Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

    Vandaag mijn 500mm spiegeltele toegestuurd gekregen die ik had gekocht via een 2dehandssite...
    De verkoper wist me te vertellen dat deze een schroefdraad-mount had, dus ik was vrij zeker dat het over een m42-lens ging...

    Aangezien je goedkoop & makkelijk aan een "m42 to Canon EOS"-adapter kan geraken zag ik
    dat wel eens zitten om hiermee eens te experimenteren en heb me dan ook een adaptertje besteld.

    Nu blijkt de lens toch geen m42-schroefdraad-mount te hebben maar een Minolta XG/M mount
    Er zit inderdaad schroefdraad in het achterste element, maar dat is voor de bijgeleverde uv-filtertjes in te draaien...

    Ik ben dus niets met deze lens en ga ze dan ook weer doorverkopen..

    Om de eventuele koper JUIST te informeren heb ik eens liggen zoeken op welke bodies deze lens nu wél zou passen,
    en blijkbaar past deze niet meer op de huidige digitale Minolta/Sony bodies

    Maar HIER lees ik dat deze soort lenzen toch zouden passen op de laatste OLYMPUS-dslr's.

    En nu de hamvraag: kan hier iemand me dat bevestigen ?
    (Ik vind hier weinig van terug op het net )


    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht

    Nu blijkt de lens toch geen m42-schroefdraad-mount te hebben maar een Minolta XG/M mount
    Er zit inderdaad schroefdraad in het achterste element, maar dat is voor de bijgeleverde uv-filtertjes in te draaien...

    Alvast bedankt
    Hi,

    Zie BD:
    Een collega van mij heeft een complete set Minolta zoom- en primelenzen van bij zijn vroegere analoge slr. Past dat Minolta glas op een Dslr? Zoja, welk merk? M.v.g.


    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

      Paul,

      'k heb de mount eens goed bekeken:



      Als ik het goed voorheb is dit een Minolta MD-mount ?

      Indien ja dan zouden deze adapters moeten werken?






      De eerste link (amazon) is er eentje zonder glas, de andere 2 is met glas...
      Wat is het verschil ?

      Bedankt

      Comment


      • #4
        Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

        Hi,

        Dit moet een redelijk nieuw product zijn, want tot voor kort was "lens hack" de boodschap.



        Ik heb 5 of 6 verschillende soorten adapters maar niet deze, ik ken ook niemand bij de MF companen die er melding van maakt.

        Je ziet dat er maar een 1/2 mm verschil is tussen de register van de EF en de minolta. Ik zoek dan ook een bevestiging of focus op oneindig mogelijk is.

        Voor 2 soorten lenzen speelt dit laatste een mindere rol, nl. voor macro en portret objectieven. Vandaar dat ze ook Canon FD converters zonder glas verkopen.

        Ik zou zeggen, als de lens meer waard is dan de converter, proberen maar. Dit gaat de prijzen van sommige rokkors in de hoogte jagen. Hou ons op de hoogte.

        Edit die rokkor 58 mm f1.2 is wel gezocht. 200 euro BIN.

        Dpaul
        Last edited by DPaul; 30 oktober 2007, 07:18. Reden: Extra info
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Ik zou zeggen, als de lens meer waard is dan de converter, proberen maar.
          Wel het gaat hier over de Tokina RMC 500mm F8 spiegeltele...

          Zie ook hier, maar deze is er eentje met Contax mount (scroll naar onderen voor highres pics)
          De mijne is eveneens in "mint" condition met dezelfde accessoires (doos, filters etc...).

          Deze gallery heeft me overtuigd van dit lensje te kopen: http://www.pbase.com/niblue/mirror

          Naar wat ik verder lees is dit nu nog een van de betere 500mm spiegeltele's...

