Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wie?

    Ik vraag mij af wie hier fotograaf is van beroep en wie dat alleen maar als hobby doet...
    Dit omdat een paar kritiekgevers onder jullie nogal heel snel een foto zullen afbreken terwijl hun eigen foto's gewoonweg onder de rubriek vakantiekiekjes vallen en serieus oubollig zijn, ieder zijn smaak natuurlijk, maar ga niet beoordelen om maar te beoordelen, it's a lose-lose situation! (Tenzij je iemand bent die zich alleen maar goed voelt door anderen af te kraken)

  • #2
    Re: wie?

    selwa, wat heeft beroeps of hobbyist er mee te maken?

    als je foto's bekijkt van de mensen die je werk becommentariëren,
    en die foto's vallen niet in jouw smaak, kun je best die comments
    naast je neer leggen, en enkel de comments absorberen van
    mensen waarvan het werk je beter ligt.

    dit staat volgens mij volledig los van het feit of de fotograaf een
    beroeps is, dan wel iemand die gepassioneerd als hobbyist met
    fotografie bezig is (ik reken mezelf tot categorie II ).

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: wie?

      Ik ben een eeuwige beroeps-amateur
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: wie?

        Ik kan alleen maar MM bijtreden. Reacties hebben overigens alleen maar waarde wanneer ze beargumenteerd zijn. De ene vindt een foto goed omwille van redenen die de foto voor een ander slecht maken. Als je weet welk reden daar verantwoordelijk voor is, leer je bij het maken van toekomstige foto's gerichter keuzes maken om bepaalde groepen van mensen te plezieren, of desnoods te shockeren. Maar geen enkele foto is universeel (mooi of lelijk).

        Maar omdat je 't wil weten: als vormgever ben ik soms met toegepaste fotografie bezig: altijd in functie van een groter ontwerp en dus zelden creatief genoeg om op zichzelf te bestaan. Alleszins geen foto's waarmee ik hier op BD hoge ogen ga gooien.
        Maar ik probeer in de vrije tijd wel wat meer met wat reportage bezig te zijn.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: wie?

          Oorspronkelijk geplaatst door Selwa Bekijk bericht
          ...knip...
          Dit omdat een paar kritiekgevers onder jullie nogal heel snel een foto zullen afbreken terwijl hun eigen foto's gewoonweg onder de rubriek vakantiekiekjes vallen en serieus oubollig zijn, ieder zijn smaak natuurlijk, maar ga niet beoordelen om maar te beoordelen, it's a lose-lose situation! (Tenzij je iemand bent die zich alleen maar goed voelt door anderen af te kraken)
          Dit heeft ook met smaak te maken denk ik. Als jij ziet dat de foto's van de kritiekgevers verschillen met jouw smaak (want dat is het) dan kun je de kritiek beter plaatsen. Ongeacht of je het ermee eens bent of niet. Maar... dit heeft niets te maken of iemand prof is of niet.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: wie?

            Oei, ik heb op enkele van je foto's gereageerd en ik beken: ik ben een echte amateur en ja, dat is te zien aan mijn fotookes. Maar dan wel een gepasioneerde amateur en als ik commentaar geef op een foto geef ik alleen maar mijn visie en gevoel weer die een foto van een ander bij mij oproept.
            Ik hoop dat ik je niet tegen het hoofd stootte.
            SITE: http://www.xraypictures.be
            FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: wie?

              Als we van nu af aan enkel de professionals en de heel goede amateurs laten
              beoordelen kan het concept van Belgium Digital best volledig overboord worden gegooid.
              Als je jouw redenering doortrekt kunnen recensies van muziek, literatuur,
              film, theaterstukken enz. enkel nog gebeuren door mensen die het zelf beter
              kunnen dan de uitvoerders van de gerecenseerde stukken.
              M.a.w. mag niemand die geen regisseur is nog iets vertellen over een film, niemand die geen schrijver is nog iets vertellen over een boek enz.
              Het is een standpunt dat kan verdedigd worden maar ik denk dat je weinig navolging zult vinden.
              Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

              Comment


              • #8
                Re: wie?

                Ik ben pro, maar ik zie soms amateurs met beter werk dan het mijne hoor.
                Daarmee snap ik ook de vraag niet goed, volgens mij heeft die titel niks met kwaliteit te maken.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: wie?

                  nu weet ik tenminste met wie ik te maken heb...

                  Comment


                  • #10
                    Re: wie?

                    zeg selwa,
                    ben jij eigenlijk zelf beroepsfotograaf?

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: wie?

