Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon IXUS 70: rode ogen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon IXUS 70: rode ogen!

    Hallo

    Enkele weken geleden kocht ik me een compactje aan. Dit kwam me goed uit i.p.v. altijd DSLR+lenzen mee te sleuren op feestjes.

    Goede camera, mooie foto's, ... MAAR: één ding zit me serieus dwars.

    Ik krijg altijd knalrode ogen. Maakt niet uit of de functie aan staat of niet, meestal is het vandat. Op sommige foto's dan weer zijn de ogen nagenoeg perfect, maar vraag me niet naar een truc ofzo want die heb ik voorlopig nog niet gevonden.

    Is er iemand die dit probleem ook heeft? Of iemand die raad heeft? Ik heb nl. geen zin om altijd in Photoshop de ogen te corrigeren...

    Alvast bedankt.

    Jense
    Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

  • #2
    Re: Canon IXUS 70: rode ogen!

    Bij sommige mensen, niet allemaal, zal je dit fenomeen voorhebben met de flits.
    Dit komt doordat de flits niet ver van de lens staat en zo een zeer scherpe hoek onstaat tussen felle lichtbron(flits) en ccd. dit resulteerd in rode ogen.
    Gebruik je een externe flits dan zal je dat minder hebben.
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon IXUS 70: rode ogen!

      Gelukkig is het in de meeste gevallen vrij gemakkelijk om rode ogen bij te werken in een fotobewerkingsprogramma.

      De "rode-ogen" functie geeft een paar pré-flitsjes, waardoor de pupillen wat kleiner zouden moeten worden (die staan ver open als er weinig licht is, en daardoor krijg je juist die rode ogen op de foto), maar de meeste mensen reageren daarop door heel even de ogen te sluiten, en daardoor heb je meer kans op foto's met "gesloten ogen" in plaats van "rode ogen".

      Die functie uitschakelen, en de foto's bewerken is eigenlijk nog de beste oplossing.

      Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
      Gebruik je een externe flits dan zal je dat minder hebben.
      Dat zal niet zo gemakkelijk gaan op een IXUS(je).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon IXUS 70: rode ogen!

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

        Dat zal niet zo gemakkelijk gaan op een IXUS(je).
        Dit was ter illustratie van de flitshoek tov de ccd
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon IXUS 70: rode ogen!

          Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
          Dit was ter illustratie van de flitshoek tov de ccd
          Dat weet ik wel.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon IXUS 70: rode ogen!

            Dus als ik het goed begrijp heb ik maar 3 opties:
            1) Zonder flits fotograferen (vrij onmogelijk)
            2) In zwart-wit fotograferen (kan soms leuk zijn, maar altijd...?)
            3) Nabewerken (op sommige foto's eveneens vrij onmogelijk, heb bv. een groepsfoto van 20 man waarop iedereen stuk voor stuk rode ogen heeft)
            Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

            Comment


            • #7
              Re: Canon IXUS 70: rode ogen!

              Hallo,

              Ik gebruik veel de Ixus50 en hier ook steeds rode ogen voor binnenopnames met flits (veel dus) Is nu eenmaal typisch aan de kleine toestellen.


              greetz


              R
              Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

              Comment


              • #8
                Re: Canon IXUS 70: rode ogen!

                Oorspronkelijk geplaatst door Jense Bekijk bericht
                Dus als ik het goed begrijp heb ik maar 3 opties:
                1) Zonder flits fotograferen (vrij onmogelijk)
                2) In zwart-wit fotograferen (kan soms leuk zijn, maar altijd...?)
                3) Nabewerken (op sommige foto's eveneens vrij onmogelijk, heb bv. een groepsfoto van 20 man waarop iedereen stuk voor stuk rode ogen heeft)
                Met een compact toestel is dus de kans op rode ogen vrij groot, maar ik heb zelf ook al foto's moeten bewerken die uit een 20D + externe flitser kwamen, en daarbij moest ik ook minstens 20 rode oogjes wegwerken.
                Eender welk fotomateriaal je gebruikt in combinatie met een flitser (uitgezonderd studioflitsers natuurlijk), je zal vroeg of laat wel rode oogjes zien op de foto's.

                Met een DSLR + externe flits wordt de kans kleiner, maar dat wil niet zeggen dat je nooit rode oogjes op de foto krijgt...

                Zonder flits heb je nooit rode oogjes, maar als het dan te donker wordt heb je ook geen foto's.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X