Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

    Sinds kort bezitter van een Zenitar.

    Misschien een domme vraag, maar aangezien de ZENIT een MANUELE LENS is vraagt mijn Pentax de brandpuntafstand bij het aanzetten, logisch want anders weet het beestje geen raad met het objektief. Maar ik kan 'slechts' kiezen uit 12, 15, 18.....
    Wat stel ik dan best in ? 15 of 18mm ?

    Alvast bedankt voor jullie hulp
    Last edited by Tomaso; 29 oktober 2007, 20:49.
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

  • #2
    Re: Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

    Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
    Sinds kort bezitter van een Zenitar.

    Misschien een domme vraag, maar aangezien de ZENIT een MANUELE LENS is vraagt mijn Pentax de brandpuntafstand bij het aanzetten, logisch want anders weet het beestje geen raad met het objektief. Maar ik kan 'slechts' kiezen uit 12, 15, 18.....
    Wat stel ik dan best in ? 15 of 18mm ?

    Alvast bedankt voor jullie hulp
    18, das het dichtst bij de beeldhoek die je zult krijgen volgens mij (rekening houdend met het feit dat je een crop camera hebt)

    van pentax weet ik nul de botten dus verder kan ik je niet helpen
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      18, das het dichtst bij de beeldhoek die je zult krijgen volgens mij (rekening houdend met het feit dat je een crop camera hebt)

      van pentax weet ik nul de botten dus verder kan ik je niet helpen
      Volgen de getallenleer die ik vroeger heb gekregen is 15 nog altijd dichter bij 16 dan 18
      Met de crop factor moet je voor de instelling geen rekening houden. Het blijft een 16mm lens, of je nu een FF heb of een cropfactor van 20000...

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Volgen de getallenleer die ik vroeger heb gekregen is 15 nog altijd dichter bij 16 dan 18
        Met de crop factor moet je voor de instelling geen rekening houden. Het blijft een 16mm lens, of je nu een FF heb of een cropfactor van 20000...

        Hubert
        ik vraag mij af waarom je dan bent als je weet dat ik rekening heb gehouden met de cropfactor...
        lijkt mij toch een logische redenering dat je dan 18 kiest. maar langs de andere kant lijkt het mij ook wel logisch dat ze bij pentax daarmee rekening gehouden hebben dus pak dan maar 15

        @TS
        of het nu zoveel zal uitmaken voor je foto's dat weet ik niet
        probeer ne keer uit é
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

          Ik ben echt benieuwd of het meer gaat uitmaken dan alleen een vermelding in je exif data
          Neen gewoon eens 2 foto's met de lens op bv 5.6 of 8 van een gemiddeld stadsgezicht of landschap en bekijk het verschil!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

            Uw Pentax vraagt om de brandpuntsafstand in te stellen om de SR in te stellen. In moderne objectieven zit een chip die dat meedeelt aan de camera. Dus in dit geval gewoon 15 kiezen.
            Of SR of VR of IS veel belang hebben bij zo'n groothoek is natuurlijk een andere vraag.
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #7
              Re: Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

              15mm instellen, dit komt het dichts bij je lens.
              Bij alle nieuwe lenzen staan ook de maten van de lens in de exif of je nu een cropsensor of een fullframe hebt maakt niet uit.

              Denk dat dit niet aan de antie tril functie ligt, mijn D200 kan ik ook instellen maar die heeft geen antie tril functie aan boord.

              Even nagezocht in de handleiding en het heeft degelijk nut.
              Hieronder een stuk uit de handleiding van de D200.
              Bron: Nikon website Handleiding D200 Gratis te downloaden Blz. 93
              Zoals in deze handleiding staat op de achterzijde:
              "Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen, in
              welke vorm ook, volledig of gedeeltelijk, zonder de
              schriftelijke toestemming van NIKON CORPORATION
              (met uitzondering van korte citaten in artikels of
              besprekingen)."
              Neem aan dat deze informatische bijdrage aan BD onder de laatste regel valt.
              Zoniet dan graag de link behouden aangezien deze gratis te downloaden is.

              "Door informatie over het objectief (brandpuntsafstand en maximum diafragma) in te
              voeren, kunt u gebruik maken van een aantal CPU-objectieff uncties wanneer u een
              objectief zonder CPU gebruikt. Als de brandpuntsafstand van het objectief bekend is:
              • kunt u de automatische zoomverstelling van de optionele SB-800 en SB-600
              fl itser gebruiken
              • wordt de brandpuntsafstand vermeld (voorzien van een asterisk) in de fotoinformatie-
              aanduiding in de weergavestand
              Als het grootste diafragma van het objectief bekend is:
              • verschijnt de diafragmawaarde in het LCD-venster en de zoeker
              • wordt de fl itssterkte aangepast aan veranderingen van het diafragma
              • wordt het diafragma vermeld (voorzien van een asterisk) in de foto-informatieaanduiding
              in de weergavestand
              Als zowel brandpuntsafstand als grootste diafragma zijn opgegeven:
              • is kleuren-matrixmeting mogelijk (het is mogelijk noodzakelijk centrumgerichte
              of spotmeting te gebruiken om met bepaalde objectieven goede resultaten
              te bereiken, waaronder Rexfl ex-Nikkor objectieven)
              • Verbetert de nauwkeurigheid van centrumgerichte meting, spotmeting en i-
              DDL uitgebalanceerde invulfl its voor digitale SLR"

              Greetz rich
              Last edited by DrJeckyll; 2 november 2007, 01:22. Reden: Nagezocht en gevonden
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: Zenithar 16mm/2.8 op Pentax K100D : brandpunt

                Bedankt !
                Trouwens voor diegenen die een Zenitar 16mm wensen nog het volgende : Victor (aka Zenitar) stopt met de verkoop van dit objektief op Ebay aangezien de fabrieksprijzen te hoog worden. Maw de prijs van dit leuke lensje zal overal duurder worden.
                PENTAX K100d SUPER !!!!!
                Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                En een dapper standaard-kitlensje

                Comment

                Working...
                X