb-600 of 800 is zeker aan te raden maar ik weet niet of dit binnen je budget ligt.

                Nu ik kan hier nog heel veel gaan vertellen, maar kzal het hier bij houden en als je vragen hebt zal ik daar alvast eerst op antwoorden.

                Op m'n site kan je veel van m'n foto's bekijken.
                als je foto's van mensen wil nemen op feestjes is een externe flits inderdaad een absolute noodzaak...
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  als je foto's van mensen wil nemen op feestjes is een externe flits inderdaad een absolute noodzaak...
                  is dat zo? ik zie nochthans de huisfotografe van de Delite in Halen niet met flits werken... Die gebruikt een D70(s) als ik me niet vergis... De foto's daar zijn toch niet slecht vind ik...

                  natuurlijk als je niet volopen werkt en je diafragma dichtknijpt, zal het niet anders kunnen...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                    Volgens mij ben je best af met een lichtsterke "kleine" zoom - een 18-50 bij 2.8 bijvoorbeeld. Zo moet je minder steunen op je flitser en/of op hoge ISO (ruis !).
                    Nikon heeft er zo eentje, kost ongeveer 1.500 euro... . Goedkoper alternatief: de 17-50 2.8 van Tamron (+/- 400 euro). Zie http://www.tamron.com/lenses/prod/1750_diII_a016.asp.
                    Goed opletten toch, want de AF van de D40 werkt niet samen met veel lenzen van Tamron, Tokina, Sigma...( ! ).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                      Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                      Volgens mij ben je best af met een lichtsterke "kleine" zoom - een 18-50 bij 2.8 bijvoorbeeld. Zo moet je minder steunen op je flitser en/of op hoge ISO (ruis !).
                      Goed opletten toch, want de AF van de D40 werkt niet samen met veel lenzen van Tamron, Tokina, Sigma...( ! ).
                      daarom dus dat we boven reeds de 18-50 2.8 hsm van Sigma hebben aangeraden... die komt tweedehands minder dan 400... nieuw +- 465 €...

                      ik zou ook zolang mogelijk vermijden om flits en hogere iso te gebruiken...
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                        daarom dus dat we boven reeds de 18-50 2.8 hsm van Sigma hebben aangeraden... die komt tweedehands minder dan 400... nieuw +- 465 €...

                        ik zou ook zolang mogelijk vermijden om flits en hogere iso te gebruiken...
                        Tzou mij verwonderen als de sigma 18-80 2.5 HSM al tweedehands te verkrijgen is. Deze is nog niet zo lang op de markt.
                        Voor 399 is deze al nieuw te krijgen.


                        is dat zo? ik zie nochthans de huisfotografe van de Delite in Halen niet met flits werken... Die gebruikt een D70(s) als ik me niet vergis... De foto's daar zijn toch niet slecht vind ik...

                        natuurlijk als je niet volopen werkt en je diafragma dichtknijpt, zal het niet anders kunnen...
                        Ik zou die foto's wel es willen zien. 2.8 diafragma helpt wel maar tis echt geen wondermiddeltje om zonder flits scherpe portretten te maken.

                        Als je op een vaste plaats fotografeerd kan je je aanpassen, als ze daar veel licht gebruiken zou je idd misschien je flits niet kunnen gebruiken. Maar als je veel verschillende plaatsen doet moet je daar wel op voorbereid zijn en een flits bij de hand hebben. Ik ken er zeer weinig die geen flits gebruiken op party's.
                        Last edited by littlewan; 31 oktober 2007, 10:08.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                          Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                          Volgens mij ben je best af met een lichtsterke "kleine" zoom - een 18-50 bij 2.8 bijvoorbeeld. Zo moet je minder steunen op je flitser en/of op hoge ISO (ruis !).
                          Nikon heeft er zo eentje, kost ongeveer 1.500 euro... . Goedkoper alternatief: de 17-50 2.8 van Tamron (+/- 400 euro). Zie http://www.tamron.com/lenses/prod/1750_diII_a016.asp.
                          Goed opletten toch, want de AF van de D40 werkt niet samen met veel lenzen van Tamron, Tokina, Sigma...( ! ).
                          Toch vrij jammer dat al die mooie lichtsterke prime's niet bruikbaar zijn op een D40 zoals de 50mm f1.4 enz. alle lenzen waar geen motor inzit, kan je gewoonweg niet gebruiken, als beginnend fotoliefhebber koop je soms onwetend zo een D40, en dan kom je tot de teleurstellende conclusie dat je oude objectieven van je pa niet bruikbaar zijn op dat toestel, daar heeft Nikon volgens mij een steek laten vallen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                            Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                            Tzou mij verwonderen als de sigma 18-80 2.5 HSM al tweedehands te verkrijgen is. Deze is nog niet zo lang op de markt.
                            Voor 399 is deze al nieuw te krijgen.
                            heb je een punt... ik keek effe op konijn voor de prijs... 399 vs 480 is wel een groot verschil

                            Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
                            Ik zou die foto's wel es willen zien. 2.8 diafragma helpt wel maar tis echt geen wondermiddeltje om zonder flits scherpe portretten te maken.
                            www.delite.be Is wel zo dat daar nog wel redelijk wat ambient licht aanwezig is en ik heb hierover niet genoeg ervaring om te zeggen of flits aldanniet nodig is flits is altijd handig zeker...
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens gezocht voor Nikon D40(X)

                              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                              heb je een punt... ik keek effe op konijn voor de prijs... 399 vs 480 is wel een groot verschil
                              Ik heb m'n prijs vanop foto-rubens, idd veel verschil met konijn
                              www.delite.be Is wel zo dat daar nog wel redelijk wat ambient licht aanwezig is en ik heb hierover niet genoeg ervaring om te zeggen of flits aldanniet nodig is flits is altijd handig zeker...
                              Ik heb net ff de foto's van Delite in Halen bekeken en ze gebruiken daar echt ook wel een flits !!! Het is zelfs zo dat ze daar hun flits zelfs helemaal verkeerd gebruiken. Of misschien ligt dat aan mijn smaak. Tis net of ze de camera volledig in auto mode gebruiken.

                              Comment

                              Working...
                              X