          Comment


          • #6
            Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
            Wel het gaat hier over de Tokina RMC 500mm F8 spiegeltele...
            a) Ik denk dat de tokina zeer degelijk is, spiegels zijn een bizar iets. In de wandelgangen is te horen dat de tamron 500mm de beste is, en dat zie je dan ook aan de prijzen, zeker mint. Ik heb zelf een Russische, met zo van die enorme gekleurde filters.
            b) Ik heb zo eens rondgevraagd en ik vrees dat je, om oneindig te focussen, die adapter met glas gaat nodig hebben, net zoals bij canon FD. Nogmaals , ik bezit geen minolta's, dus dit is van horen zeggen.

            Had je de contax mount, dat is een glasloze adapter.

            Mbt. lens kwaliteit, heb ik soms de indruk dat bepaalde lenzen en bepaalde sensors niet samengaan. (cropfactor, type enz...)

            Ok, er bestaat zoiets als copy variation, maar ik heb van bepaalde lenzen 4 copies gehad, en geen enkele voldeed terwijl anderen die de hemel in prijzen.

            Ik kan dit niet bewijzen natuurlijk, en misschien is dat onzin, in elk geval moeilijk om te testen.

            Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

              Hi,

              Ik heb nu de bevestiging:
              -Adapter met glas = focus tot oneindig
              -Zonder glas: macro en portret only.

              Ik heb ook iets opgevangen dat je moet opletten voor de 4/3 maatstaf, maar ik weet niet in hoeverre dat speelt.

              DPaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Hi,

                Ik heb nu de bevestiging:
                -Adapter met glas = focus tot oneindig
                -Zonder glas: macro en portret only.

                Ik heb ook iets opgevangen dat je moet opletten voor de 4/3 maatstaf, maar ik weet niet in hoeverre dat speelt.

                DPaul
                Alvast bedankt Paul voor alle info

                Heb eens gekeken naar die adapters en dat komt ongeveer op 35 euro (verzending inbegr.)

                De 4/3 maatstaf heeft wss betrekking tot de olympus-mount:


                De hamvraag is natuurlijk ofdat die glas-convertor veel invloed zal hebben op de beeldkwaliteit, maar
                dat zal ik moeilijk kunnen testen met slechts één spiegellens

                Comment


                • #9
                  Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                  Vandaag mijn 500mm spiegeltele toegestuurd gekregen die ik had gekocht via een 2dehandssite...
                  De verkoper wist me te vertellen dat deze een schroefdraad-mount had, dus ik was vrij zeker dat het over een m42-lens ging...

                  Aangezien je goedkoop & makkelijk aan een "m42 to Canon EOS"-adapter kan geraken zag ik
                  dat wel eens zitten om hiermee eens te experimenteren en heb me dan ook een adaptertje besteld.

                  Nu blijkt de lens toch geen m42-schroefdraad-mount te hebben maar een Minolta XG/M mount
                  Er zit inderdaad schroefdraad in het achterste element, maar dat is voor de bijgeleverde uv-filtertjes in te draaien...

                  Ik ben dus niets met deze lens en ga ze dan ook weer doorverkopen..

                  Om de eventuele koper JUIST te informeren heb ik eens liggen zoeken op welke bodies deze lens nu wél zou passen,
                  en blijkbaar past deze niet meer op de huidige digitale Minolta/Sony bodies

                  Maar HIER lees ik dat deze soort lenzen toch zouden passen op de laatste OLYMPUS-dslr's.

