Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Experimenteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Experimenteren

    Ik ben sinds iets meer dan een jaar in bezit van een nikon D70s met de 18-70 kitlens. Daarbuiten heb ik nog een erfstuk Sigma 70-210 int bezit.

    Geen van beide lenzen zijn echt lichtgevoelig, om het zo maar uit te drukken.
    Wat zouden jullie aanraden als je weet dat ik vooral huis-tuin en keuken portretten trek.

    Er werd mij reeds aangeraden om een lens met vast brandpunt te kopen, die ietwat lichtgevoeliger is... zeker gezien de vrij portefeuille-vriendelijke prijzen die eraan hangen.
    Is een lens met vast brandpunt (bv. 50mm 1.8 of 1.4) een aanrader, of is het eerder iets waarvan je achteraf toch gaat denken van "verdorie, waarom heb ik dat ding nu weer aangeschaft"???


    Alle raad is meegenomen...

    Alvast bedankt....

  • #2
    Re: Experimenteren

    ik heb laatst een sigma 18-50 1:2,8 ex macro - lens gekocht.
    voor huis-tuin en keuken gebruik, en ben er zeer tevreden mee.
    geen overdreven zoom, maar wel lichtsterk en redelijk van prijs.

    ik vind ze uitstekend voor close-up en portretfotografie,
    bij sportfotografie kan ze niet echt dienen.

    mss interessant voor u?
    hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen

    mvg
    stinne
    Canon EOS 350D - Sigma DC 18-50 mm 1:2.8 EX MACRO - Canon EF 50 mm F/1.8 II

    Comment


    • #3
      Re: Experimenteren

      'k denk niet dat er veel zijn die hun ooit gekochte 50mm/1.8 ondertussen weer verkocht hebben (tenzij om te vervangen door een 1.4). De 50mm, ooit de standaardlens op analoge toestellen, geeft op een crop-camera zoals de d70s wel een nauwer beeldveld, zodat het iets minder ruim inzetbaar is. (Dan zijn een 28mm/30mm/35mm misschien interessanter)

      Zelf fotografeer ik voor 90% met vaste lenzen, 'k zou ze niet meer kunnen missen

      Comment


      • #4
        Re: Experimenteren

        Vaste brandpuntafstand-lenzen vragen meer benenwerk, maar minder licht. Ik heb een 50 mm 1.4 en neem er 50% van mijn foto's mee (vnl. portretten). Wat ik al gezien heb van de 1.8 is zeker niet slecht, maar de 1.4 geeft net wat meer speelruimte. Enig nadeel is dus het kleiner beeldveld, vandaar mijn goesting om nog een 30 of 35mm lens aan te kopen. Een lichtsterke zoomlens van Nikon kan ik me niet veroorloven.
        --
        F L I C K R

        Comment


        • #5
          Re: Experimenteren

          Algemeen gezien zijn het dus allemaal positieve reacties.
          Nu nog eens gaan kijken wat mijne portemonnee getrokken krijgt...
          Alvast bedankt allemaal ....

          Comment


          • #6
            Re: Experimenteren

            koop beter een 50mm 1.8 en een 85mm 1.8 dan een 50mm 1.4...

            dan heb je direct heel wat meer mogelijkheden...

            de 50mm 1.4 is niet zo veel beter als de 1.8 en je moet erg rekening houden met flare... want de frontlens steekt bijna uit... terwijl dat dat bij de 1.8 helemaal niet het geval is...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Experimenteren

              Voor dat geld zou ik me een Tamron 28-75 2.8 kopen...prachtlensje voor een aanvaardbare prijs...en het geeft je meer mogelijkheden dan een prime.
              Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

              Comment

              Working...
              X