Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

30D AE lock

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 30D AE lock

    Mijn oude analoge Canon bleef na AF lock met de ontspanknop, steeds de lichtmeting aanpassen totdat ik afdrukte.

    Mijn 30D geeft echter na een AF lock met de ontspanknop ook altijd een AE lock. Als ik met de lens beweeg, blijft de indicatie in de zoekr dezelfde belichting.

    Ik heb gezocht in de customfuncties om het * knopje te programmeren, maar daar zaten alleen maar vervelende en domme opties onder die het alleen maar slechter maken.

    Ik wil terug naar vroeger, een camera die door blijft meten na AF lock, tenzij ik op * druk.

    Weet iemand raad of is het gewoon weer een miskoop zoals al mijn Canon spul nu is gebeleken.

  • #2
    Re: 30D AE lock

    Voor wat het waard is....

    In de persoonlijke voorkeuze naar de 4e optie gaan, sluiter/AEvergrendelknop, en deze op 2 zetten.

    Als je nu met de onspanknop op iets scherpstelt en het *knopje indrukt met je duim, blijft de focus gelockt. Opnieuw kadreren en afdrukken.

    De AE (lichtmeting )blijft gewoon volgen, is niet gelockt.

    Op stand 0 wordt de AE gelockt door het * knopje.

    Op stand 1 stel je scherp met het * knopje en lock je de AE met de onspanknop.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: 30D AE lock

      Oorspronkelijk geplaatst door Figuurzaagje Bekijk bericht
      of is het gewoon weer een miskoop zoals al mijn Canon spul nu is gebeleken.
      gewoon eens je toestel leren kennen zou al helpen.
      > cf-functies zoals jo zegt, en de beste optie voor jouw wensen
      er uit halen, bij mij staat meestal AF-lock op de * en AE-lock op
      de ontspanknop (is makkelijker om te MF-en met FTM-lenzen).

      als al je canon-spul een miskoop was, waarom dan terug een
      canon gekocht? ik denk dat er iets anders scheelt ...

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: 30D AE lock

        Mijn toestel leren kennen... Geloof me, ik heb alle CF functies geprobeerd maar geen enkele doet het zo als ik wil: Ontspanknop AF lock, door blijven meten, en met * AE lock. Dat doet hij dus niet.

        Je zou denken in stand 0 dat dit zo zou zijn, maar helaas. In stand 0 is er ook altijd een AE lock middels de ontspanknop. Ik begrijp niet waarom.

        Stand 2 is een aardig compromis. Ik zou het liever zo niet doen, maar ik heb bijna geen keus. Ik moet focussen met de ontspanknop of ik word gek.

        Het vreemde is, is dat je op een andere lichtmeetmethode of servo AF wel continue metering krijgt. Alleen bij de beste evaluatie lichtmeting niet. Ik denk dat dit een downgrade is om hem net niet pro te hebben.

        Waarom terug een Canon gekocht? Ik was altijd erg tevreden met Canon maar nu helemaal niet meer.

        Een 350D body terug moeten brengen vanwege een scheve spiegel. Mijn 30D is nooit gestoken scherp met geen enkele lens. Mijn 17-55 heeft een backfocus van 5mm en is echt niet scherp. Mijn 70-300 IS heeft kantelende elementen van binnen als ik hem in portretstand houdt. De 10-20 is hopeloos wazig. Veel geld voor matige kwaliteit. Mijn G3 en eos 100 waren super dus ik dacht ik ga verder met Canon...

        Ook mis ik de waarschuwing voor bewegingsonscherpte; als ik in actie ben vergeet ik er wel eens op te letten.

        Comment


        • #5
          Re: 30D AE lock

          even al je comments na gelezen, nou als ik dat zo lees....ben je best tevreden over Canon.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: 30D AE lock

            Ik was ooit toch echt wel een Canon fan, maar ik zit nu toevallig met 4 maandagmorgen/vrijdagmiddag producten. Dat is een enorme tegenvaller, zeker voor een perfectionist die altijd tevreden was.

            Helaas is de standaard van andere producenten ook enorm gedaald. Van Sigma heb ik twee 17-70 lenzen getest. Zeer slecht. Pas later toen ik alles had, kwam ik een zeer goed exemplaar tegen maar toen was het al te laat.

            Er is momenteel heel veel variatie in de kwaliteit van Canon en Sigma producten. Een kennis van mij heeft een 400D plus 17-85. Beide items die niet overal als zeer goed bekend staan. Hij heeft echter veel geluk gehad. Zijn spullen zijn van topkwaliteit en veel goedkoper dan die van mij. Op pixelniveau bekeken, zijn de foto's veel scherper.

            Ik verwacht van een set van 3500 euro, een hogere kwaliteit dan van mijn oude Cosina lens en instap Canon lensjes. Het ziet er echter gewoon net zo uit, terwijl dat zeker niet zou moeten. De 17-55 hoort echt verbazingwekkende scherpte te hebben maar dat heeft mijn exemplaar niet.

            Comment


            • #7
              Re: 30D AE lock

              'k zou zeggen, verkoop al je gerief dan en stap over op een merk waarvan je
              denk wél tevreden te zijn. zoniet zul je blijven met een wrang gevoel zitten
              en zal het plezier van het fotograferen je ontgaan.

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: 30D AE lock

                trouwens, ik heb net eens gekeken op mijn EOS10D:

                C.fn 4 geeft in stand 0: AF/AE lock
                dit betekent dat de ontspanknop de focus locked,
                maar dat de belichting blijft aangepast worden na AF.
                die dien je dan te locken met de duim-*.