                  En nu de hamvraag: kan hier iemand me dat bevestigen ?
                  (Ik vind hier weinig van terug op het net )


                  Alvast bedankt
                  Ik heb nog wel een Minolta XG-1 liggen
                  Even off topic, ben je niet bang dat je je groen en geel gaat ergeren aan die circulaire reflectierondjes in je beeld? Dat is het nadeel van die spiegelobjectieven (dat was het toen al, genoeg reden om toch voor de normale objectieven te gaan)
                  Ik heb vroeger op het punt gestaan er een te kopen. Ik had de keuze tussen een 250mm f5,6 of een 500mm f8 (fixed diafragma), maar ik vond de bedragenv oor die dingen nogal aan de hoge kant. Omgerekend naar euro's, nu, 15 jaar later, en vergeleken met de huidige bedragen, was het maar een peuleschil (iets van 200 euro voor de 500mm )
                  meer over mijn fotografie is te vinden op
                  http://www.nandoonline.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                    Ik heb nog wel een Minolta XG-1 liggen
                    Even off topic, ben je niet bang dat je je groen en geel gaat ergeren aan die circulaire reflectierondjes in je beeld? Dat is het nadeel van die spiegelobjectieven (dat was het toen al, genoeg reden om toch voor de normale objectieven te gaan)
                    Ik heb vroeger op het punt gestaan er een te kopen. Ik had de keuze tussen een 250mm f5,6 of een 500mm f8 (fixed diafragma), maar ik vond de bedragenv oor die dingen nogal aan de hoge kant. Omgerekend naar euro's, nu, 15 jaar later, en vergeleken met de huidige bedragen, was het maar een peuleschil (iets van 200 euro voor de 500mm )
                    Van die "donut"-bokeh was ik al op de hoogte, maar het gaat mij meer om eens met zo'n lange focal-length te werken...
                    Ik persoonlijk kan/wil geen 1500 euro geven aan een lange prime om vogels/dieren te gaan fotograferen,
                    daarvoor is de interesse niet groot genoeg.

                    Evenmin als een hele dag in een schuilhut gaan zitten met het risico om geen enkele deftige plaat als
                    eindresultaat te hebben, daar heb ik overigens te tijd niet voor...
                    (met alle respect die dat wel graag doen natuurlijk, dit klinkt negatiever dan het blijkt )

                    Deze spiegellens heeft me ongeveer 50 euro gekost.
                    Reken daarbij de adapter nog bij en voor +-85 euro kan ik ook eens gaan spelen/proeven met een lange tele,
                    al was het maar eens om die groene specht in mijn tuin eens op de sensor te krijgen
                    Verder vliegen er hier (dankzij een valkenier hier in de buurt) vrij veel roofvogels rond, en als de gelegenheid
                    zich voordoet wil ik die ook eens op de plaat zetten (vanuit mijn tuin, gemakshalve).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Minolta XG/M mount - OLYMPUS vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                      Van die "donut"-bokeh was ik al op de hoogte, maar het gaat mij meer om eens met zo'n lange focal-length te werken...
                      Ik persoonlijk kan/wil geen 1500 euro geven aan een lange prime om vogels/dieren te gaan fotograferen,
                      daarvoor is de interesse niet groot genoeg.

                      Evenmin als een hele dag in een schuilhut gaan zitten met het risico om geen enkele deftige plaat als
                      eindresultaat te hebben, daar heb ik overigens te tijd niet voor...
                      (met alle respect die dat wel graag doen natuurlijk, dit klinkt negatiever dan het blijkt )

                      Deze spiegellens heeft me ongeveer 50 euro gekost.
                      Reken daarbij de adapter nog bij en voor +-85 euro kan ik ook eens gaan spelen/proeven met een lange tele,
                      al was het maar eens om die groene specht in mijn tuin eens op de sensor te krijgen
                      Verder vliegen er hier (dankzij een valkenier hier in de buurt) vrij veel roofvogels rond, en als de gelegenheid
                      zich voordoet wil ik die ook eens op de plaat zetten (vanuit mijn tuin, gemakshalve).
                      Uiteraard. Ik herken het van vroeger. Daar is het dan ook een prachtig ding voor, als je het uiteindelijk op je camera krijgt. Lekker kort, licht... wat wil je nog meer.
                      Succes met experimenteren.
                      meer over mijn fotografie is te vinden op
                      http://www.nandoonline.com

                      Comment

                      Working...
                      X