Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergrotingsmaatstaf voorzetlenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergrotingsmaatstaf voorzetlenzen

    Hallo,

    Ik heb voor mijn 50 mm. een setje voorzetlenzen gekocht (Hoya, close up set): dioptrie +4, +2 en + 1.

    Hoe weet ik nu welke vergrotingsmaatstaf ik bereik? Volgens de verkoper is 1:1 niet mogelijk (niet dat ik dat per se nodig heb, ik doe meestal close ups van structuren of plante-onderdelen, maar ik zou het uiteraard wel graag weten hoeveel ik dan haal). De kortste scherpstelafstand is al drastisch ingekort van 45 cm. tot pakweg een tiental cm (of minder, ik heb het nog niet zo erg nagemeten).

    Hoe bereken ik dus de vergrotingsmaatstaf, voor de 3 dioptrieën afzonderlijk, of eventueel gecombineerd?

    Als ik combineer dan maakt het toch niets uit welke dioptrie ik eerst steek, toch ??


    Alvast bedankt !
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: vergrotingsmaatstaf voorzetlenzen

    Belangrijste observatie met close up lenzen id de verkortingsafstand ttz algemeen 1meter/dioptergetal = dichtste afstand voor focus .. bvb een Sony H5 op volle 12x tele kan focussen op ong 1 meter, met de Sony 3358 voorzetlens valt die afstand terug tot 33 cm

    meer info vind je oa hier http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam...Up-Lenses.html
    http://www.alanwood.net/photography/...up-lenses.html
    .. maar google kan u nog veel meer vertellen

    Comment


    • #3
      Re: vergrotingsmaatstaf voorzetlenzen

      bedankt voor je reactie, Regulus

      Manueel scherp stellen met die voorzetlenzen is nog niet zo evident, maar het lukt wel. Ik vind het wel goed dat bij het gebruik van voorzetlenzen de lichtopbrengst hetzelfde blijft (sluitertijd blijft dezelfde als zonder voorzetlenzen); tenminste dat is mijn ervaring tot nog toe.

      de resulataten zijn echter zeer behoorlijk te noemen voor zeer weinig geld (alleszins voor minder geld dan een echt macro-optiek ).


      Groetjes,
      Yves
      Niet geschoten is altijd mis ...

      Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

      Comment

      Working...
      X