                C.fn 4 in stand 1: AE lock/AF, draait hij deze dus om,
                dus focussen met duim, en belichting vastzetten met ontspanknop.
                (die stand gebruik ik, omdat ik snel wil kunnen ingrijpen om
                manueel te focussen.

                ik weet niet of dit verandert is met de 30D,
                dus graag raad van iemand anders met een EOS30D?

                PS: mijn analoge EOS100 was ingesteld dat de AF-knop
                zowel AF als AE vastzette ...

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: 30D AE lock

                  o, en dit vind ik over de 30D:

                  C.Fn 4
                  Setting: Shutter button half-press/ AE Lock button
                  0: AE, AF/ AE lock
                  1: AE lock (shutter release priority)/ AE, AF
                  2: AE, AF/ AF lock (no AE lock)
                  3: AE (shutter release priority)/ AE, AF (no AE lock)

                  met andere woorden: exact hetzelfde als bij de 10D

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: 30D AE lock

                    Oorspronkelijk geplaatst door Figuurzaagje Bekijk bericht
                    Ik was ooit toch echt wel een Canon fan, maar ik zit nu toevallig met 4 maandagmorgen/vrijdagmiddag producten. Dat is een enorme tegenvaller, zeker voor een perfectionist die altijd tevreden was.


                    Op pixelniveau bekeken, zijn de foto's veel scherper.
                    Op pixel niveau foto's bekijken ?? Dan zie je alleen maar pixels, geen scherpte.

                    Ik zou zo zeggen, volgens mij verwacht jij teveel van het digitale gebeuren. Ga toch gewoon weer terug naar je analoge spul, als dat zoveel beter bevalt.
                    Anders moet je de handleiding er maar eens op naslaan, de reacties lezen en zien dat je via de custom functies precies dat kunt instellen wat je wilt.
                    meer over mijn fotografie is te vinden op
                    http://www.nandoonline.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: 30D AE lock

                      Overstappen op een ander merk is weer een gok. Pas als je de apparatuur in de praktijk in de finesses test, kom je achter onverwachte dingen.

                      Ik weet hoe de Customfuncties werken, maar jullie begrijpen niet allemaal exact wat ik bedoel met het probleem in stand 0. De camera zou actief en continu door moeten meteren na een AF lock, dus na een half ingedrukte ontspanknop. Dat doet hij helaas niet. Probeer het maar uit met je eigen camera. Je kan net voor je afdrukt nog even op * drukken maar dat is een work-around, je krijgt dan als het ware een update van een reeds gelockte stand.

                      Zet je camera maar eens op servo AF of op een andere lichtmeetmethode dan gewogen. Dan zie je een continu meet gedrag na je AF lock (beweeg met je toestel). Dat is echt handig

                      Op pixelniveau bekijken, heb ik toegevoegd omdat een 400D meer pixels heeft als een 30D. Dus als ik technisch de foto's van mijn kennis vergelijk met die van mij,(400D + 17-85 versus 30D + 17-55) valt het me tegen dat die van mij altijd minder zijn. Je moet plezier hebben in het totaalbeeld van je foto maar als die altijd wazig zijn dan irriteert dat. Terug naar analoog is geen optie. Ik was erg tevreden met de G3 maar die kent uiteraard zijn beperkingen.

                      De kritiek dat ik de handleiding en de posts niet goed lees, is onterecht.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 30D AE lock

                        Oorspronkelijk geplaatst door Figuurzaagje Bekijk bericht
                        De camera zou actief en continu door moeten meteren na een AF lock, dus na een half ingedrukte ontspanknop ... Probeer het maar uit met je eigen camera.
                        en dat is exact wat mijn 10D ook doet en wat de 30D wordt veronderstelt te doen,
                        of je moet weer een maandagochtend-model vasthebben ...

                        dus jouw C.Fn 4 staat op stand 0 en de ontspanknop doet zowel AF als AE-lock?
                        lees HIER wat hij verondersteld wordt te doen ... (halverwege de pagina ongeveer)

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: 30D AE lock

                          Dit tabelletje begrijp ik wel:

                          Custom Function 4

                          Setting | Shutter button half-press...........|...* AE Lock button
                          ----------------------------------------------------------------
                          0 ...... | AE, AF....................................|...AE lock
                          1 ...... | AE lock (shutter release priority)..|...AE, AF
                          2 ...... | AE, AF....................................|...AF lock (no AE lock)
                          3 ...... | AE (shutter release priority)........|...AE, AF (no AE lock)

                          Je ziet dus dat stand 0 AE & AF lock geeft op shutter button half-press. Als je het toestel beweegt, verandert de meting niet continu. Alleen als je op * drukt en dat is niet echt handig.

                          Heb je al geprobeerd wat ik zei? Zet de camera op servo AF of op een andere lichtmeetmethode dan gewogen. Dan zie je een continu meet gedrag na je AF lock (beweeg met je toestel).

                          Dit doet ie dus niet in one shot focus mode bij gewogen licht meting. Althans mijn 30D niet. Jouw 10D wel?

                          Comment


                          • #14
                            Re: 30D AE lock

                            De AF lockt indien de gemiddelde lichtmeting opstaat, als je de spot- of centerlichtmeting gebruikt kan je enkel nog locken door de * te gebruiken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 30D AE lock

                              Inderdaad Maarten T, jij begrijpt de kwestie exact.

                              Dat is precies wat mij irriteert, want ik wil graag met gewogen lichtmeting werken. Ik fotografeer vaak in het bos, waar lichte open plekken goed gecompenseerd worden door gewogen meting. Ook kies ik vaker een andere plek om te focussen dan waar ik op mik als ik afdruk. Dan is continu meten handig.

                              Wellicht is er ergens een hack te krijgen van de firmware. Erg moeilijk moet het niet zijn want bij andere lichtmetingen werkt het wel...

                              Comment

                              Working...
                              X