                      Het is niet omdat je andermans foto's niet (volledig) OK vindt dat daarom uw eigen foto's beter (moeten) zijn.

                      Als je een beoordeling geeft, dan gaat het over die specifieke foto en al de anderen staan daar volledig buiten, ook uw eigen foto's.

                      Als ik hier alleen foto's zou mogen posten die beter zijn dan anderen waar ik een minpuntje bij vind, dan zou ik nooit een foto moeten posten.

                      Kritiek (positief of negatief) geven is goed zolang je dat maar eerlijk doet ...

                      En inderdaad ... er zijn beroepsmensen die er veel minder van maken dan sommige amateurs.
                      Last edited by VerSeg; 30 oktober 2007, 22:54.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: wie?

                        Ik ben Photoshopper van beroep, en krijg dus de foto's aangeleverd van beroepsfotografen. Doorgaans zijn die natuurlijk erg goed, maar bij sommigen is de kwaliteit werkelijk ondermaats. En het zijn echt niet de 'beste' fotografen die ook de 'grootste' naam hebben...

                        Comment


                        • #13
                          Re: wie?

                          Hoi

                          Ik ben maar beginnende hobby fotograaf ,en dus ik zet hier zelf foto's op BD waar de bedoeling is dat ze opbouwende en of tips geven ,waar je beter van wordt .

                          Voorlopig als ik een foto bekijk doe ik dat volgens mijn eigen normen ,maar zet geen commentaar erbij omdat ik weet ,dat ik nog maar een echte leek ben ,en dus voorlopig nog geen reden heb ,om iemands anders werk gaan afbreken of hoe je het zou moeten verbeteren ,denk dat daar nog een jaartje of langer gaat overgaan vooraleer ik echt opbouwende of tips kan geven aan andere mensen .

                          Kan alleen maar schrijven volgens de ogen van een leek fotografie het is en mooie foto

                          Met vriendelijke en digitale groeten ,
                          Ardesign
                          Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                          Comment


                          • #14
                            Re: wie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                            Hoi

                            Ik ben maar beginnende hobby fotograaf ,en dus ik zet hier zelf foto's op BD waar de bedoeling is dat ze opbouwende en of tips geven ,waar je beter van wordt .

                            Voorlopig als ik een foto bekijk doe ik dat volgens mijn eigen normen ,maar zet geen commentaar erbij omdat ik weet ,dat ik nog maar een echte leek ben ,en dus voorlopig nog geen reden heb ,om iemands anders werk gaan afbreken of hoe je het zou moeten verbeteren ,denk dat daar nog een jaartje of langer gaat overgaan vooraleer ik echt opbouwende of tips kan geven aan andere mensen .
                            Kan alleen maar schrijven volgens de ogen van een leek fotografie het is en mooie foto

                            Met vriendelijke en digitale groeten ,
                            Ardesign
                            Je hebt toch altijd een mening bij een foto, wat er je er zelf goed of slecht aan vindt, al ben je een beginneling en kan je er geen technische uitleg bij geven, schrijf gewoon wat je er van vind, meer moet dat niet zijn
                            Mvg. Renzowoef
                            Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                            Comment


                            • #15
                              Re: wie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Selwa Bekijk bericht
                              ...hun eigen foto's gewoonweg onder de rubriek vakantiekiekjes vallen en serieus oubollig zijn, ieder zijn smaak natuurlijk, maar ga niet beoordelen om maar te beoordelen, it's a lose-lose situation! (Tenzij je iemand bent die zich alleen maar goed voelt door anderen af te kraken)
                              Als jij je perfect voelt bij je gemaakte foto's, en iemand anders voelt het niet zo aan, heb jij alleen maar respect te hebben voor die ander zijn mening en smaak.
                              Iemand die een foto op een forum plaatst, doet dat niet met de bedoeling dat er niets over gezegd wordt. Wel... dan moet je er ook tegen kunnen dat sommige oubollige fotografen, die vakantiekiekjes schieten, er soms een andere mening op na houden. Je hoeft natuurlijk geen rekening te houden met die mening...

                              Beginnend amateur in hart en nieren... Ik kijk graag foto's, omdat het voor mij een bron van inspiratie is. Door veel te kijken, begin je te zien hoe iets gedaan wordt en ook verkeerd gedaan wordt. Daarna kan ik die dingen die ik zelf inspirerend vind, zelf gaan proberen toe te passen. Noem het imitatiegedrag, en het is het ook, maar het is mijn manier van leren.

                              Kraken... nu ja, nee, ik zwijg liever als 't me niet aanstaat, alhoewel ik me soms toch niet kan bedwingen .

                              Comment

                              Working...
                              X