Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote sigma 15-30mm topic.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het grote sigma 15-30mm topic.

    Hallo, ik ben het serieus aan het overwegen om me deze lens aan te schaffen. Ik heb al de topics over deze lens op deze site al eens afgeschuimd maar ze konden me niet een eenduidig antwoord bieden.

    Van al de mensen die deze lens hebben zou ik graag een antwoord hebben op de volgende vragen:

    1) Flaret deze lens nu zo makkelijk? (Op enkele websites zeggen ze van wel. Op 1 website zeggen ze van niet maar hier werd de lens vermoedelijk op een analoge body getest.)

    2) Vinden jullie het 'ongemakkelijk' dat het voorelement niet beschermd is? En is een voorelement nu werkelijk zo tenger dat er direct een kras of barst inkomt?

    3) Heb je vignettering op een 1.6 crop body op het wijdste brandpunt als je de optionele 82mm filter op de 2-delige zonnekap zet? Zo ja: vormt dit echt een serieus probleem?

    4) Vermindert de flare met een uv-filter erop? En heeft het nadelige gevolgen voor de beeldkwaliteit als je een uv-filter erop zet? (de afstand tussen voorelement en uv-filter is dan wel een paar centimeter (in tegenstelling tot andere lenzen met een uv-filter erop).

    Ik zou het heel sterk appreciëren als er goed onderbouwde antwoorden op mijn vragen komen.

    Dank bij voorbaat.

    Bart Michiels

  • #2
    Re: Het grote sigma 15-30mm topic.

    Vraag 4 kan ik met 'nee' beantwoorden, het zal misschien wel erger worden. Trouwens hoe wil je dit doen met vraag 2 in gedachte?

    Volgens de Sigma website is de lens niet meer in het progrmma.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Het grote sigma 15-30mm topic.

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Vraag 4 kan ik met 'nee' beantwoorden, het zal misschien wel erger worden. Trouwens hoe wil je dit doen met vraag 2 in gedachte?

      Volgens de Sigma website is de lens niet meer in het progrmma.
      Als je bedoelt hoe ik er een uv-filter ga opzetten: op de ingebouwde zonnekap is er een mount voor een 82 mm filter, gwn bovenop de zonnekap schroeven

      Comment


      • #4
        Re: Het grote sigma 15-30mm topic.

        Oorspronkelijk geplaatst door Bart Michiels Bekijk bericht
        Als je bedoelt hoe ik er een uv-filter ga opzetten: op de ingebouwde zonnekap is er een mount voor een 82 mm filter, gwn bovenop de zonnekap schroeven
        De zonnekap op deze lens is gebouwd met uitsparingen (tulpvormig) om te voorkomen dat je de hoeken van de zonnekap in het beeld gaat zien op de 15mm instelling.Wanneer je het kapje plaatst waar je de filter op kunt bevestigen blijkt men geen rekening meer te houden met deze uitsparingen. De uitsparingen zijn gewoon mee bedekt. Enkel dat feit alleen doet me toch vermoeden dat daar een probleem gaat ontstaan bij gebruik van filters op de 15mm zijde. Ik heb nooit de Sigma 15-30mm lens gebruikt ...maar blijkbaar(volgens andere testsites) zijn er toch meer zaken waarom je deze lens misschien beter niet koopt. Ca, slecht beschermde frontglas, lensflare, extreme tonvorming op 15mm en een niet echt handige manier om filters te bevestigen. Waarom overweeg je nu net dit objectief Zijn er geen betere alternatieven dan deze? Ik heb je vorige topics eens gelezen en daaruit kan ik afleiden dat je een Canon gebruikt. De efs10-22
        en de Ef 17-40L zijn ook goeie objectieven.

        Off topic; Heb je Gordon Laing al eens om wat raad gevraagd omtrend dit objectief?? ;0)
        Last edited by RUPSELKOPKE; 29 oktober 2007, 19:03.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Het grote sigma 15-30mm topic.

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          De zonnekap op deze lens is gebouwd met uitsparingen (tulpvormig) om te voorkomen dat je de hoeken van de zonnekap in het beeld gaat zien op de 15mm instelling.Wanneer je het kapje plaatst waar je de filter op kunt bevestigen blijkt men geen rekening meer te houden met deze uitsparingen. De uitsparingen zijn gewoon mee bedekt. Enkel dat feit alleen doet me toch vermoeden dat daar een probleem gaat ontstaan bij gebruik van filters op de 15mm zijde. Ik heb nooit de Sigma 15-30mm lens gebruikt ...maar blijkbaar(volgens andere testsites) zijn er toch meer zaken waarom je deze lens misschien beter niet koopt. Ca, slecht beschermde frontglas, lensflare, extreme tonvorming op 15mm en een niet echt handige manier om filters te bevestigen. Waarom overweeg je nu net dit objectief Zijn er geen betere alternatieven dan deze? Ik heb je vorige topics eens gelezen en daaruit kan ik afleiden dat je een Canon gebruikt. De efs10-22
          en de Ef 17-40L zijn ook goeie objectieven.

          Off topic; Heb je Gordon Laing al eens om wat raad gevraagd omtrend dit objectief?? ;0)
          Ik overweeg deze lens omdat het een relatief goedkope is. Ik heb nu een canon 40D maar ik zal in de toekomst zowiezo overstappen naar fullframe. Dus daarom dat ik alleen lenzen overweeg die fullframe compatibel zijn. Dus de 10-22 valt al af en de canon 17-40 is misschien optisch wel beter maar een stuk duurder en ook 2mm minder wijd (scheelt wel wat).

          En ja ik heb Gordon Laing al eens naar deze lens gevraagd Ben jij ook een forumlid van www.cameralabs.com ?

          Comment


          • #6
            Re: Het grote sigma 15-30mm topic.

            Wat dacht je van een Sigma 12-24?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Het grote sigma 15-30mm topic.

              Oorspronkelijk geplaatst door Bart Michiels Bekijk bericht

              En ja ik heb Gordon Laing al eens naar deze lens gevraagd Ben jij ook een forumlid van www.cameralabs.com ?
              Ik ben die andere Belg vanop het forum....hoe klein kan de wereld soms zijn

              Ik begrijp je keuze van de 15-30mm nu beter....de lens die Hjanssen voorsteld heeft ook een goeie reputatie en is de enige met 12mm bereik op een fullframe....maar helaas een deftige filterdraad heeft ook deze laatste niet.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment

              Working...
              X